١٤٠٠/١١/١٨ ٢:٠٤ ب ظ
کد خبر : ٧٢٩٦٦
صبح امروز با حضور وزیر نفت،
پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست گشایش یافت
پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با حضور وزیر نفت و مشارکت ۴۳۰ شرکت داخلی و خارجی در چهار گروه مواد اولیه، ماشین‌آلات، کالای ساخته و نیمه‌ساخته و خدمات فنی و مهندسی آغاز به‌کار کرد.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست صبح امروز (دوشنبه، ۱۸ بهمن‌ماه) با حضور وزیر نفت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سفرا، معاونان  وزیر نفت و صاحبان و فعالان صنعت پتروشیمی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت.
دوره پانزدهم نمایشگاه ایران‌پلاست با حضور ۴۳۰ شرکت داخلی و خارجی از کشورهای چین، تایوان و ایتالیا در ۹ سالن اختصاصی و در چهار گروه کالایی مواد اولیه، ماشین‌آلات، محصولات و خدمات فنی و مهندسی برگزار شده است.
نقش مهم پتروشیمی‌ها در تأمین نیازهای ارزی کشور
جواد اوجی وزیر نفت در آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، طی سخنانی نقش صنعت پتروشیمی را در تأمین نیازهای ارزی کشور بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در شرایط دشوار کشور، پتروشیمی‌ها تنه به تنه درآمدهای حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی می‌زدند و در ۱۰ ماه نخست امسال ۱۰ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما تزریق شده است.
وزیر نفت تصریح کرد: به برکت نخبگان و فعالان این صنعت، در سال ۱۴۰۰ صنعت پتروشیمی با ظرفیت ۹۰ میلیون تن در کشور فعال است و طیف متنوعی از پلیمرها، مواد شیمیایی، کودهای شیمیایی، مواد آروماتیک و مواد هیدروکربنی و همچنین زنجیره تکمیل صنایع پتروشیمی را تولید می‌کنند.
اوجی دستاوردهای انقلاب در صنعت نفت را در بخش‌های مختلف نفت، پتروشیمی، گاز چشمگیر اعلام کرد و گفت: ایران با دارا بودن ۱۵۳ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال و ۳۳ هزار میلیارد مترمکعب گاز قابل استحصال، رتبه نخست مجموع ذخایر هیدروکربوری را در دنیا به خود اختصاص داده است و در طی ۴۴ سال ما خودمان صنعت‌مان را رشد و توسعه دادیم.
وزیر نفت اظهار کرد: تا پایان سال ۱۴۰۶ ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ۱۴۰ میلیون تن در سال می‌رسد.
وی تأکید کرد: روند رشد صنعت پتروشیمی در دنیا به مراتب بیشتر از نیاز دنیا در حوزه هیدروکربوری است و این تقاضا همه ساله در حال افزایش است.
اوجی با بیان اینکه عمده خوراک صنایع پتروشیمی گاز است، ادامه داد: با توجه به ذخیره ۳۳ هزار میلیارد مترمکعبی قابل استحصال گاز در کشور، قطعا پشتیبانی خوبی از تولیدات صنایع پتروشیمی خواهیم داشت.
وی ادامه داد: به جرات می‌گویم، هیچ حوزه‌ای سودآورتر از صنعت پتروشیمی نیست، به‌ویژه اگر در بخش صنایع تکمیلی و زنجیره حرکت کنیم زیرا این بخش افزون بر اینکه به سرمایه کم نیاز دارد، سوآوری بالای دارد.

کمترین اثرپذیری پتروشیمی ها از آسیب‌ها در دوران تحریم
وی در ادامه با بیان اینکه صنعت پتروشیمی پس از بحث تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی اعمال شد، کمترین تکانه‌ها و آسیب‌ها را داشته است و درآمدهای این صنعت به تنهایی به درآمدهای نفتی تنه می‌زند، افزود: فعالان بخش پتروشیمی امسال نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه کردند و خوشبختانه این درآمد در بخش‌های مختلف کشور استفاده شد.
وزیر نفت با بیان این که سرمایه‌گذاری مطلوبی در صنعت پتروشیمی انجام شده، گرچه نامتوازن بوده است، تصریح کرد: ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی که وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام داده است تلاش خواهیم کرد که این سرمایه‌گذاری را متوازن کنیم.
اوجی با تأکید بر اینکه هرچه در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنیم کم است، یادآور شد: یکی از مشکلات کنونی کشور و دغدغه‌ مردم بحث اشتغالزایی است که این صنعت در بحث اشتغالزایی به‌ویژه در بخش زنجیره تکمیل نمره نخست را به دست آورده است.
وزیر نفت خطاب به فعالان صنعت پتروشیمی افزود: اگر شما اراده کنید می‌توانید به‌راحتی در مناطق کم برخوردار صنایع زنجیره تکمیلی را احداث کنید.
اوجی تصریح کرد: از جمله مزیت‌های صنعت پتروشیمی نیاز به سرمایه‌گذاری کم نسبت به توسعه میدان‌های نفت و گاز و حتی ساخت پتروپالایشگاه با اشتغال‌زایی بالا در صنعت پتروشیمی است.
هم‌زمان با برگزاری پانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست، نمایشگاه مجازی ایران‌پلاست نیز برای مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگانی که امکان حضور فیزیکی در نمایشگاه ندارند، در تاریخ نمایشگاهی ایران پلاست به‌مدت یک‌ماه دایر است.
افزون‌بر این، برگزاری ۱۷ نشست تخصصی و کارگاه آموزشی در حوزه صنایع پایین دستی پتروشیمی و پلیمری در حاشیه این دوره از نمایشگاه برنامه‌ریزی شده است. همچنین ۳۰۰ بازرگان خارجی از ۱۵ کشور در رویداد بین‌المللی ایران‌پلاست حاضر خواهند شد.
نمایشگاه ایران‌پلاست با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و شعار «کسب‌وکار جهانی» در ۲۰ هزار مترمربع سالن‌های سرپوشیده و ۲۵۰۰ متر فضای باز از ۱۸ تا ۲۱ بهمن‌ماه از ساعت ۸ تا ۱۵ در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران دایر است.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :