١٤٠٢/١٢/١٧ ١١:٢٣ ق ظ
کد خبر : ١٠٣٦٢٨
کارشناس حوزه انرژی گفت:
وضعیت انرژی در کشور ما به شدت اسفناک است
رئیس پژوهش سیاستگذاری انرژی باشگاه صاحبنظران انرژی اعلام کرد: وضعیت انرژی در کشور ما در حوزه سیاستگذاری، اجرا به شدت اسفناک است که باید به آن رسیدگی کرد.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی دکتر علی وکیلی رئیس پژوهش سیاستگذاری انرژیِ باشگاه صاحبنظران انرژی ایرانیان، روز گذشته در همایش گذار جهانی انرژی و نقشه راه ایران در فرهنگستان علوم، طی سخنانی به اعلام وضعیت تولید و مصرف انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: امروزه نیروگاه های ما با سوخت مایع کار می کنند و این بدان دلیل است که ما استراتژی خوبی برای انرژی و مصرف گاز نداریم.
وی ادامه داد: از سویی دیگر باید به داد پارس جنوبی برسیم چون وضعیت به گونه ای است که شاید به زودی شاهد افت فشار شدید در آن باشیم. مهندسین ما سال هاست به دنبال آن هستند که دستگاه فشار افزایی را پیدا کنند که در دریا و یا خشکی بگذارند، درحالیکه قطر چند قرارداد با شرکت های بزرگ خارجی امضا کرده است تا محدوده آن را از مخازن مشترک با ما دو برابر کند.
وی گفت: اخیرا قطری ها مطرح کردند که لایه های جدیدی کشف کردند و می خواهند تولید را افزایش دهند اما ما همچنان به دنبال فشار افزایی مخازن هستیم.
به گفته وی ما توانایی ساخت سازه های خوبی داریم و می توانیم سازه های افزایش تولید را داخلی سازی کنیم.
وکیلی با اشاره به این موضوع که وضعیت گاز و توزیع آن از یک سو و بهینه سازی به عنوان چالش دیگر، گفت: شهرها بالای 160 شاخص الایندگی دارند و مشکل ما در مصرف انرژی است. مگر چه قدر مازوت می سوزانیم که همه مشکلات آلایندگی شهرها را از آن می دانیم. مجموع همه مصارف انرژی ما این الایندگی را ایجاد کرده اند. بخاری ها با راندمان پایین تاسیس می شوند، گرمایش ساختمان ها با پایین ترین راندمان است. ساخت ساختمان ها به لحاظ کنترل مصرف انرژی ساخته نمی شوند. به طبقه 20 ام ساختمانی هم گاز می دهیم درحالیکه در دنیا این گونه نیست. در دنیا برای برج ها و ساختمان ها از شیوه های دیگری استفاده می کنند و با راندمان بالا گاز را تبدیل به برق می کنند.
این کارشناس در مورد راندمان برق در کشور گفت: راندمان ما در تولید برق بسیار پایین است. نیروگاه ها در دنیا با راندمان بالای 60 درصد به کار برده می شوند. در ایران بیشترین راندمان که به نظر از این هم کمتر است 27 درصد است. به عبارتی 70 درصد راندمان ما از دست رفته می رود. اینها مسائلی است که باید امروز به داد آن برسیم.
وی درخصوص مصرف هیدروژن گفت: الان در دنیا مسیر انرژی به سمت هیدروژن می رود و کشورهای حاشیه خلیج فارس با سرمایه گذاری سنگین حالا چه از آب  و یا از هیدروکربورها برای تولید برق استفاده می کنند. باطری ها و تولید آن موضوعی است که ما خیلی در موردش فکر نکردیم. اگر بخواهیم از خودرو برقی استفاده و تولید کنیم باید بتوانیم باطری تولید کنیم در حالیکه ارزش افزوده ای روی ان ایجاد نکردیم.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :