١٤٠٢/٠٩/١٢ ٥:٤٤ ب ظ
کد خبر : ٧٣٥٦٣
مسیر نوآوری پتروشیمی شعار دومین همایش "پتروفن"
همایش سه روزه "پتروفن" با شعار مسیر نوآوری پتروشیمی با تاکید بر رفع نیازهای فناورانه در صنعت پتروشیمی آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی، دومین رویداد "پتروفن" ۱۴۰۲ با شعار «مسیر نوآوری پتروشیمی» با تأکید بر رفع نیازهای فناورانه با توانمندسازی بازیگران زیست‌بوم صنعت پتروشیمی در هفت حوزه تخصصی ۱۲ تا ۱۴ آذرماه به همت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود.
رشید قانعی دبیر رویداد پتروفن ۱۴۰۲ در آیین افتتاح این مراسم، از افزایش سه برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان علاقه‌مند برای حضور در دومین رویداد پتروفن نسبت به سال گذشته خبر داد و با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان اظهار کرد: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمیایی کشور نقشی بسزا در این زمینه دارد.
وی با اشاره به اینکه رویداد پتروفن با رویکرد ارائه معکوس نیازهای فناورانه برگزار می‌شود، افزود: پارسال در نخستین دوره این رویداد ۸۰ نیاز فناورانه اعلام شد، در حالی که امسال این رقم سه برابر شده و به ۲۳۰ نیاز رسیده است.
دبیر رویداد پتروفن ۱۴۰۲ با بیان اینکه این رویداد پارسال منحصر به هلدینگ خلیج فارس و شرکت‌های تابع بود، ادامه داد: امسال افزون بر ۱۹ شرکت زیرمجموعه هلدینگ، ۱۳ شرکت پتروشیمی نیز در این رویداد شرکت کرده‌اند.
قانعی یادآور شد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت و دیگر نهادها در شورای سیاست‌گذاری دومین رویداد پتروفن حضور داشتند.
وی به دو جهت‌گیری اساسی ارائه معکوس نیازهای فناورانه و قدردانی از شرکت‌های پتروشیمی فعال در این مسیر در این رویداد اشاره کرد و گفت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان علاقه‌مند برای حضور در رویداد امسال نسبت به پارسال سه برابر شده و از ۱۰۰ شرکت به بیش از ۳۰۰ شرکت در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
دبیر رویداد پتروفن ۱۴۰۲ تأکید کرد: ۴۸ درصد از تفاهم‌های انجام‌شده بین شرکت‌ها در نخستین دوره رویداد پتروفن به قرارداد منتج شده و مابقی نیز در حال مذاکره است.
تمرکز بر اقتصاد دانش‌بنیان ضامن عبور کشور از اقتصاد شکننده و وابسته است
عبدالعلی علی‌عسکری مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در این مراسم با تأکید بر اینکه تمرکز بر اقتصاد مقاومتی متکی بر اقتصاد دانش‌بنیان و فناوری‌های تحول‌آفرین، ضامن عبور کشور از اقتصاد شکننده و وابسته است، گفت: کلید پیشرفت صنعت پتروشیمی در این حوزه افزایش اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان است.
وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها سبب افزایش خودباوری شد، اظهار کرد: ایران به لطف مردم غیور و با همت و نخبگان در تحریم تبدیل به فولاد آبدیده شد.
وی ادامه داد: هلدینگ خلیج فارس امروز به لطف عزم جهادگونه همکاران و با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به جایگاهی مناسب در صنعت پتروشیمی کشور دست یافته و با اتکا به روحیه خودباوری و امید در تلاش برای ارتقای جایگاه جهانی خود است.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه نگاه صادرات‌محور از ضرورت‌های زمان کنونی است، گفت: اقتصاد ما باید قوی و درون‌زا باشد، اما نباید کشوری درون‌گرا باشیم و باید برای فتح بازارهای جهانی تلاش کرد. زمانی که چنین عزمی شکل گیرد شاهد روحیه جهادی و حماسی در صنعت خواهیم بود.
علی‌عسکری با اشاره به اینکه ورود به بازارهای جهانی سبب تقویت قابل توجه تولید و اقتصاد کشور می‌شود، افزود: کلید پیشرفت صنعت پتروشیمی در این حوزه افزایش اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه محصولات دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی است.
وی تأکید کرد: باید برای استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت، تلاش بسیار بیشتری شود و به جایگاه امروز قانع نباشیم.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، راه عبور از اقتصاد شکننده و وابسته را تمرکز بر اقتصاد مقاومتی متکی بر اقتصاد دانش‌بنیان و فناوری‌های تحول‌آفرین و برتری‌ساز در کشور عنوان و بر لزوم اصلاح نگاه سیستم اداری کشور به شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد.
علی‌عسکری با اشاره به جایگاه مهم شرکت‌های دانش‌بنیان در راهبردهای ترسیم‌شده برای هلدینگ‌خلیج فارس، طراحی پارک‌های فناوری پتروشیمی با هدف رویکرد شکل‌گیری زنجیره ارزش، توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری از طریق نفوذ فناوری و نوآوری در شرکت‌های بزرگ و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در حل معضلات صنعت پتروشیمی و کشور را از جمله راهبردهای عملیاتی این هلدینگ عنوان کرد.
وی با بیان اینکه تصمیم گرفتیم در هلدینگ خلیج فارس، پژوهش‌ها را تابع نیازهای شرکت قرار دهیم، فلسفه تولد و رشد «پتروفن» را تغییر رویکرد از عرضه‌محور به تقاضامحور اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به اهمیت و جایگاه رگولاتوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ابراز امیدواری کرد که با مشارکت این سه رگولاتور در رویداد پتروفن، شاهد گسترش جایگاه دانش‌بنیان‌ها در صنعت پتروشیمی باشیم.
فروش حدود ۴۳۰ هزار میلیارد تومان محصولات دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱
محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان دیگر سخنران این مراسم، به بازار بزرگ شرکت‌های‌دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: حدود ۴۳۰ هزار میلیارد تومان فروش محصولات دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱ رقم خورده است.
وی با اشاره به اینکه تلاش‌های زیادی برای به منصه ظهور رسیدن فرهنگ دانش‌بنیانی و توان متخصصان داخلی انجام شده است، اظهار کرد: مهم‌ترین عنصر توسعه ایران نیروی انسانی است و این نیروی انسانی با توانمندی بالایی که دارد می‌تواند محصولات پیچیده را تولید کند.
وی افزود: فناوری و دانش پیشرفته سبب ایجاد ارزش افزوده می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان مطلوبی در ایران شکل گرفته‌اند که با حمایت‌های انجام‌شده اکنون به ۱۰ هزار شرکت‌دانش‌بنیان رسیده‌اند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی به بازار بزرگی که برای شرکت‌های‌دانش‌بنیان ایجاد شده است اشاره و اظهار کرد: حدود ۴۳۰ هزار میلیارد تومان فروش محصولات دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱ رقم خورده است.
خیاطیان یکی از راه‌های حفظ نخبگان در کشور را توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آنها عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر باید از سوی شرکت‌های بزرگ انجام شود که در دنیا نیز به همین شکل است و شرکت‌های خارجی افزون‌ بر سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش خود، در سایر حوزه‌های های‌تک نیز با رویکرد تنوع‌سازی سرمایه‌گذاری می‌کنند.
وی بر افزایش جدیت در پیگیری صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در صنعت پتروشیمی به‌ویژه صنایع پایین‌دستی تأکید کرد.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :