١٣٩٦/١٠/٠٢ ١١:٠٣ ق ظ
کد خبر : ٧١٠٩٤
با رکورد شکنی های تاریخی؛
بورس انرژی وارد دوران بلوغ معاملاتی خود می شود
رکوردشکنی های پیاپی بازار فیزیکی بورس انرژی موجب شده تا چهره ای متفاوت از این بازار مالی به ثبت برسد. 
به گزارش سامانه بورس انرژی ایران، ثبت بیشترین حجم و ارزش معاملات هفتگی در سال جاری ، دست یافتن به بزرگ ترین حجم معاملات برق در تاریخ بازار فیزیکی بورس انرژی و رکوردشکنی حجم و ارزش ماهانه معاملات در بورس انرژی را می توان کارنامه معاملاتی این بازار دانست. رکوردشکنی های مداوم این بازار نشان می دهد که بورس انرژی به دوران بلوغ معاملاتی خود وارد می شود و می توان به تقویت روزافزودن این بازار مالی بیش از پیش خوش بین بود اگرچه حفظ همین توانمندی ها خود به منزله موفقیتی جدی بوده و می تواند زمینه ساز دستاوردهای نوینی باشد. خوش بینی به تداوم و تقویت معاملات برق در بازار فیزیکی و عرضه های بیشتر اوراق سلف استاندارد موازی و همچنین صندوق پروژه در کنار امید به افزایش بیشتر حجم معاملات ، ناخودآگاه اطمینان بیشتری را به این بازار معطوف می دارد. برای ترسیم چهره واقعی این بازار می توان به آمارهای رسمی این بازار استناد کرده اگرچه همین ارقام برای بررسی واقعیت های معاملاتی کافی به نظر می رسد. 
رشد 153 درصدی ارزش معاملات هفتگی بورس انرژی موجب شد تا هفته گذشته شاهد ثبت بیشترین رکورد ارزش معاملات در بازار فیزیکی در سال جاری باشیم تا جایی که در این بازه زمانی نزدیک به 238 میلیارد تومان از انواع حامل های انرژی مورد معامله قرار گرفت. در هفته گذشته حجم معاملات نیز 135 درصد افزایش یافت که موجب شد 119 هزار و 616 تن از انواع فرآورده ها مورد داد و ستد قرار بگیرد. رکوردشکنی حجم و ارزش معاملات در هفته گذشته را می توان از مهمترین ویژگی های معاملاتی به شمار آورد که چهره اصلی این بازار را تشکیل می دهد و موجب شد تا دومین رکورد حجم و ارزش معاملات هفتگی در تاریخچه فعالیت بازار فیزیکی بورس انرژی به ثبت برسد. سال 94 با فرض معامله نزدیک به 160 هزار تن بزرگ ترین معاملات هفتگی به ثبت رسیده بود. 
آذرماه 96 بزرگ ترین رکورد تاریخی معاملات ماهیانه در بازار فیزیکی بورس انرژی به ثبت رسید. در این ماه بازار فیزیکی بورس انرژی شاهد داد و ستدی نزدیک به 550 میلیارد تومان بود که بیشترین رکورد ارزش معاملات ماهیانه در این بازار به شمار می رود. این در حالی بود که بزرگ ترین رکورد ارزش معاملات تاکنون به آبان ماه سال جاری تعلق داشت که رقمی نزدیک به 450 میلیارد تومان به ثبت رسیده بود ولی در آذرماه شاهد رشد 22.19 درصدی ارزش معاملات به نسبت ماه قبل از آن بودیم که موجب شد این رکورد جابجا شود. این در حالی بود که ارزش معاملات در آذرماه به نسبت مدت مشابه آن در سال قبل 182 درصد رشد کرد. همچنین در آذرماه در بازار فیزیکی بورس انرژی 281 هزار و 640 تن از انواع حامل های انرژی و فرآورده ها مورد معامله قرار گرفت که باز هم بیشترین حد در تاریخ این بازار محسوب می شود. با توجه به این آمارها هم اکنون می توان بورس انرژی را بر فراز قله عملکرد تاریخی خود در نظر گرفت. بزرگ ترین معامله آذرماه به داد و ستد 90 هزار تن نفتاي سنگين پالايش نفت لاوان در رينگ بين الملل ( با احتساب ارز آزاد ) تعلق گرفت که دومین معامله بزرگ در تاریخ بازار فیزیکی بورس انرژی بود.  سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی در آذرماه بیشترین رشد قیمت ها را تجربه کرد که افزایشی نرخی نزدیک به 20 درصد را به ثبت رساند. این شرایط نشان می دهد که این کالا هنوز هم جذاب ترین کالا در بازار فیزیکی بورس انرژی است. 
از ویژگی های دیگر معاملاتی در آذرماه در بورس انرژی را می توان تقویت محسوس معاملات برق به صورت فیزیکی بین نیروگاه و مصرف کننده نهایی دانست که موجب شد رکورد بیشترین حجم و ارزش داد و ستد فیزیکی برق در این شیوه معاملاتی نیز به ثبت برسد تا دومین رکورد معاملاتی مهم در تاریخچه فعالیت بورس انرژی به ثبت برسد. در آذرماه شاهد مشارکت 3 نیروگاه مختلف در فرآیند عرضه برق بودیم که موجب شد 450 هزار کیلووات ساعت در بازار فیزیکی عرضه شود که از این حجم ، بیش از 140 هزار کیلووات آن به ارزش بیش از 1 میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. قیمت های کشف شده در این شیوه معامله ( بدون احتساب هزینه انتقال ) کمتر از 44 تومان بود که با قیمت های رسمی در شبکه توزیع اختلافی محسوس را نشان داده که از جذابیت های فراگیر خرید برق از سوی واحدهای بزرگ صنعتی حکایت دارد.
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :