١٣٩٦/١١/٠٨ ٢:٢٧ ب ظ
کد خبر : ٧١١٢١
مراسم ۵۰ سالگی بازار سرمایه با حضور پیشکسوتان این عرصه برگزار شد
مراسم بزرگداشت ۵۰ سالگی بازار سرمایه با حضور پیشکسوتان و مدیران ارشد این عرصه در سالن اجلاس سران وبا امید به داشتن آینده‌ای  بهتر برای بازار سرمایه ایران برگزار شد.
به گزارش خبرنگارسهام انرژی، در آیین بزرگداشت ۵۰ سالگی بازار سرمایه ایران که با حضور مدیران ارشد از جمله کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی، سیف رئیس کل بانک مرکزی، محمدی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار ایران، همتی رئیس کل بیمه مرکزی و جمع دیگری از مدیران برگزار شد به بررسی تاریخچه بورس ایران از ۱۳۴۶ تاکنون پرداخته شد و نقاط قوت و ضعف آن مورد بررسی قرار گرفت.
شاپور محمدی به عنوان اولین سخنران در ابتدا به تاریخچه ای از تاسیس بورس در ایران پرداخت و گفت: در بهمن سال ۱۳۴۶ اولین معاملات دو شرکت نفت پارس و بانک توسعه صنعتی و معدنی بود و در آن سال ها ارزش معاملات به ۱/۵ میلیون تومان رسید و با رشد سریع در مدت دو ماه این معاملات به ۱۲ میلیون رشد کرد و پس از ۱۰ سال تعداد شرکت ها به ۱۰۲ شرکت رسید.
وی افزود: در دهه ۸۰ بورس بیش از گذشته مورد توجه و رونق بیشتر قرار گرفت و در سال ۸۸ توسعه ابزارهای مالی شکل گرفت. تعداد نهادهای مالی از دو نهاد به ۵۹۵ نهاد مالی رسید و ارزش معاملات پس از تعدیلات تورمی به  ۹۲۰۰ برابررسیده است.
همچنین در بخش دیگری از این مراسم کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی نیز به اهمیت بازار سرمایه در اشتغال زایی و رشد اقتصادی پرداخت و گفت: رییس جمهور به دستگاه های دولتی نسبت به واگذاری سهام خود ابلاغ کرده‌اند. در این زمینه کمیته پذیرش سازمان بورس وظیفه سنگینی به عهده دارد
کرباسیان بیان کرد : طی دو هفته گذشته سرمایه صندوق تثبیت بازار سرمایه با اصلاحاتی همراه شد که امیدواریم بتوانیم اثرات آن را در بازار سرمایه ببینیم.
حاکمیت شرکتی  از مباحث بسیار مهم برای اقتصاد کشور است که لایحه و آیین نامه آن با همت سازمان بورس در حال پیگیری است.
وزیر اقتصاد به بحث مدیریت بدهی‌ها اشاره کرد و گفت: چند ماه پیش اوراقی که برای تسویه حساب با پیمانکاران منتشر می‌کردیم نرخ تا ۴۰ درصدی را در بازار ثبت کرده بود، اما هم‌اکنون با ورود این اوراق به بازار سرمایه نرخ آن تعدیل شده و به ۱۷ درصد رسیده است.
وی پیشنهاد کرد بانک مرکزی با بازار سرمایه همکاری‌های لازم را برای ورود مابقی اوراق دولتی به بازار سرمایه انجام دهند.
همچنین سیف رئیس کل بانک مرکزی به عنوان سخنران بعدی این مراسم به مهار تورم افسار گسیخته، مدیریت نرخ ارز، ساماندهی موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز  و تلاش در جهت شفاف سازی را از جمله دستاوردهای بانک مرکزی دانست و گفت: شفافیت در بازار سرمایه متکی به اطلاعات دقیق  و گزارشگری صحیح است.
وی افزود: بانک مرکزی  در زمینه ارتقای شفافیت، فعالیت های بسیاری داشته است ، در این زمینه هدف گذاری برای گزارشگری مالی  همگرا  و بین المللی ifrs ، از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت.   
سیف گفت: بانک مرکزی ایران به عنوان ناظر اول و قالب نظام بانکی کشور، آمادگی همکاری در خصوص ارتقای شفافیت بانک ها با وزارت اقتصاد و داریی و سازمان بورس و اوراق بهادار را دارد.
همچنین در این مراسم از سکه ۵۰۰ تومانی با طرح یادبود ۵۰ سالگی بازار سرمایه ایران رونمایی شد.
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :