١٣٩٨/٠٨/١٢ ٩:٤٠ ق ظ
کد خبر : ٧١٦٦٥
تشریح فرآیند ورود توربین‌های کلاس F به صنعت برق حرارتی کشور
مجری طرح‌های نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت تولید نیروی برق حرارتی، جدیدترین وضعیت احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های کلاس F در ایران را تشریح کرد.
به گزارش سهام انرژی، علیرضا نصراللهی، در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیش از یکسال است که فرآیند ورود توربین‌های کلاس F به صنعت برق حرارتی کشور آغاز شده و در این مدت، موفقیت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است، افزود: اگرچه تحریم‌ها بی تأثیر نبوده اما با تدابیری که در وزارت نیرو، شرکت تولید نیروی برق حرارتی و پیمانکاران و مشاوران انجام شده، نگرانی برای ادامه مسیر ورود و داخلی سازی توربین های کلاس F در صنعت برق حرارتی کشور نداریم.
مجری طرح‌های نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت تولید نیروی برق حرارتی با تاکید بر اینکه بحث توربین‌های کلاس F یک پروژه بزرگ محسوب می شود، توضیح داد: زیرا پیشرفته‌ترین مجموعه سیکل ترکیبی نیروگاهی جهان قرار است وارد کشور شود، انتقال تکنولوژی و بهره برداری صورت بگیرد و این دستاورد بزرگی است.
نصراللهی ادامه داد: در قرارداد ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F قرار بر انتقال تکنولوژی است و در این قرارداد باید ۱۱ توربین کلاس F گازی را در داخل کشور شروع به ساخت کنیم که دو واحد نخست آن به طور مستقیم از کارخانه زیمنس آمده و در نیروگاه بندرعباس نصب شده و کارهای مونتاژ توربین سوم که مربوط به نیروگاه اندیمشک است در مجموعه کارخانه توگا، با درصد کمی از ساخت داخل انجام شد.
وی با بیان اینکه توربین چهارم مربوط به نیروگاه سیکل ترکیبی سهند است، گفت: در این توربین، درصد بیشتری از ساخت داخل اتفاق می افتد؛ این توربین اکنون در گمرک کشور است و منتظریم تا شرایط ترخیص آن فراهم شده و به کارخانه توگا منتقل شود.
مجری طرح های نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه توربین های ۵ و ۶ کلاس F‌ نیز هم‌اکنون در طی فرآیند حمل هستند، عنوان کرد: از این رو در اجرای فاز اول قرارداد توربین های کلاس F مشکلی نداریم.
پیش راه‌اندازی نیروگاه بندرعباس
نصراللهی با تاکید بر اینکه نیروگاه هنگام یا همان بندرعباس، اکنون در مرحله پیش‌راه‌اندازی است، گفت: اکنون عملیاتی روی برق‌داری ترانس نیروگاه در حال انجام و عملیات نصب رو به اتمام است، عملیات فلاشینگ روغن انجام شده و امیدواریم زودتر سوخت گازوئیل به کارگاه شارژ شود تا فلاشینگ سوخت گازوئیل را هم انجام دهیم.
وی ادامه داد: در چند هفته آینده اولین واحد گازی با توربین کلاس F به مدار بهره‌برداری وارد می‌شود؛ توربین دوم نیز در فونداسیون مربوطه استقرار پیدا کرده و تجهیزات آن نیز در محل کارگاه است و عملیات نصب آن نیز بلافاصله بعد از توربین اول انجام می‌شود.
آخرین وضعیت نیروگاه اندیمشک
نصرالهی با بیان اینکه تدابیری برای تأمین ارز مورد نیاز پروژه اتخاذ شده است، گفت: در خصوص تأمین مالی پروژه نگرانی وجود ندارد. نیروگاه بعدی نیروگاه اندیمشک است که عملیات ساختمانی آن بیش از دو ماه است که به صورت جدی شروع شده، دیوار پیرامونی نیروگاه در حال تکمیل بوده و عملیات فونداسیون توربین و ساختمان کنترل مرکزی در حال انجام است.
مجری طرح‌های نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به بارش های سال گذشته که منجر به بروز سیلاب در لرستان شده بود، گفت: این بارش ها باعث شد جاده قدیم پلدختر به خرم آباد آسیب ببیند و ما ناچاریم محموله سنگین‌مان را از آن جاده عبور دهیم، لذا توربین شماره ۳ ما مدتهاست که در کارخانه توگا مانده و نمی توانیم آنرا به محل پروژه ارسال کنیم؛ تدابیر دیگری توسط پیمانکار اندیشیده شده که از مسیرهای دیگری برود، مسیرهایی است که ریسک دارد و باید تمام جوانب آن اندیشیده شود. اگر شاهد بازگشایی جاده مذکور باشیم، بهتر است؛ اما در غیراین صورت، باید از مسیرهای دیگری توربین را به سایت برسانیم.
نصراللهی با بیان اینکه نیروگاه بعدی کلاس F که احداث خواهد شد نیروگاه سهند است، گفت: در این نیروگاه، سایت تحویل پیمانکار شده و عملیات ژئوتکنیک در حال آغاز است و به محض اینکه عملیات ژئوتکنیک انجام شده و از خاک آنجا خیالمان راحت شود، بحث طراحی فونداسیون پیش خواهد رفت.
وی در پاسخ به اینکه آیا تا پایان پاییز امسال، شاهد ورود اولین واحد کلاس F ایران به مدار بهره برداری هستیم، اظهار کرد: برنامه ما برای بهره برداری از این واحد، آبان ماه امسال بود؛ ولی بحث های تحویل گازوئیل مطرح است، چرا که سوخت گاز را باید از سه کیلومتری نیروگاه انشعاب می گرفتیم که به علت وجود معارض‌های متعدد، در حال تلاش برای رفع معارض و احداث خط لوله هستیم و تا قبل از اینکه سوخت گاز بیاید، ناچارا باید از سوخت گازوئیل استفاده کنیم و سوخت گازوئیل نیز حساسیت های خودش را دارد، از اینرو داریم تلاش می کنیم ظرفیت اول ۵ میلیون لیتری گازوئیل را تأمین کنیم تا کارهای فلاشینگ و استارت اولیه را انجام دهیم، در غیراین صورت مجبوریم تا دی ماه یا بهمن ماه منتظر بمانیم تا سوخت گاز به نیروگاه برسد و با سوخت گاز، واحد نخست گازی نیروگاه هنگام را به مدار بهره‌برداری وارد کنیم.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :