١٤٠٢/٠٨/٢٨ ٤:١٢ ب ظ
کد خبر : ٧٣٥٥٨
صبح امروز توسط شرکت مادر تخصصی برق حرارتی،
همایش تجلیل از زحمتکشان بخش تولید برق کشور برگزار شد
نخستین همایش خورشیدبانان گمنام به منظور تجلیل از زحمتکشان بخش تولید برق کشور در سالن خلیج فارس پژوهشگاه نیرو صبح امروز توسط شرکت مادر تخصصی برق حرارتی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی، نخستین همایش تجلیل از زحمتشکشان صنعت برق با عنوان " خورشیدبانان گمنام" با هدف تقدیر از کارگران و مهندسان صنعت برق به عنوان ارزشمندترین اقشار جامعه و نیروی فعال در نیروگاه‌های کشور برگزار شد.
این مراسم با حضور کلیه مدیران و کارگران و مهندسان برق حرارتی و جمعی از مدیران صنعت برق هم‌زمان با سالروز ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها در سالن خلیج فارس پژوهشگاه نیرو برگزار شد.
مریم کارگر نجفی معاون منابع انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو در آیین تجلیل از کارکنان و مدیران صنعت برق ضمن خطاب به خادمان و جهادگران عرصه تولید، گفت: با مدیریت خوب شما پیک تابستان امسال هم سپری شد و‌امیدواریم امسال هم مشابه سال گذشته افتخار دیگری را رقم بزنید و پیک زمستان و تابستان سال آینده راهم به خوبی سپری کینم.
وی با بیان اینکه صنعت برق به عنوان یک صنعت زیربنایی در توسعه اقتصادی و رفاهی جامعه است، اظهار کرد: بخش تولید مبنای این صنعت است، جهادگران عرصه تولید ابتدای زنجیره صنعت برق قرار دارند و این در حالیست که هر نوع اقدام و تحول بر سایر مؤلفه‌ها و بخش‌های صنعت برق اثر‌گذار است.
کارگر نجفی با اشاره به عوامل بهره‌وری در بخش تولید، خاطرنشان کرد: سرمایه انسانی از سایرعوامل از جمله منابع مالی، تجهیزات و قطعات و فرآیند‌ها در بخش‌های مختلف مهمتر است؛ به طوریکه افزایش بهره‌وری در صنعت برق در گرو افزایش بهره‌وری در بخش تولید و افزایش بهره وری در بخش تولید نیز در گرو افزایش بهره وری در حوزه سرمایه انسانی است.
وی با تأکید بر ضرورت ایجاد نشاط و انگیزه در جهت افزایش بهره‌وری در حوزه سرمایه انسانی، اظهار کرد: مراسم تقدیر از زحمتکشان تولید نیروی برق کشور به عنوان یک اقدام خلاق و ارزشمند در حوزه ایجاد انگیزش در بخش منابع انسانی است.
معاون منابع انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو با اشاره به کسب رتبه برتر این وزارتخانه در دو سال پیاپی در بخش بهره‌وری جشنواره شهید رجائی، ادامه داد: وزارت نیرو علاوه بر کسب رتبه برتر در بحث بهره وری و مردمی‌سازی، بالاترین امتیاز مجموعه اختصاصی و عمومی این جشنواره را هم کسب کرده است که در بین همه شرکت‌های مادر تخصصی، شرکت برق حرارتی با‌لاترین امتیاز را داشت و عملاً به سرجمع امتیازات وزارت نیرو در جشنواره شهید رجائی کمک کرد.
وی با اشاره به اینکه وزیر نیرواز بهره‌وری به عنوان گنج پنهان یاد می‌کنند، یادآور شد: جای کار در حوزه بهره‌وری در تک تک عوامل وجود دارد و انتظار داریم شرکت برق حرارتی در تمامی حوزه‌های بهره‌وری در بخش نیروگاهی اقدام و یک نیروگاه را به شکل پایلوت انتخاب کنند و همه محورهای بهره‌وری در آنجا پیاده‌سازی شده و الگو قرار گیرد.
وی بر استقرار نظام امنیت سایبری در حوزه فناوری اطلاعات، توجه به تحقیقات و پژوهش، تأمین اعتبارات مورد نیاز خلق‌ایده‌ها برای نوآوری و خلاقیت در بخش تولید و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تأکید کرد و افزود: وزارت نیرو در جایگاه دومین دستگاه دولتی در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان قرار دارد که بخش زیادی از آن به دلیل حمایت‌های شرکت برق حرارتی از تولید بار نخست بوده است که ۶ برابر شده است.
تعمیرات نیروگاهی مهندسان ما در دنیا بی نظیر است
حائری معاون وزیر نیرو در صنعت برق نیز به عنوان دیگر سخنان این مراسم، ضمن تشکر از تلاش مهندسان و زحمتکشان عرصه برق در گذر از تابستانی بدون خاموشی در منازل گفت: با آمادگی 99 درصد در نیروگاه های حرارتی ما توانستیم تابستان امسال را بدون خاموشی پشت سربگذاریم. همکاران در این عرصه با مشکلاتی اعم از تعمیرات و از مدار خارج شدن برخی از نیروگاه ها مواجه بودند اما با تلاشی مضاعف با عمیرات و رفع فوری نیروگاه را به مدار بازگرداندند که نیروگاه قم و دماوند از ان دست است.
وی گفت: همکاران بهره بردار بسیار عالی کار کردند و ما مشکل بهره برداری نداشتیم. در حزوه تعمیرات همکارای این بخش از حوزه نیروگاهی واقعا بی نظیر هستند و ما نیروگاه های کلاس اف هم داریم و نیروگاهی هم که 62 سال از عمر آن می گذرد را هم داریم اما با تعمیرات این نیروگاه های قدیمی و تعمیرات سالانه این نیروگاه ها به خوبی کار خود را انجام می دهند.
حائری گفت: در دولت مردمی هر ساله به دنبال کاهش ناترازی در حوزه برق هستیم و برای ان برنامه ریزی دقیقی صورت گرفته است. امسال 20 هزار مگاوات کار تعمیرات نیروگاهی داریم که این تعمیرات تا پایان اردیبهشت سال 1403 ادامه دارد که پس از تعمیرات وارد تابستان بسیار گرم 1403 می شویم.
معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به اینکه در مدت زمان فعالیت دولت سیزدهم هشت هزار و ۴۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شده است، گفت: از این میزان ظرفیت هفت هزار و ۷۰۰ مگاوات آن مربوط به نیروگاه‌های حرارتی بوده و مابقی آن مربوط به واحدهای تجدیدپذیر، برقابی، تولیدپراکنده و... بوده است.
برق کلید واژه رشد تولید در صنایع کشور است
احمد حیدری معاون مالی، حقوقی و امور مجلس وزیر نیرو با اشاره به آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای تامین و مدیریت برق در تابستان سال آینده و تکرار تجربه موفق گذر از تابستان بدون خاموشی دو سال اخیر، گفت: کلید واژه رشد تولید در صنایعی چون فولاد، آهن، سیمان، خودروسازی و به طور کلی کارخانه‌های کشور برق است.
وی با بیان اینکه تولید برق، با رفاه، آسایش و آرامش همه هم‌وطنان در سراسر کشور همراه است، ادامه داد: امروز  ۱۰۰ درصد جامعه شهری و بیش از ۹۹ درصد جامعه روستایی حتی روستاهای بیش از ۵ خانوار از نعمت برق برخوردارند.
به گفته حیدری کلید واژه رشد تولید در صنایعی چون فولاد، آهن، سیمان، خودروسازی و به طور کلی همه کارخانه‌ها برق است.
معاون وزیر نیرو با اشاره به ناترازی‌ها در بخش تولید انتقال و توزیع برق طی سال ۱۴۰۰، از برنامه‌ریزی برای تامین برق تابستان سال آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تامین برق پیک تابستان سال آینده، تلاش شده تا هیچگونه مشکلی در تامین و هیچگونه خاموشی در برق بخش خانگی همانند سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رخ ندهد.
ارتقای ۶۳۰ مگاواتی توان تولید نیروگاه‌ها در تابستان سال آینده
ناصر اسکندری معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی در این مراسم ضمن ایراد سخنانی بیان کرد: برای پیک تابستان‌ سال آینده در تلاشیم مجموعا ۶۳۰ مگاوات از طریق ارتقای توان تولید واحدهای گازی و رفع محدودیت تولید واحدهای بخاری به ظرفیت نیروگاه‌های کشور بیفزایم.
وی با اشاره‌ به اینکه تابستان‌ سال گذشته نیروگاه‌های حرارتی با ۹۸ درصد آمادگی مورد بهره‌برداری قرار گرفتند، افزود: دستیابی به این رقم در حالی است که شاخص آن در میانگین‌های جهانی حدود ۹۵ درصد است.
اسکندری با اشاره به اینکه ۶۲۲ واحد تولید برق حرارتی کشور در تابستان امسال با ضریب آمادگی ۹۹.۱ درصد در مدار تولید بوده‌اند، ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته‌ در تلاشیم تا در پیک تابستان سال آینده با تلاش تمامی پرسنل صنعت نیروگاهی بتوانیم ضریب آمادگی فراتر از این رقم را به ثبت برسانیم.
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه در مدت زمان فعالیت دولت سیزدهم بیش از هفت هزار و ۷۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شده است، گفت: این اقدام از طریق سنکرون ۴۰ واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت پنج هزار و ۷۰۰ مگاوات و ارتقای توان واحدهای گازی و رفع محدودیت تولید واحدهای بخاری به ظرفیت دو هزار مگاوات محقق شده است.
اسکندری اضافه‌ کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده است تا برای افزایش آمادگی نیروگاه‌های حرارتی‌ برای تولید برق پایدار در پیک تابستان سال آینده بالغ بر ۱۱۰ هزار مگاوات برنامه تعمیرات واحدهای تولید برق حرارتی در دستور کار قرار گیرد تا این واحدها در دوره اوج بار سال ۱۴۰۳ با حداکثر آمادگی در مدار تولید قرار گیرند.
وی گفت: برای پیک تابستان‌ سال آینده درتلاشیم ۱۶۹ مگاوات از طریق ارتقای توان تولید واحدهای گازی و ۴۶۰ مگاوات از طریق رفع محدودیت تولید واحدهای بخاری به ظرفیت نیروگاه‌های کشور بیفزایم.
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی‌ در پایان تاکید کرد: با تلاش تمامی پرسنل صنعت نیروگاهی درصددیم تا پیک تابستان‌ سال آینده را با آمادگی بالاتری نسبت به سالیان گذشته و با موفقیت سپری کنیم.
در پایان این مراسم لوح های تقدیری به کارگران، مهندسان و مدیران عرصه صنعت برق در حروه نیروگاه های حرارتی از سوی شرکت مادر تخصصی برق حرارتی اهدا گردید.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :