١٤٠٢/٠٨/٢٥ ٤:٣٥ ب ظ
کد خبر : ٧٣٥٥٦
رئیس پژوهشگاه نیرو در پاسخ به سوال خبرنگار "بازارانرژی" گفت:
هزار میلیارد تومان به صندوق شکوفایی صنعت برق در سالجاری تزریق می شود
رئیس پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه امسال هزار میلیارد تومان به صندوق شکوفایی صنعت برق تزریق شد، گفت: ۴۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه کاهش مصرف و جلوگیری از اتلاف شبکه ورود پیدا کردند.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی، مجید عمید پور در حاشیه نشست خبری سومین روز از بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران ادر پاسخ به سوال خبرنگار بازار انرژی که صندوق صنعت برق قرار است به چه میزان منابع مالی دست پیدا کند و این صندوق با چه رویکردی می خواهد تامین مالی کند؟ گفت: مصوبه بودجه 1401 مقرر شد تا ۲هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به صندوق صنعت برق اختصاص دهد که فعلا یک هزار میلیارد تومان قرار است در سالجاری اختصاص یابد.
وی با اختصاص چنین منابع مالی اظهار امیدواری کرد که به وسیله آن می توان به توسعه تجهیزات فناورانه کمک کرد و شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند مورد حمایت قرار گیرند.
وی از تلاش برای نفوذ اکوسیستم و زیست بوم فنآوری به صنعت برق توسط پژوهشگاه نیرو خبر داد و گفت: در این اکوسیستم، نوآوری در صنعت برق را توسعه خواهیم داد و به عنوان نخستین دستگاه‌ اجرایی کشور به دنبال این بودیم که فضای اکوسیستم و توسعه فناوری و نوآوری کشور را ارتقا دهیم.
رئیس پژوهشگاه نیرو اضافه کرد: برگزاری نخستین فن بازار صنعت برق در کنار نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران بسیار نویدبخش است.
عمیدپور گفت: امسال در کنار صنایعی که رشد و بلوغ پیدا کرده‌اند، شرکت‌های دانش‌بنیان را نزدیک فضای نمایشگاه آورده‌ایم که حدود ۷۰۰ محصول و خدمات فناور را در نمایشگاه ارائه کرده‌اند و با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسیر ارتقای این محصولات را دنبال خواهیم کرد.
وی ادامه داد: ۴۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه کاهش مصرف و جلوگیری از اتلاف شبکه ورود پیدا کردند و طرح‌های خوبی در این زمینه ارائه شده است که در حال شناسایی آنها هستیم و وظیفه ما راهنمایی و ارتقای این طرح‌ها است.
رئیس پژوهشگاه نیرو بااشاره به رشد ۶۳ درصدی حضور شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه، افزود: امیدواریم از ۷۰۰ محصول ارائه شده با حمایت پارک علم و فناوری وزارت نیرو و فعال شدن صندوق وزارت نیرو از این پدیده‌ها حمایت کنیم و صنعت برق از این اتفاق بهره‌مند شود.
وی خاطرنشان کرد: این طرح‌ها را به‌طور کامل معرفی و از آنها حمایت می‌کنیم.
رئیس پژوهشگاه نیرو گفت: ساز و کارهای جدید هم در مدیریت مصرف برق پیگیری می‌شود و این مهم با همکاری توانیر و همراه اول انجام خواهد شد و از ظرفیت‌های این دو مجموعه استفاده می‌کنیم‌ تا تابستان امسال از نظر کمبود برق مشکلی نداشته باشیم.
عمیدپور ادامه داد: در طول سال، فن‌بازارهای تخصصی اعم از هوشمندسازی صنعت برق و کلینیک‌های تخصصی حوزه سرمایش را داشتیم و به جوانان تحصیل کرده در این حوزه امید داده و از آنها حمایت می‌کنیم.
وی درباره برنامه‌های حمایتی پژوهشگاه نیرو از فناوری‌ها و محصولات ارائه شده گفت: پارک علم و فناوری پلتفرم و سکویی است که قرار است مورد حمایت واقع شود و بخشی از حمایت‌ها از طریق صندوق شکوفایی انجام می‌شود و منابع خوبی به این صندوق تزریق می‌شود.
رئیس پژوهشگاه نیرو با اشاره به اینکه پروژه برقی سازی برای کاهش آلودگی هوا در شهر تهران در دستور کار قرار دارد، افزود: آنچه در این زمینه به ما مربوط است اعم از برقی‌سازی خودروها و شارژرهای برقی است که در دست پیگیری قرار دارد.
عمیدپور گفت: سه مصوبه ۴۰۰۰، ۴۵۰۰ و ۳۰۰۰ میلیارد تومان در حوزه خورشیدی و بادی داریم که ۱۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات (سه هزار بادی و ۸۵۰۰ مگاوات خورشیدی) در شورای اقتصاد مصوب شده است و تا دو سه سال آینده با توجه به شرایط ناترازی درصد قابل توجهی از این موضوع محقق می‌شود.
رئیس پژوهشگاه نیرو اظهارداشت: اگر هوشمندسازی با روند خوبی پیش برود، شاهد اجرای این مصوبات و کاهش مصرف و مدیریت مصرف برق خواهیم بود که بخشی از این موضوع به مساله هوشمندسازی برمی‌گردد و مقداری از ۱۰ هزار مگاوات ناترازی برطرف می‌شود.
وی با تاکید بر مدیریت مصرف برق در همه بخش‌ها گفت: بنا به دستور وزیر نیرو برای مدیریت مصرف برق بر مقوله هوشمندسازی تمرکز داریم و ۳۳ شرکت دانش بنیان در این رویداد شرکت کردند و ۶۸ محصول فناورانه را ارائه کردند که تعدادی از آنها را حمایت می‌کنیم. عزم آن وجود دارد و در این زمینه نیز مصوبات وجود دارد و امیدواریم با همکاری مردم تا دو سه سال آینده شرایط مطلوبی ایجاد شود.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :