١٣٩٩/١١/٢٥ ٣:٤٠ ب ظ
کد خبر : ٧٢٣٩٩
تحلیل سهام انرژی،
بازاری سبز و سهامدارانی امیدوار
پس از ماه ها بازاری پرنوسان با روندی منفی و ریزش های بی دلیل و به دور از تحلیل های بنیادی در نهایت مدیران و تصمیم گیران بازار را بر آن داشت تا تلنگری دستوری بر بازار وارد کنند تا شاید جبران و یا امیدی بر سرمایه از دست رفته سهامداران باشد.
پس از ماه ها بازاری پرنوسان با روندی منفی و ریزش های بی دلیل و به دور از تحلیل های بنیادی در نهایت مدیران و تصمیم گیران بازار را بر آن داشت تا تلنگری دستوری بر بازار وارد کنند تا شاید جبران و یا امیدی بر سرمایه از دست رفته سهامداران باشد.
مرداد سال 99 بویژه از نیمه آن، بازار سهام رویداد تاریخ سازی داشت که ضربه ای سنگین  بر کالبد نحیف قیمت سهم ها وارد آمد؛ بویژه این ضربه کماکان تا هفته گذشته، نیمه بهمن ماه 99 تداوم داشت اما با یک حرکت دستوری، حداقل نتایج خود را امروز 25 بهمن ماه با تابلویی سبز نشان داد که البته به گفته فعالان بازار این یک بازاری هیجانی است و فعلا زود است در مورد بار مثبت این تصمیم اظهار نظر کرد.
در سه ماهه ابتدای سال 99 رشد شاخص کل تا مرز دو میلیون واحدی هم گذشت متاسفانه که ظرف مدت 6 ماه این شاخص با سقوط تدریجی تا زیر یک میلیون و 130 هزار واحدی ( 17 دی ماه 99 )هم رسید و کلیه نمادهای بنیادی در کف ارزش بازار خود قرار گرفتند به طوری که در بین فعالان بازار به طنز گفته می شد سقوط قیمت ها در سراشیبی به مثابه گذر آن از لایه های نفتی زمین و رسیدن به هسته زمین بوده است.
بر اساس تصمیمات شورای عالی بورس در هفته گذشته، برای بهبود روند بازار و بازگشت اعتماد بین فعالان بازار بویژه سهامداران حقیقی قرار شد در تاریخ 25 بهمن ماه (امروز) دامنه نوسان از مثبت 5 به مثبت 6 درصد رشد، تغییر یابد و نوسان منفی نیز از منفی 5 درصد به 2 درصد تقلیل یابد. در این شورا تصمیمات دیگری نیز اتخاذ شد اما شاخصه آن تغییر در دامنه نوسان بود که پیش بینی می شد بازار حداقل با رفتارهای هیجانی یک بارقه مثبت و امید را بین سهامداران بازگرداند.
محمد علی دهقان دهنوی رئیس جدید سازمان بورس در اولین اقدام حضور خود در مسند ریاست چنین تصمیمی را اعلام کرد و تغییر دامنه نوسان را کلید بازگشت تحلیل به بازار دانست. اما وی معتقد است باید حداقل تغییرات در بازار سهام اعمال شود، چراکه معمولا  تغییرات پی درپی برای مدیریت بازار مناسب نیست.
به اعتقاد کارشناسان ماهیت بازار الزام به عدم صدور هیچ گونه احکام و اقدامات دستوری است زیرا بازار واکنش خود را به هر دستوری اعمال خواهد کرد و بهترین دستور برای بازار همان دستور ندادن است. اما شاید با گذشت 6 ماه انجام چنین اقدامی حداقل جهت ایجاد شرایط مناسب برای تحلیل بازار لازم بود به طوری که صبح امروز با گذشت دقایق اولیه، نمادهای شاخص ساز واکنش مثبت خود را به بازار نشان دادند. نمادهایی که به لحاظ تحلیل بنیادی از شرایط مناسبی در روند اقتصادی برخوردار بودند اما در چند ماه اخیر ارزش خود را از دست داده بودند.    
البته رئیس سازمان بورس معتقد است این تصمیم به صورت موقتی و به دلیل شرایط خاص بازار اتخاذ شده و از امروز گزارش بازار پس از اعمال تغییرات به شورای عالی بورس ارسال و نتایج آن بررسی می شود. همچنین در صورت رسیدن به شرایط ثبات اقتصادی، دامنه نوسان می تواند تغییرات دیگری را نیز تجربه کند و به درصدهای قبلی بازگردد و یا اگر شرایط اقتصادی بسیار مطلوب شود حتی دامنه نوسان برداشته شود.
تحلیلگران بازار معتقدند از آنجایی که بازار حالت فرسایشی پیدا کرده بود، نیاز به شوکی برای احیا داشت، که این تصمیم را می توان شوک لازم به بازار دانست. بازار سهام با اعلام این مصوبه واکنش مثبت نشان داد و این پیام را به سهامداران مخابره کرد که دیگر نمی توانند به امید ریزش بیشتر قیمت ها سهم خود را بفروشند تا در قیمت پایین تر دوباره خرید کنند، چراکه دیگر امکان چنین جایگزینی وجود ندارد و ممکن است حتی با ۶ درصد بالاتر مجبور به خرید همان سهم شوند.
همچنین با کاهش دو درصد، ترس از منفی 5 درصد فردایی از بین رفت و به عبارتی خروج شتاب زده حداقل در بازار کمتر دیدیه می شود. از سوی دیگر احتمال سود ۶ درصدی از معاملات باعث انگیزه‌ی کمتر عرضه‌ها شد. بدین ترتیب با چنین برداشت ذهنی ارامش بیشتری در بین معامله‌گران بازار حاکم می شود.
با این وجود نگرانی هایی نیز برای بازگشت به دوران منفی بازار وجود دارد که اهم آن اخبار اقتصادی، نوسانات بازار ارز، سیگنال های نگران کننده است که اگر چنین شرایطی بوجود نیاید بازار به لحاظ شرایط بنیادی در نقطه مناسبی قرار دارد و می تواند وارد فاز صعودی شود. اما انچه مسلم است، این ابزار یک بازده زمانی کوتاه مدت برای کمک به بازار سهام است تا حمایتی را در جهت متعادل سازی اعمال کند اما قالب اساسی ساختارهای مثبت اقتصادی و کاهش تورم و نماگرهای اقتصادی است که می تواند بازار رادر شرایط متعادلی قرار دهد اما به قول فعالان بازار این به از هیچی است و روزمرگی این روزها یا حداقل امید موقت هم خود مرهمی است بر دل سهامدارانی که از ضررهای صد در صدی آن ها کاسته شود حال اینکه  چه زمانی به اصل سرمایه خود برسند خدا داند.
 
 
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :