١٤٠٢/٠٩/٠٣ ٤:٥٤ ب ظ
کد خبر : ٧٣٥٦٠
مدیر اجرایی سد و نیروگاه گتوند گفت:
پایداری نیروگاه برق آبی گتوند و تخصیص 78 هزار مگاوات برق در پیک تابستان
نادران با اعلام این مطلب که نیروگاه برق آبی گتوند در این 12 سال که از زمان افتتاح آن می گذرد همچنان پایدار بوده، تاکید کرد: در این زمان بیش از 7 ساعت نیز از مدار خارج نبوده و در زمان پیک تابستان برق رسانی این سد به 78 هزار مگاوات هم می رسد.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی، فرهاد نادران مدیر اجرایی سد و نیروگاه گتوند در نشست خبری و در حاشیه بازدید جمعی از خبرنگاران از سد گتوند، گفت: هیچ سدی در کشور در مقایسه با گتوند نمی تواند سیلاب ها را کنترل کند. گتوند در پرآب ترین نقطه از رودخانه کارون قرار دارد که آورد سالیانه این سد 12 میلیارد مترمکعب است.
سد و نیروگاه گتوند از ابتدای بهره برداری تاکنون ۱۱۲ میلیارد متر مکعب آب را کنترل کرده و ۱۲ میلیارد متر مکعب آورد سالانه دارد. همچنین این سد سالانه ۵.۱ میلیارد متر مکعب آب را در خود ذخیره می‌کند و ذخیره آبی این سد امسال ۴.۹ میلیارد متر مکعب بوده است.
وی با اشاره به اینکه این سد نقش مهمی در تأمین برق پایدار داشته، گفت: گتوند با ظرفیت ۱۰۰۰ مگاواتی نقش مهمی در سیکل شبکه برق کشور داشته است.
به گفته مدیر اجرایی سد و نیروگاه گتوند از زمان احداث تاکنون ۱۸ سیلاب را جلوگیری و مهار کرده است.
نادران اضافه کرد: دبی رود کارون را در حال حاضر به طور متوسط ۲۵۰ میلیون متر مکعب و در تابستان ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه است و ارتفاع سد 182 متر، طول تاج ۷۶۰ متر و حجم بدنه ۳۱ میلیون متر مکعب است.
وی ادامه داد: در سال آبی امسال ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار کیلووات ساعت برق تولید شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۰ درصد افزایش یافته است. حجم آب سد ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب است و این حجم نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته است.
نادران با اشاره به اینکه سد دز طی ۶۰ سال از زمان احداث ۱.۵ میلیارد متر مکعب رسوب داشته و نصف گتوند تولید برق دارد، خاطر نشان کرد: پیش بینی شده سد گتوند طی ۱۰۰ سال ۵۰۰ میلیون متر مکعب رسوب داشته باشد.
رونق کشاورزی نشان از کیفیت آب گتوند است
مدیر اجرایی سد به حواشی مطرح شده درباره این سد و شوری آب آن اشاره کرد و ضمن رد این موارد افزود: سد گتوند نه تنها موجب شوری آب نشده بلکه رونق کشاورزی در منطقه را به همراه آورده است.
وی مطالب منتشره در باره میزان شوری آب سد را نادرست خواند و گفت: برخی مداقع مسائل سیاسی واقعیت این سد را تحت تاثیر قرار داده است.
مدیر اجرایی سد و نیروگاه گتوند خاطرنشان کرد: اکنون EC آن 830 است و هر زمان هرکسی می تواند برای آزمایش آن مراجعه کند.
به گفته وی آب سد تا پس از بند تنظیمی به EC هزار نیز نمی رسد اما با گذشت از مسیر خود و تا رسیدن به اهواز و آبادان از مسیرهای مواجه با پساب های صنعتی و فاضلاب های شهری، این آب در رودخانه کارون به EC 1650 نیز می رسد که آلایندگی آب در پایین دست ربطی به آب سد گتوند نداشته و رسیدگی به آن به متولیان دیگر اعم از محیط زیست و آبفا برمی گردد.
وی در توضیح گنبدهای نمکی در مخزن سد و احتمال شوری آب  ومناسب نبودن برای کشاورزی در پایین دست گفت: در ابتدا نگرانی هایی برای گنبد نمکی موجود در مخزن سد وجود داشت، بنابراین برای حل این موضوع پتوی رسی کشیده شد تا در مرحله اولیه آبگیری کیفیت آب دچار مشکل نشود،  یعنی ابتدای آبگیری آب شهرهای پایین دست نباید قطع می شد، زیرا تونل ها هم در سطحی هستند که باید ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد مخزن می شد و چون سرعت آب بالا بود این نگرانی وجود داشت که نمک شسته شود و آب را شور کند بنابراین پتوی رسی پیشنهاد شد که از تماس سازند با آب جلوگیری کند.
وی درباره میزان EC قبل و بعد از پتوی رسی بیان داشت: اکنون EC آب در حد زیر 1000 است و بر اساس آمار سازمان بازرسی و دانشگاه تهران قبل از پتوی رسی میزان EC  بیش از ۱۰۰۰ پیش بینی شده بود.
وی شاهد گفته های خود را به رشد گیاهان متعدد در منطقه بویژه مرکبات دانست و گفت: اگر آب سد شور می بود پس چگونه امکان رشد و باروری مرکبات در منطقه بود؟ اگر آب سد دارای املاح بود امکان رشد مرکبات در این منطقه را نمی داشتیم.
سد گتوند پس از سد کرخه بزرگترین مخزن آبی کشور را با 320 میلیارد متر در اختیار دارد. بلندترین سد خاکی کشور با 182 متر ارتفاع و 860 متر طول تاج این سد بوده است. این سد نقشی تعیین کننده در کنترل سیلاب ها دارد.
نیروگاه برق آبی سد گتوند با میانگين توليد انرژی سالانه 4250 گيگاوات ساعت ( 4واحد 250 مگاوات ) بوده و کمکی به پایداری شبکه برق کشور را برعهده دارد.
تامين آب مطمئن و تنظيم شده برای مصرف کنندگان پايين دست سد، كنترل سيلاب‌های فصلی و آب‌های خروجی از سدهای بالادست و امکان ايجاد جاذبه های گردشگری در محدوده سد و درياچه آن از ویژگی های احداث این سد بوده است.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :