١٤٠١/١١/٢٧ ٢:١٧ ب ظ
کد خبر : ٧٣٣٥٩
مديرعامل شركت سرمايه گذارى غدير خبر داد:
نرخ کود کشاورزی برای مصرف کننده افزایش نمی یابد
مازیار حسینی بیان کرد: علی رغم برخی برداشت های غلط که از بند ج تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شده است، قرار نیست نرخ کود اوره برای کشاورزان تغییر و یا افزایش یابد.
به دنبال طرح شدن  احتمال حذف بند ج تبصره ۸ لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت مبنی بر فروش کود اوره مورد نیاز کشور از طریق بورس در کمیسون تلفیق نگرانی بسیاری برای  تولید کنندگان این محصول فراهم شده است. معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی و همچنین سخنگوی کمیسیون تلفیق علت احتمال حذف این بند را نگرانی از بابت افزایش نرخ کود مورد نیاز کشاورزان عنوان کرده اند.
دكتر مازيار حسينى مديرعامل شركت سرمايه گذارى غدير در رابطه با تبعات حذف اين بند به خبرنگار "بازار انرژی"، گفت:  در خصوص مطالب مطروحه  که احتمالاً باعث رای به حذف لایحه دولت در بند ج تبصره ۸ (عرضه اوره در بورس کالا) در کمیسیون تلفیق شده دو موضوع قریب به این مضمون مطرح می شود؛ اول اینکه کشاورزان خرده پا هستند و توان خرید عمده از بورس را ندارند و دوم اینکه افزایش قیمت اوره باعث خسارت به کشاورزان می شود.
وى در ادامه بیان کرد: موضوع دیگر اینکه اساسا قرار نیست کشاورز بصورت مستقيم از بورس خرید کند بلکه سازمان خدمات حمایتی کشاورزی این مسئوليت را برعهده خواهد داشت که به مقدار نیاز (واقعی) از بورس کالا اوره را تهیه و بین کشاورزان مطابق با رویه جاری خود توزیع می کند.
 حسینی تاکید کرد: با این استدلال به نظر می رسد برمبناى آنچه در بودجه پيشنهاد شده تغییری در قیمت تحویلی به کشاورز نخواهیم داشت بلكه سازمان خدمات حمايتى كشاورزى با هر قیمتی که صلاح می داند می تواند اوره را به کشاورز تحویل دهند.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر افزود: تنها تغییر در ماخذ دریافت کننده، مابه التفاوت قیمت بورس و قیمت تحویلی به کشاورز است که به صورت مستقیم به خود سازمان خدمات حمایتی کشاورزی داده خواهد شد و بدین شکل مکانیزم پیچیده و غیر اجرایی فعلی که در قالب مصوبه هیات وزیران در سال ۹۸ آمده اصلاح می شود.
وى گفت : قطعاً این تصمیم هم باعث صرفه جویی در مصرف و واقعی کردن ميزان آن خواهد شد، همچنین رانت و فسادی که در حال حاضر در این موضوع وجود دارد را تا حد زیادی کاهش خواهد داد و به نفع کشور و کشاورز واقعی خواهد بود.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :