١٤٠٢/١١/٢٤ ٤:٤٥ ب ظ
کد خبر : ١٠٣٦١١
صبح امروز طبق آیین رسمی و با حضور مسئولین، صورت گرفت،
افتتاح اولین نهاد ایرانی صدور گواهینامه و آزمایشگاه تجهیزات ضد انفجار در کشور
شرکت دانش بنیان آزمایشگاه های صنایع انرژی به نام تجاری اپیل توانست اولین نهاد صدور گواهی و آزمایشگاه تجهیزات ضد انفجار IECEx در خاورمیانه را کسب کند.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی، شرکت دانش بنیان آزمایشگاه های صنایع انرژی ( اپیل ) با حمایت سازمان ملی استاندارد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توانست پس از موفقیت در احداث آزمایشگاه های تخصصی در زمینه های تجهیزات برق و الکترونیک، تجهیزات پزشکی، ایمنی عملکردی(SIL  )، تجهیزات مخابراتی، کنتورهای هوشمند، اتوماسیون و فناوری اطلاعات که بسیاری از آنها تولید بار اول هستند، همچنین زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری موردنیاز جهت انجام آزمون و صدور گواهی ارزیابی انطباق تجهیزات ضدانفجار را نیز ایجاد نماید و با اتمام ممیزی توسط خبرگانی از استالیا، چین و آفریقای جنوبی، برای اولین بار در خاورمیانه موفق به اخذ همزمان مجوزهای آزمایشگاه و نهاد صدور گواهینامه انطباق مورد تأیید IECEx گردید.
صبح امروز 24 بهمن 1402 مراسم افتتاح این آزمایشگاه و بازدیدی از دستاوردهای این مرکز، با حضور دکتر اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، دکتر موسوی معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت،  دکتر پیام باقری نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، دکتر میرصدری مدیرعامل شرکت اپیل و مهندس صالحی ریاست هیأت مدیره مدیره اپیل و فدراسیون صادرات انرژی در محل آزمایشگاه های انرژی ایران صورت گرفت.
دکتر میرصدری مدیرعامل شرکت اپیل به عنوان اولین سخنران این مراسم افتتاح، با اعلام این مطلب که 36 کشور عضو  IECEx هستند گفت: در خاورمیانه فقط ایران و شرکت اپیل است که دارای مجوز آزمایشگاه و صدور گواهی نامه را از این مرکز اخذ کرده است و با وجودی که کشورهای عربستان سعودی و امارات هم جزو IECEx هستند اما آزمایشگاه ندارند و تنها صدور گواهینامه را انجام می دهد اما نهاد ما توانسته است این دو بخش را با هم داشته باشد.
وی گفت: شرکت دانش بنیان اپیل در سال 1379 با هدف ایجاد مرکز معتبر آزمون بازرسی و صدور گواهینامه با قابلیت ردیابی بین المللی ایجاد گردید. آزمایشگاه آکرودیته دارای گواهینامه ملی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، آزمایشگاه آکرودیته دارای گواهینامه بین المللی و قابل ردیابی آی‌لَک و غیره است و همچنین این شرکت و فعالیت آن مورد تایید سازمان ملی استاندارد، وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت صمت، وزارت بهداشت، وزارت مخابرات، وزارت کار و گمرکات کشور است.
وی ادامه داد: این اقدامات با سرمایه گذاری به ارزش هزار میلیارد تومانی و با تکیه بر توان نخبگان ایرانی به سرانجام رسیده است و موجب حل مسأله صدور گواهینامه ارزیابی انطباق بین المللی برای تجهیزات ضدانفجار بدون نیاز به خروج ارز از کشور می شود.
صدری گفت: گواهینامه IECEx اعتبار جهانی داشته و قابلیت ردیابی بین المللی است و همراستا با منو یات مقام معظم رهبری و شعار سال، موجب کاهش قیمت تمام شده تولید، ارتقاء کیفیت، خودکفایی و غرور ملی، جلوگیری از خروج ارز و زمینه سازی صادرات محصولات و خدمات فناورانه می شود.
کار کردن در عرصه بین المللی سخت است
مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در این مراسم گفت: در شرایطی که ما در سنگین ترین تحریم ها قرار داریم کار کردن در عرصه بین المللی کار سختی است و در این شرایط شرکت اپیل توانسته است گواهینامه بین المللی صادر کند و هلدینگ ازمایشگاهی را با معیارهای بین المللی دنبال کند.
وی گفت: این مجموعه با اراده چند دهه بخش خصوصی شکل گرفته است و مصداق توانستن و اعتماد کشور به بخش خصوصی بوده است. سرمایه های حاضر در این مجموعه که دارایی های نامشهود هستند اینها جزو نخستین ها در خاورمیانه به حساب می آیند.
وی افزود: ورود به بازارهای جهانی ممکن نیست مگر باید تعاملات داشته باشند و این بدان معناست که شرکت ها و دولت ها موظفند طیف وسیعی از خدمات و امادگی خود را ایجاب کنند و به بازاری فراتر از داخل فکر کنند. ورود به این تجارت مصداق همین مجموعه است و شرکت اپیل خود را برای ورود به این تجارت آماده کرده است.
وی با اعلام خبر خوشی که در آینده تحقق خواهد یافت اشاره کرد و گفت: ایران تمام تلاش خود را کرده و به مجامع بین المللی آی لک بپیوندد که این همسو با بازارهای تجارت جهانی است و در آینده تحقق خواهد یافت و همه اهالی فن و تولیدکنندگان می دانند این خبر چه قدر شیرین خواهد بود زیرا منجر به تقویت بنیه اقتصادی کشور می شود. مرزهای ملی را با امضای ایرانی به کل دنیا نشان خواهیم داد.
وی ادامه داد: با پیوستن به "آی‌لَک" نزدیک به 3 هزار میلیارد صرفه جویی در کشور در بازه 6 ماهه شکل می گیرد و با بزرگ شدن این عدد، ارقام تجاری نیز بزرگتر خواهد شد و این پذیرش 80 درصد تجارت جهانی است.  
توان داخل در ساخت تجهیزات رشد یافته است
دکتر محمد موسوی معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت در این مراسم با اشاره به تجهیزات فازهای عسلویه خاطرنشان کرد: 120 میلیارد دلار تجهیزات در فازهای عسلویه توسط متخصصان و همت کارشناسان نصب شده است به طوری که ما روزگاری با رفتن شرکت های خارجی در عسلویه فقط می توانستیم خاک بازی کنیم اما امروز 70 درصد تجهیزات در عسلویه توسط شرکت های ایرانی ساخته می شود.
وی گفت: در حوزه پکیج های فرایندی اصلا به صرفه نبود تا ما بتوانیم کار کنیم اما این اتفاق بزرگ نیز افتاد و امروز می توانیم این پکیج های فرایندی را خودمان دنبال کنیم.
گرفتن مجوز از IECEx کار بسیار پیچیده ای است
پیام باقری نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: موسسه IECEx موسسه این بین المللی معتبری است و گرفتن مجوز از ان فوق العاده کار پیچیده ای است اما شرکت اپیل به عنوان آزمایشگاه مرجع و مجوز صدور گواهینامه انطباق را دریافت کرد که باعث افتخار است.
وی ادامه داد: شرکت آزمایشگاه های صنایع انرژی، یکی از آزمایشگاه هایی است که در سطح بین المللی شناخته شده است. این ازمایشگاه مورد تایید سندیکای صنعت برق و جامعه دانشگاهی کشور است.
باقری افزود: بخش خصوصی با ایجاد چنین آزمایشگاه مرجع بین المللی هم به جهت رفع نیاز داخل قدم برداشته و هم از خروج ارز جلوگیری می کند و هم برای اقتصاد کشور کار کرده است.
  
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :