١٤٠٠/٠٩/٠٨ ١٠:٥١ ق ظ
کد خبر : ٧٢٨٦٧
وزیر نفت پس از امضای قرارداد سه‌جانبه با آذربایجان و ترکمنستان گفت:
قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز از اول زمستان عملیاتی می‌شود
اوجی گفت: در این قرارداد ما تقریباً سالانه نزدیک به ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز را از طرف ترکمنستان و منطقه سرخس دریافت خواهیم کرد و از آستارا تحویل آذربایجان می‌دهیم.
به گزارش سهام انرژی، جواد اوجی وزیر نفت روز یکشنبه هفتم آذرماه، در حاشیه توافق سه‌جانبه سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان که در جریان سفر به عشق‌آباد ترکمنستان انجام شد، گفت: طی یک‌ ماه گذشته ما مذاکرات تنگاتنگی با طرف آذربایجانی و کشور ترکمنستان در بحث انتقال گاز از ترکمنستان به آذربایجان که در حقیقت سوآپ گازی محسوب می‌شود داشتیم که خوشبختانه امروز به این قرارداد سه‌جانبه منجر شد.
وی افزود: در این قرارداد ما تقریباً سالانه نزدیک به ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز  را از طرف ترکمنستان و منطقه سرخس دریافت خواهیم کرد و از آستارا تحویل آذربایجان می‌دهیم. این قرارداد در حقیقت مناسبات انرژی خوبی است که خوشبخانه امروز این گام برداشته شد و قرارداد بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان به امضا رسید.
وزیر نفت سهم ایران از تجارت گاز در منطقه را کمتر از ۲ درصد عنوان کرد و گفت: این قرارداد به تأمین سوخت زمستانی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان و سمنان کمک می‌کند.
اوجی در خصوص بحث تسویه بدهی ایران به ترکمنستان در خصوص قرارداد گازی تصریح کرد: خوشبختانه با راهکارهای خوب وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران، به‌زودی نخستین قسط پرداخت ما بابت تسویه بدهی به طرف ترکمنستانی پرداخت می‌شود.
قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان  از خاک جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه هفتم آذر ماه با حضور رؤسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان امضا شد.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :