١٤٠١/٠١/٢٣ ١٠:١٤ ق ظ
کد خبر : ٧٣٠٣٠
رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد:
تدوام حضور بخش خصوصی در اقتصاد باید مشخص شود
شافعی گفت: در اقتصاد، نه دولت می‌تواند جای بخش خصوصی را بگیرد و نه بخش خصوصی جای دولت را؛ این دو مکمل هم هستند و باید ارتباط آنها را در اقتصاد کشور بازتعریف کنیم.
به گزارش سهام انرژی، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در دیدار با اعضای سازمان خصوصی سازی با اشاره به سیاست‌های اصل ۴۴ از آن به عنوان دریچه‌ امید برای فعالان بخش خصوصی یاد کرد و گفت: قانونی که در مجلس درباره خصوصی‌سازی تصویب شد، آن را تا حد واگذاری مالکیت نزول داد و کار را به جایی رساند که هیچ کدام از دو طرف قرارداد خصوصی‌سازی از آن راضی نیستند. بنابراین تا ایراد اصلی شناسایی و برطرف نشود، کاری انجام نخواهد شد. متاسفانه در این بین سازمان خصوصی‌سازی به حال خود رها شده و قوای حاکمیتی هیچ حمایتی از این سازمان نمی‌کنند.
بر اساس اظهارات او بعضا با ورود بخش خصوصی واقعی به خرید شرکت­های دولتی، شاهد بروز رویدادها و بحث‌هایی در واگذاری­ها بوده­ایم که این مسئله موجب شد اعتبار و اعتماد بخش خصوصی از بین برود و دیگر علاقه‌ای از طرف بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه‌های واگذاری نباشد.
شافعی ادامه داد: در اقتصاد، نه دولت می‌تواند جای بخش خصوصی را بگیرد و نه بخش خصوصی جای دولت را؛ این دو مکمل هم هستند و باید ارتباط آنها را در اقتصاد کشور بازتعریف کنیم، در غیر این صورت در روند توسعه کشور موفق نخواهیم بود. چگونگی و تدوام حضور بخش خصوصی در اقتصاد باید مشخص شود.
برای حل چالش‌های مربوط به واگذاری‌ها باید با ظرافت پیش برویم
حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی وضعیت فعلی را بسیار پیچیده توصیف کرد و گفت: در سازمان خصوصی‌سازی در تلاشیم از عمومی‌سازی به جای خصوصی‌سازی جلوگیری کنیم. در این راستا باید اصلاحاتی اتفاق افتد که بسیار سخت و نیازمند ظرافت است، بدون توجه به این مسائل، کل تلاش‌هایی که در این سال‌ها انجام شده از بین می‌رود. باور مردم با سخنرانی‌ها تغییر نمی‌کند بلکه به تدریج و با اقداماتی که صورت می‌گیرد اصلاح خواهد شد.
او تشریح کرد: حرف‌ها گفته می‌شود؛ اما آنچه اهمیت دارد واقعیت‌ها و عملکردهاست. مسئولان و تصمیم‌گیران باید بر اساس اعتقادات خود و واقع‌بینانه عمل کنند. اگر این جسارت با ظرافت‌هایی که توصیف شد، ترکیب شود، به نتیجه مثبت می‌رسیم. باید به جایی برسیم که حل مشکلات موجود به دغدغه‌ای کلی تبدیل شود و همه به این نتیجه برسند که باید این مشکلات را حل کنیم.
قربان‌زاده خاطرنشان کرد: همایش پایان ار‌یبهشت که به همت سازمان خصوصی سازی برگزار می شود، مبدایی برای تغییر رویکردهاست و با برگزاری آن به دنبال آن هستیم که تحولات در داخل اقتصاد را آغاز کنیم و ببینیم که در این سال‌ها چه کردیم و در اقتصاد به کجا رسیدیم. حاکمیت باید قانع شود که برای موفقیت در ادامه مسیر خود راهی جز جلب اعتمادها ندارد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد: ارتقای بهره‌وری بنگاه‌ها بر اساس انتقال مالکیت و امکان استفاده از منافع آن توسط مردم، هدفی است که دنبال می‌کنیم.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :