١٣٩٨/٠٩/١٨ ١١:٢١ ق ظ
کد خبر : ٧١٧٠٨
بهره برداری طرح تولید متانول پتروشیمی آپادانا تا 1400
طرح پتروشیمی آپادانا ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و شهریور ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، جلیل قسامی مدیر عامل پتروشیمی آپادانا خلیج فارس در نشست با اصحاب رسانه، در زمینه تولید  متانول گفت: میزان تولید متانول در ایران بدون بهره برداری از طرحهای جدید ۸.۳۰۰ هزار تن در سال است که ۳۰۰ هزار تن در داخل مصرف و ۸ میلیون صادر می شود.
وی در زمینه بازار صادرات اصلی متانول گفت: هدف تولید متانول پتروشیمی آپادانا صادرات است و هلدینگ خلیج فارس قصد دارد زنجیره تولید متانول را آغاز کند و در این زمینه بررسی های لازم را انجام داد است.
قسامی در زمینه مصرف متانول در دنیا گفت: میزان مصرف متانول کشور چین سالانه ۷۰ میلیون تن است که از این میزان ۶۰ میلیون تن از زغال سنگ تولید می کند و ۱۰ میلیون تن نیز وارد می کند وبا توجه به قانون چین مبنی بر مقابله با آلودگی محیط زیست واحدهای تولید متانول از ذغال سنگ باید تعطیل شوند بنابراین چین برای تامین خوراک واحدهای پایین دستی خود به بزرگترین وارد کننده متانول تبدیل خواهد شد.
وی در ادامه به تکمیل زنجیره تولید از متانول در هلدینگ خلیج فارس تاکید کرد و در مورد تامین کاتالیست مورد نیاز واحد متانول آپادانا گفت: تولید متانول در قالب دو ریفورمر است که فرآیند آن مشابه واحد آمونیاک است در ریفورمر اول از کاتالیست بومی سازی شده استفاده می شود و در ریفومر دوم کاتالیست تبدیل گاز سنتز به متانول که در داخل تولید نمی شود وارد خواهد شد.
وی در مورد تامین یوتیلیتی این واحد پتروشیمی گفت: آب DM ، کولینگ و آب دریا از طریق پتروشیمی دماوند تامین خواهد شد و نیتروژن، اکسیژن و هوا را در واحد آپادانا تامین خواهد شد.
میزان ظرفیت این طرح سالانه 1,650 هزار تن با لایسنس کازاله سوییس است که به سرمایه ۴۶۲ میلیون یورو بصورت EPC برای اجرای پروژه تخمین زده شده بود و ۲۵۰ میلیون یورو آن تاکنون صرف شده است و بسیاری از تجهیزات از ساخت داخل تامین شده است. گرید این متانول ۲A با خلوص ۹۹.۹ درصد است و یکی از با کیفیت ترین متانولهای دنیا است.
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با هدف تکمیل زنجیره ارزش و وجود متانول در سبد محصولات خود این واحد را اجرا می کند و در نظر دارد زنجیره متانول را تا تکمیل محصولات پایین دستی نیز ایجاد کند.
به گفته وی واحد متانول از واحدهایی است که از ارزش افزوده بالایی برخوردار است؛ به طوری که شاخص توسعه کشورها بر اساس مصرف این محصول تعیین می شود.
قسامی تاکید کرد: طبق سیاست هایی که تبیین شده؛ استفاده حداکثری از تمام تجهیزات ساخت داخل مبنای کار قرار دارد و اگر برخی محصولات ساخت داخل تهیه نشود،از بهترین برندهای جهانی تهیه می شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بازار فروش متانول ما تثبیت شده است و هیچ نگرانی بابت فروش نداریم.
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :