١٤٠٢/٠٨/٠٢ ١١:٣٩ ق ظ
کد خبر : ٧٣٥٤٦
یک کارشناس بازار مالی بیان کرد:
رقابت بخش خصوصی با دولت امکان پذیر نیست
تجریشی گفت: بخش خصوصی در این اقتصاد دولتی کنار کشیده است و دولت یکه تاز شده و این یکه تازی متاسفانه به دلیل بهره وری پایین، عدم منافع ملی را ایجاد کرده است.
امیر تقی خان تجریشی کارشناس سرمایه گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار انرژی گفت: در زمان‌هایی منابع مالی در دست دولت است و تنها او می‌تواند سرمایه گذاری را انجام دهد بنابراین عملا به عنوان رقیب بخش خصوصی ظاهر می‌شود و منابع مالی بخش خصوصی قابل رقابت با منابع دولتی نمی‌شود این است که بخش خصوصی در این اقتصاد دولتی کنار می‌کشد و دولت یکه تاز شده و این یکه تازی متاسفانه به دلیل بهره وری پایین، عدم منافع ملی را ایجاد کرده است.
وی اظهار داشت: بخش عمده‌ای از اقتصاد ما در دست دولت است و سرمایه گذاری هم از این قضیه مستثنی نیست و چون دولت به دلیل داشتن منابع مالی سرمایه گذاری را خود انجام داده و این گونه است که اقتصاد ما با شیوه و روش‌های دولت سالیان سال شکل گرفته است.
وی در مورد تفاوت سرمایه گذاری بخش دولتی با خصوصی بیان کرد: در سرمایه گذاری دولتی سود و زیان و یا مزیت مهم نیست و بخش دولتی فقط چیزی که دیکته شده است را انجام می‌دهد درحالیکه در بخش خصوصی این گونه نیست.
وی ادامه داد: در سرمایه گذاری بخش خصوصی ما مدیران میانی داریم که الزاما تصمیم ساز هستند و نه تصمیم گیر و این مدیران می توانند حتی ذینفع هم باشند و به همین دلیل است که سالیان سال سرمایه گذاری اقتصاد دولتی ما در صنایعی شکل می‌گیرد که مزیتی در آن دیده نمی‌شود و این اصرار سرمایه گذاری دولتی دهه‌ها در برخی صنایع وجود دارد. 
تجریشی اظهار کرد: نکته دوم که در سرمایه گذاری اقتصاد دولتی در ایران باید مورد توجه قرار گیرد این است که دولت با کسری بودجه مواجه است و درآمد نفتی دولت صرف هزینه‌های جاری می‌شود. اگر به بودجه نگه کنیم می‌بینیم که میزان سرمایه گذاری کم شده و برای اولین بار در طول تاریخ از زمانی که متغیر‌های اقتصاد کلان را مرور می‌کنیم متوجه آمار استهلاک میزان سرمایه گذاری می‌شویم که این استهلاک بیشتر شده است. به عبارتی تشکیل سرمایه گذاری منفی داریم که اینها دو روی یک سکه است. اگر دولت در مواقعی که منابع مالی در اختیارش بود درست سرمایه گذاری می‌کرد و یا حتی در هزینه‌کردها، مدیریت درستی را پیاده می‌کرد قطعا ما امروز دچار چالش‌های اقتصادی نمی‌شدیم.
وی به سرمایه گذاری‌های خرد که توسط بخش خصوصی از بازار سرمایه صورت می پذیرد اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه با ابزارهایی که دارد می‌تواند منبع مناسبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی باشد زیرا بخش خصوصی در صورت داشتن منابع مالی می‌تواند بزرگ شود و رشد یابد که برای اطمینان می‌توانیم به تاریخچه تامین مالی بخش انرژی از بازار سرمایه مراجعه کنیم که بسیار سازنده بوده و بازار سرمایه راهکارهای متنوعی در این زمینه برای رشد بخش خصوصی ارائه می‌دهد. 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :