١٣٩٨/٠٢/٠٩ ٢:٢١ ب ظ
کد خبر : ٧١٣٧٧
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت:
پروژه ارتقا عملکرد واحد تولید پارازایلین نوری یک کار جهادی است
پروژه ارتقاء عملکرد واحد تولید پارازایلین نوری، عملیات فتح‌المبین صنعت پتروشیمی بود.
به گزارش سهام انرژی از روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس، جعفر ربیعی مدیرعامل این شرکت، در مراسم تجلیل از دست اندرکاران پروژه ارتقاء عملکرد واحد تولید پارازایلین پتروشیمی نوری گفت:به ثمر رسیدن این پروژه شبیه عملیات فتح المبین در دفاع مقدس است و به جرات می‌توانم بگویم این پروژه فتح المبین صنعت پتروشیمی است و افتخار آن متعلق به صنعت است و مربوط به فرد با مجموعه خاصی نیست.
وی گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده برای این واحد و انصراف طرف اروپایی از انجام پروژه ارتقا عملکرد دو راه  بیشتر نداشتیم یا تعطیلی این واحد یا انجام عملیات ارتقاء برج های جذب با اتکا به توانمندی های داخلی و ما راه دوم را انتخاب کردیم.
ربیعی افزود: بخش دیگری از این عملیات در تندگویان بود، تندگویان یعنی‌پت و اگر پت‌ تعطیل می‌شد یعنی صنعت لبنیات و نوشابه و... با مشکلات روبرو شود و در جریان این پروژه کاری شد که مشکلی برای آن صنایع پیش نیاید.
وی به حمایت های وزیر نفت اشاره کرد و گفت: برای تامین پارازایلین مورد نیاز در طی انجام این پروژه شخص مهندس زنگنه حمایت ویژه‌ای کردند و شخصا تامین پارازایلین مورد نیاز را در هیات دولت پیگیری کردند و اگر پیگیری ایشان نبود تولید و تامین پت در این مدت با مشکل روبرو می‌شد.
تقی صانعی مدیرعامل پتروشیمی نوری نیز در این مراسم با اشاره به توانایی تامین ۱۰۰ درصد پارازایلین کشور در این مجتمع، برافزایش ۱۱ میلیون دلاری ماهانه درآمد این شرکت با اجرای این پروژه خبر داد.
وی با بیان اینکه این دستاورد برای نخستین بار در جهان بدون حضور شرکت صاحب لیسانس اروپایی در پتروشیمی نوری به دست آمده است، عنوان کرد: ظرفیت تولید این مجتمع در شش ماه نخست سال ۹۷، معادل ۱۰۸ درصد بود. براین اساس پتروشیمی نوری توانایی تامین ۱۰۰ درصد پارازایلین کشور را داراست.
وی با تاکید بر اینکه این پروژه در مدت ۱۳۷ روز به انجام رسید، تصریح کرد: برای به انجام رساندن این پروژه ۳۶ هزار نفر ساعت نفر کار مهندسی انجام شد و در طول مدت اجرای پروژه، اقدامات HSE به بهترین وجه ممکن صورت گرفت، به نحوی که هیچ گونه حادثه‌ای در طی این پروژه رخ نداد.
به گفته صانعی؛ در قراردادی که با فرانسوی‌ها داشتیم قرار بود طی ۴ ماه انجام شود که انجام این پروژه بدون حضور طرف اروپایی و با ۹۰۰ میلیارد تومان با خلوص ۹۹/۸ درصد انجام شد که به تبع آن حدود ۵۱ میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت گرفت. در عین حال با انجام این پروژه ۱۱ میلیون دلار به درآمد ماهانه و حدود ۱۳۳ میلیون دلار به درآمد سالانه مجتمع اضافه خواهد شد.
مدیرعامل پتروشیمی نوری در ادامه به نتایج ارتقای عملکرد برج‌های جذب اشاره کرد و گفت: کسب دانش فنی بازطراحی بازرسی و راه‌اندازی غربال‌های مولکولی، تامین پارازایلین مصرفی کشور و صادرات پارازایلین مازاد بر مصرف داخلی، افزایش ظرفیت تولید واحد پارازایلین از ۴۶۰ هزار تن به ۷۵۰ هزار تن در سال، از جمله نتایج اجرای این پروژه برای شرکت به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: ایجاد ظرفیت خالی برای دریافت و فراوری سالانه ۱۸۰ هزار تن مخلوط زایلین علاوه بر تولید مجتمع، منجر به افزایش سودآوری ۲۲ میلیون دلاری شرکت خواهد شد.
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :