١٤٠١/٠٩/٠٨ ٥:٠١ ب ظ
کد خبر : ٧٣٢٩٢
رئیس سازمان بورس خبر داد:
گواهی صرفه جویی انرژی، ارزنده و ناشناخته
گواهی صرفه جویی انرژی از برنامه های راهبردی بورس و در حوزه فعالیت بورس انرژی، ابزاری ارزنده اما ناشناخته است که می تواند به صرفه جویی در انرژی کشور کمک کند.
به گزارش بازار انرژی، مجید عشقی مدیرعامل سازمان بورس امروز 8 آبان ماه در نشستی خبری با اعلام این مطلب گفت:  گواهی صرفه جویی انرژی ابزاری بسیار ارزنده اما متاسفانه ناشناخته است. این گواهی می‌تواند به تامین مالی پروژه های انرژی و نیز صرفه‌جویی انرژی منتج شود.
به گفته وی این گواهی در زمره توسعه و تکمیل زنجیره خدمات و محصولات بازارهای متشکل کالایی در بازار سرمایه مطرح می شود که می تواند نقشی راهبردی داشته باشد.
وی به ابزارهای دیگر در راستای توسعه و تکمیل زنجیره خدمات به راه اندازی گواهی سپرده کالایی نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی و اانجام اقدامات برای راه اندازی بازار اوراق گواهی ظرفیت آتی اشاره کرد که هر یک از این ابزارها در جریان پروسه و اجرایی شدن در بورس انرژی هستند.

گواهی صرفه جویی انرژی چیست؟
اخیرا علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی، گواهی صرفه‌‌‌جویی انرژی را یکی از ابزارهای جدید مالی اعلام کرد که به‌تازگی دستورالعمل معاملاتی آن در شورای عالی بورس تصویب شده و در حال حاضر نیز بورس انرژی آماده معامله این نوع گواهی‌‌‌هاست.
وی تاکید کرده بود که البته انجام این معاملات مستلزم این است که وزارت نیرو و وزارت نفت درخواست‌‌‌های پذیرش این اوراق را به بورس انرژی ارسال کنند.
نقوی در مورد سازوکار اجرای طرح و اینکه در حال حاضر در چه‌‌‌ مرحله‌‌‌ای قرار دارد توضیح داده بود که از سال ۱۳۹۶ در چارچوب راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط‌ زیست، یک ابزار مالی به نام گواهی صرفه‌جویی انرژی طراحی شد. در این چارچوب سرمایه‌گذاران در بخش‌‌‌های مختلف به‌منظور کاهش مصرف انرژی در حوزه گاز و برق سرمایه‌گذاری می‌کنند. بعد از اینکه این سرمایه‌‌‌‌گذاری در کمیسیون صرفه‌‌‌جویی انرژی به تصویب برسد، به میزانی که صرفه‌جویی انرژی اتفاق بیفتد، گواهی به این مصرف‌کنندگان تعلق خواهد گرفت و می‌‌‌توانند این گواهی‌‌‌ها را مصرف کنند یا در بورس انرژی بفروشند. در حال حاضر این طرح در حال اجرا به صورت مرحله به مرحله است.
مدیرعامل بورس انرژی در مورد اینکه اولویت اجرای طرح با چه مصرف‌کنندگانی است، بیان کرد: طراحی اولیه طرح به صورتی بود که صنایع پرمصرف بتوانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند؛ زیرا اولویت ما صنایعی هستند که مصرف برق زیادی دارند؛ مانند صنایع کاشی، سیمان و فولاد؛ ولی اولویت‌بندی براساس وزارت نیرو و وزارت نفت نیست. درخواست‌‌‌ها به کمیسیون صرفه‌جویی انرژی فرستاده شده است و پس از بررسی در کمیسیون تصویب می‌شود.


برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :