١٤٠٢/١٠/٠٥ ٦:٤٨ ب ظ
کد خبر : ٨٣٥٧٥
صبح امروز با حضور فعالان عرصه پتروشیمی و بازار مالی تحقق یافت،
بسته سرمایه‌گذاری ویژه صنعت پتروشیمی رونمایی شد
بسته سرمایه‌گذاری ویژه صنعت پتروشیمی به‌منظور سرمایه‌گذاری در طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی از سوی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی، بسته سرمایه‌گذاری ویژه صنعت پتروشیمی برای سرمایه گذاری در طرح های تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی امروز (سه‌شنبه، پنجم دی‌ماه) در نخستین همایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صنعت پتروشیمی از سوی مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی علی عسگری مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، دولت آبادی مدیرعامل بانک ملت رونمایی شد.
با اجرای طرح‌های زنجیره ارزش این بسته سرمایه‌گذاری محصولاتی تولید خواهد شد که تاکنون در کشور تولید نشده و نیاز صنایع پایین‌دستی هستند، در بازار با التهاب روبه‌رو بوده و پیش از این طرحی برای آنها مجوز نگرفته است، با ریسک بالا و فناوری جدید باشند، یا سبب ایجاد ارزش‌افزوده بالا از محصولات نیمه‌خام شوند.
همچنین در این مراسم قبل از رونمایی بسته سرمایه گذاری ویژه صنعت پتروشیمی تفاهم‌نامه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی به امضا رسید.
این تفاهم‌نامه بین رضا نکویی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و عبدالاحد فرج‌زاده، رئیس شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی با هدف گسترش تعاملات و همکاری‌های تخصصی برای سوق دادن منابع سرمایه به سوی صنعت پتروشیمی از طریق استفاده حداکثری از توانمندی‌های تخصصی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی با حضور مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی امضا شد.
ضرورت به‌کارگیری راهکارهای تخصصی نوین تأمین مالی در صنعت پتروشیمی
مرتضی شاهمیرزایی در نخستین همایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه این همایش برای عارضه‌یابی و آسیب‌شناسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی طرح‌های پتروشیمی برگزار شده است، اظهار کرد: این موضوعات باید به‌صورت جدی در نشست‌های تخصصی این همایش بررسی شود تا به نتایج مثبتی برای سرمایه‌گذاران این صنعت دست یابیم.
وی با بیان اینکه امروزه ۹۵ درصد صنایع جهان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به محصولات صنعت پتروشیمی وابسته هستند، افزود: ایران نیز باید با توجه به منابع غنی هیدروکربوری استفاده حداکثری از این منابع به‌ویژه با توسعه هرچه‌ بیشتر صنعت پتروشیمی داشته باشد.
معاون وزیر نفت به گذشت ۶۵ سال از آغاز عملیات اجرایی نخستین پتروشیمی در ایران اشاره کرد و گفت: تلاش‌های زیادی در این سال‌ها در این صنعت از سوی متخصصان و صنعتگران انجام شده است که قدردان همه هستم.
شاهمیرزایی تأکید کرد: براساس مطالعات وزارت صمت، حدود ۶۷ درصد تأخیر اجرای طرح‌ها ناشی از تأمین منابع مالی و پس از آن مسائل دیگر مانند فناوری و مدیریت است.
وی با تأکید بر اینکه اگر اقدام‌های تخصصی در زمینه تأمین مالی در صنعت پتروشیمی انجام شود می‌توانیم از همه موانع حتی تحریم‌ها نیز عبور کرد، اظهار کرد: تقاضا دارم هلدینگ‌های پتروشیمی با کمک از متخصصان دوره‌های تخصصی تأمین مالی را برگزار کنند تا از این گلوگاه عبور کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: چشم‌انداز ۲۰ ساله صنعت پتروشیمی در این شرکت در حال تدوین است و از همه مراکز علمی و پژوهشی تقاضا دارم که ما را در تدوین آن کمک کنند
شاهمیرزایی با اشاره به اینکه چالش تأمین مالی بعضی از طرح‌های پتروشیمی را برای سال‌ها معطل کرده است، افزود: باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این صنعت را بالفعل کنیم تا همه انواع محصولات پتروشیمی در کشور تولید شود.
وی در ادامه از تصویب ساختار مدیریتی پژوهش، فناوری و ساخت داخل در شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد که به‌زودی در این صنعت برای تحقق هرچه سریع‌تر اهداف توسعه‌ای فعالیت می‌کند.
معاون وزیر نفت یادآور شد: بومی‌سازی کاتالیست‌ها از چالش‌های بزرگ صنعت پتروشیمی بود که هم‌اکنون با جدیت در حال بومی‌سازی همه کاتالیست‌ها هستیم که تا پایان دولت سیزدهم همه کاتالیست‌های صنعت داخلی‌سازی می‌شوند.
شاهمیرزایی افزود: هم‌اکنون ۸۵ درصد کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی ایرانی است و در چند سال آیند به‌طور کامل داخلی می‌شود.
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان هدیه صنعت پتروشیمی به واحدهای پایین‌دستی در هفت ماه سال ۱۴۰۲ در قالب عرضه اعتباری محصولات بوده است، گفت: صنایع تکمیلی دچار عارضه نقدینگی و سرمایه در گردش بودند که با این اقدام ۳۵ هزار میلیارد تومان از عرضه اعتباری محصولات جذب شده است.
ارائه راهکارهای نوآورانه تأمین مالی آینده صنعت پتروشیمی را می‌سازند
عبدالعلی علی‌عسکری نیز در این همایش با اشاره به اهمیت موضوع سرمایه‌گذاری در کنار حکمرانی خوب، وجود دانش‌فنی و نیروی کارآمد در پیشرفت کشور اظهار کرد: انسان‌هایی که برای سرمایه‌گذاری تفکر کنند، آینده را خلق می‌کنند.
وی با احساس نارضایتی از فضای کسب‌وکار در کشور افزود: زمینه کسب‌وکار در ایران کافی نیست و باید محیط کسب‌وکار در زمینه سرمایه‌گذاری و حفظ نیروی انسانی با تلاش مدیران عالی‌رتبه تقویت شود.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با قدردانی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای برگزاری این همایش گفت: صنعت پتروشیمی مزیت ملی است و سرمایه‌گذاری در این عرصه مزیت بالایی دارد.
علی‌عسکری تأکید کرد: حق ایران است که با مزیت‌های فراوانی که دارد از کشورهای برتر در زمینه تأمین سرمایه و کسب‌وکار باشد که در این مسیر نقش نهادهای مالی و پولی و ابتکار عمل و نوآوری در تأمین مالی بسیار مهم است.
وی منشأ تأمین سرمایه، ساختار سرمایه‌گذاری و تأمین مالی و ساختار تخصیصات و اولویت‌بندی را سه اصل تأمین مالی عنوان و اظهار کرد: تأمین مالی در هلدینگ خلیج فارس به‌صورت مستقیم از منابع داخلی شرکت و به طور غیرمستقیم از طریق بازارهای پولی و مالی و بازار سرمایه انجام می‌شود و این شرکت از توانمندی داخلی هلدینگ در تأمین مالی حداکثر استفاده را می‌کند.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: به‌تازگی با ابتکار عمل ۲۰۰ میلیون دلار اوراق مرابحه ارزی با کمک بانک ملت برای نخستین بار در تاریخ ایران منتشر کردیم که در پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس برای خاموش کردن گازهای مشعل استفاده می‌شود.
علی‌عسکری با بیان اینکه ۳۰ طرح با سرمایه ۲۰ میلیارد دلاری در هلدینگ خلیج فارس در حال اجراست، افزود: ایجاد پارک‌های پایین‌دستی از سیاست‌های این شرکت است که از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند برای حضور در این طرح‌ها با امکان استفاده از صندوق پروژه برای تأمین سرمایه دعوت می‌شود.
وی یکی از این پارک‌ها را پارک متانول برای استفاده ۲ میلیون تن از متانول تولیدی در کشور با بهره‌وری بالا اعلام کرد و ادامه داد: برنامه‌های دیگری نیز برای سودآوری بیشتر از متانول در دستور کار شرکت است.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در پایان از عرضه سهام پتروشیمی‌های اروند و بندرامام در آینده نزدیک در بازار سرمایه خبر داد.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :