١٤٠٠/٠١/١٦ ٢:٢٨ ب ظ
کد خبر : ٧٢٤٧٤
گزارش "سهام انرژی":
زیان سرمایه گذاران بازار سرمایه چگونه جبران می شود؟
بازاری منفی وسهامدارانی نگران. این عبارت خلاصه شده ای از وضعیت بازار سهامداران ایران از بورس است که از مدت ها سرمایه های ناچیز خود را برای حداقل سود وارد این بازار کردند اما نه تنها رشد نکرده است بلکه هر روزه شاهد زیان سرمایه اولیه خود نیز هستند.
بازاری منفی  وسهامدارانی نگران. این عبارت خلاصه شده ای از وضعیت بازار سهامداران ایران از بورس است که از مدت ها سرمایه های ناچیز خود را برای حداقل سود وارد این بازار کردند اما نه تنها رشد نکرده است بلکه هر روزه شاهد زیان سرمایه اولیه خود نیز هستند. با اتمام سال 99 حداقل این امید در بین سرمایه گذاران بوجود آمد که در سال 1400 و در اولین روزهای کاری بازار این زیان جبران خواهد شد اما شاهد بودیم که این روند منفی همچنان ادامه دارد و این سرمایه ها قطره چکانی به دلیل دامنه نوسان دو درصد منفی در حال کم شدن است.
سازمان بورس به عنوان متولی و نظارت بر بازار برنامه های متعددی را برای حمایت از سرمایه گذاران بورس به کار بسته است اما به زعم کارشناسان این اقدامات نه تنها نوشدارو نبود بلکه دستکاری در روند واقعی بازار به حساب آمد. به زعم این تحلیلگران مشکل روند معاملات غیرواقعی در بازار را باید در جای دیگری جستجو کرد. فعالان بازاری که از این رویکرد منافعی را کسب می کنند. اما در نهایت باید چاره ای اندیشیده شود تا بازار به روال عادی و واقعی خود برگردد.
 روز گذشته کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی، در نشستی با حضور دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی، بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کل کشور، دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی و قنبری رئیس سازمان خصوصی‌سازی به همراه معاونان و کارشناسان دستگاه های مربوطه خود در این کمیسیون حضور یافته و به ارائه راهکاری منسجم برای حل مشکل بازار سرمایه پرداختند.
در این جلسه ابتدا مسئولین گزارش و تصویری از چگونگی اجرای قانون بودجه سال 1400 ارائه کرده و در ادامه برنامه های خود را برای تحقق درآمدهای بودجه در سال جاری تشریح کردند و قرار است روز سه‌شنبه 17 فروردین ماه، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز به کمیسیون بیاید تا درباره عملکرد منابع و مصارف(دریافت‌ها و پرداخت‌ها) قانون بودجه سال 99 و اقدامات بعمل آمده جهت اجرای قانون بودجه سال 1400مطالب خود را بیان کند.
به گفته مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه، این کمیسیون در جلسات پیش رو تلاش دارد تا تصویر کلی از نحوه اجرای بودجه سال 1400 بدست آورده و راهکارهای اجرایی آن و موانع احتمالی که دستگاه های اجرایی با آن مواجه خواهند شد را شناسایی کند.
همچنین زره تن لهونی عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره نتایج جلسه این کمیسیون و بررسی دلایل زیان سرمایه گذاران گفت: کمیسیون برنامه و بودجه معتقد است در سالی که گذشت بازار بورس با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده و سرمایه‌گذاران خُرد بیشترین ضرر را در این میان متحمل شده و آسیب دیده‌اند و باید فکری برای جبران ضرر آنها داشته باشیم.
 وی درباره عواملی که می تواند این زیان را جبران کند بیان کرد: ارزش سهام دولت در شرکت‌های دولتی ۳۸۵ هزار میلیارد تومان اعلام شده و در سال ۱۴۰۰ قرار است مبلغ ۹۵۰۰۰ میلیارد آن واگذار شود، براین اساس پیشنهاد می کنم مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر به منظور جبران زیان سرمایه گذاران خرد از سهام دولت واگذار گردد و به ۹۵۰۰۰ میلیارد دیگر اضافه شده و در اصلاحیه بودجه لحاظ شود تا بخشی از مشکلات زیان دیدگان رفع گردد.
وی در ادامه به عنوان ارائه راهکار دیگر برای جبران زیان سهامداران خرد گفت: پیشنهاد دیگر این است که ۱۰ هزار میلیارد تومان از درآمد مالیاتی سال گذشته دولت از بازار بورس را برای جبران زیان سرمایه گذاران خُرد اختصاص داد ، به هر صورت باید به نحوی زیان سرمایه‌گذاران خرد در بازار سرمایه جبران شود.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :