١٤٠١/٠٨/٢٥ ٧:٢٥ ب ظ
کد خبر : ٧٣٢٧٧
نماینده بخش خصوصی در حوزه تولید محصولات پلیمری به خبرنگار "بازارانرژی" گفت:
صادرات 50 میلیارد دلاری محصولات پلیمری در صورت گذر از خام فروشی
صادرات 12 میلیارد دلاری محصولات پلیمری اگر از شرایط خام فروشی گذر کند می تواند به ارزش صادراتی 50 میلیارد دلار در سال ارتقا یابد.
سعید زکایی رئیس انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه‌های پلیمری ایران با اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار بازارانرژی گفت: در سال گذشته محصولات پلیمری 12 میلیارد دلار ارزش صادرتی برای کشور داشته است که اگر این محصولات به ترکیبات پیشرفته برسد و از خام فروشی فاصله بگیرد این ظرفیت وجود دارد که بتوانیم ارزش افزوده صادرات کشور در این محصول بین 2 تا 4 برابر افزایش دهیم و میزان صادرات فعلی را تا 50 میلیارد دلار ارتقا دهیم.
زکایی ادامه داد: شرط افزایش صادرات منوط به سرمایه گذاری بخش خصوصی است تا محصولات خام پلیمری را به محصولات پیشرفته و نهایی تبدیل کند و ان محصولات جایگزین صادرات پلیمری خام تولیدی در کشور شود.
این تولیدکننده و مدیر انجمن تولیدکنندگان محصول پلیمری به مشکل تعرفه های موجود در مبادلات بین المللی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از بزرگترین معضل صادراتی ما تعرفه های موجود بین کشورهاست. به عبارتی وقتی ما وارد توافقات منطقه ای می شویم با تعرفه های ترجیحی در بازارهای بین الملی مواجه می شویم به گونه ای که گاهی تعرفه های ترجیحی آن ها پایین تر برای صادرات است و بالعکس تعرفه های ما بیشتر است و این موضوع باعث می شود ما ان بازارها را از دست بدهیم.
زکایی به ارائه راهکاری برای رفع این موضوع پرداخت و گفت: لازم است دیپلماسی بین المللی کشور دست به کار شده و توافق نامه های منطقه ای را با کشورهای مختلف برقرار کند تا این تعرفه ها بتواند تا حدودی هماهنگ شود واین گره صادراتی برای صادرکنندگان ما رفع شود.
وی به دیگر مشکل صادراتی یعنی بالا بودن هزینه حمل نقل نیز اشاره کرد و گفت: تحریم ها و ضعف زیرساخت ها در کشور هزینه های حمل و نقل را برای صادرکنندگان به شدت افزایش داده و این موضوع برای صادرات یک محدودیت محسوب شده است.
این مدیر بخش خصوصی در کشور، تولید محصولات پلیمری را سالانه 700 هزار تن عنوان  کرد و گفت:سالانه حدودا 700 هزار تن محصولات پلیمری به صورت کامپاند و یا همون ترکیبات پیشرفته پلیمری تولید می شود و حدود 20 درصد از این محصولات تولیدی صادر می شوند. یعنی سالانه حدود 200 هزار تن از محصولات پلیمری در کشور که پایین دست محصولات پتروشیمی هستند از کشور صادر می شود.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :