١٣٩٩/٠٧/١٢ ١١:٢٦ ق ظ
کد خبر : ٧٢١٩٨
بورس نبض توسعه ملی است
نشست تحلیلی آنلاین با موضوع آژیر قرمز اقتصاد کشور، چهارشنبه 9 مهرماه 99 ، با حضور "محمدرضا فیروزجنگ"، مدیرعامل شاخص سوم و "دکتر شهره ماهی صفت" مدیر سازمان بین المللی خبری چشم انداز پارس و با محوریت سقوط سهام و پیامدهای آن برای سهامداران برگزار شد.
به گزارش خبرنگارسهام انرژی ، در ابتدای این نشست خبری فیروزجنگ با توضیح ساختار پول گفت: پول به خودی خود دارای ارزش خاصی نیست ولی به دو بازار راه می‌یابد که یکی بازار خدمات و دیگری بازار سرمایه است. بازار سرمایه شامل بورس، طلا، ارز، مسکن، خودرو و بازارهایی از این دست می‌شود. از سوی دیگر، ما دارای یکسری دارایی‌های ثابت و غیرثابت هستیم و هرچقدر برای دارایی ثابت تقاضا ایجاد کنیم قیمت آن دارایی را بالاتر می‌بریم و بحث تورم ریشه در همین موضوع دارد و این ساختار باعث ایجاد نظام تورمی می‌شود. هنگام صحبت درباره بازار سرمایه باید به این نکته توجه کرد که جهش دو ماهه بورس نشات گرفته از نظام تورمی بود چراکه دارایی بورس ایران ثابت است و فقط تقاضا افزایش یافت.
رخنه رانت و فساد در بدنه دولت
وی با تاکید به موضوع فساد تصریح کرد: فساد ایران از زمان ورود نفت به نظام اقتصادی ایران آغاز و موجب فساد ساختاری شد و به جای تولید که موجب خلق ثروت در طولانی مدت شود، واردات محور شدیم و شروع به واردات کالاهای مختلف کردیم و مکانیزم اقتصادی ما بر مبنای واردات شکل گرفت. این واردات یا از طریق بخش خصوصی و یا از طریق بخش دولتی انجام می‌گرفت و از آنجاییکه ما دارایی‌ها را ثابت نگه داشتیم و در داخل افزایش تقاضا و در پی آن تورم ایجاد کردیم سود این واردات بسیار زیاد بود لذا رانت و فساد از روزنه‌ای در بدنه دولت رخنه کرد.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :