دکتر علی شاهحسینی کنشگر فعال در عرصه گذار انرژی، پژوهشگر و استاد دانشگاه، در گفتگو با خبرنگار بازار انرژی، در ابتدا در زمینه چگونگی انتشار آلایندگی در شهرهای بزرگ کشور و منابع انتشار این آلایندگی، بیان کرد: منشا تولید آلایندگی هوای شهرها توسط خودروها، صنایع بزرگ و کوچک و نیروگاه های حرارتی است که هریک سهمی به نسبت در انتشار آلایندگی ها دارند و آلایندگی هایی از نوع، مونو اکسید کربن، اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن موسوم به ساکس و ناکس است که این گازها اثراتی در ایجاد بیماری تنفسی، قلبی عروقی و بیماری های خاص دارد و طبیعتا کشورها و سازمان های محیط زیست هر کشوری باید نسبت به این موضوع حساس باشد زیرا منجر به افزایش مرگ و میر خواهد بود.
وی در ادامه افزود: بر اساس آمار سازمان های جهانی در سال 2021 این عامل انتشار گازهای اکسید گوگرد و غیره در ایران مرگ و میری بیش از 50 هزار نفر را به دنبال داشته است که پس از عامل فشار خون، دومین متهم اصلی مرگ ومیر ایرانیان به شمار می رود. بنابراین این موضوع مستقیما با سلامت و جان مردم مرتبط بوده و تلاشی مضاعف می طلبد.
وی به بررسی و دلایل انتشار آلایندگی پرداخت و گفت: همانطور که گفته شد منابع متعددی در این انتشار اعم خودروها، صنایع و نیروگاه ها وجود دارد و موضوع خودروها به دلیل منابع متحرک در جای خود قابل تامل است اما صنایع بزرگ و بویژه نیروگاه ها که سهمی در این آلایندگی دارند را نیز می توان دسته بندی کرد.
این کارشناس حوزه انرژی در خصوص سهم نیروگاه ها در انتشار آلایندگی گفت: باید اذعان کرد که برخی از نیروگاه ها به دلیل تامین برق شهرها، تقریبا در نزدیکی شهرها احداث می شوند و با توجه به اینکه تولید برق در کشورمان بیشتر توسط نیروگاه های حرارتی صورت می گیرد و همچنین تولید برق این نیروگاه ها بر پایه سوخت فسیلی است پس باید سوخت تحویلی به این نیروگاه ها نیز از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا آلایندگی کمتری تولید کنند.
این کنشگر گذارانرژی، درباره نوع سوخت تحویلی نیروگاه ها گفت: همانطور که می بینیم انتشار گازهای آلاینده در هوای کلان شهرها در نتیجه نوع سوختی است که به نیروگاه ها داده می شود. عدم تحویل گاز طبیعی، این سال ها به دلیل افزایش شکاف ناترازی گاز، استفاده از سوخت دوم نیروگاه ها بویژه مازوت را بیشتر کرده است به طوری که مصرف مازوت از سه ماه به طور معمول به 5 الی 6 ماه در این سال ها افزایش یافته است که استفاده از این سوخت نامطلوب، در انتشار آلایندگی نقش بسزایی داشته است.
وی افزود: از سویی دیگر اگر کنترل آلایندگی را از منظر استفاده آن در نیروگاه ها ارزیابی کنیم، این نیروگاه ها با دریافت میزان سوختی ناخالص در میزان ارزش حرارتی تولید شده آن ها تاثیر می گذارد و طبق استاندارد نباید میزان ناخالصی سوخت از حدی بیشتر باشد زیرا این میزان ناخالصی سوخت به مستهلک شدن تجهیزات نیروگاهی و فرسودگی و پایین آوردن راندمان تولید برق می انجامد که همه این موارد ضررهای اقتصادی را هم برای کشور به بار می آورد.
شاه حسینی گفت: البته شاید نیروگاه ها بتوانند با فناوری هایی این میزان ناخالصی را کنترل کنند و خروجی کمتری را از میزان آلایندگی انتشار دهند اما دریافت سوختی ناخالص با میزان بالا، دیگر دست نیروگاه ها نبوده و این ورودی به نیروگاه ها از خروجی پالایشگاه ها ناشی می شود.
این کارشناس گفت: تولیدکنندگان سوخت های فسیلی باید طبیعتا کیفیت بهتری را در خروجی فرآورده ها ایجاد کنند. البته بنده به دلیلی که کارشناس فنی حوزه نفت و گاز نیستم با کارشناسان و متخصصان نیروگاهی صحبت هایی را داشتم و آن ها در این سال ها رضایتمندی کمتری نسبت به گذشته به دلیل کیفیت سوخت تحویلی داشتند که باید دلایل آن را از متخصصان وزارت نفت و پالایشگاهی جویا شد.
وی ادامه داد: این کیفیت نازل باعث شده تا نیروگاه ها مستاصل باشند، زیرا از یک سو ضررهای اقتصادی در تجهیزات به دلیل دریافت نوع سوخت متحمل می شوند و هم نوع آلایندگی را انتشار می دهند که بعضا از عهده آن ها در تولید سوخت خارج است درحالیکه با انتشار آن سلامت مردم را تحت تاثیرمی گذارند؛ در واقع نیروگاه ها با چالش هایی مواجه هستند که بخش زیادی در اختیار آن ها نبوده است.
وی در پایان اظهار کرد: من به عنوان یک فعال و پژوهشگر در حوزه گذار انرژی نگرانی خودم را نمی توانم ابراز نکنم و درصدد این هستم تا برای حل این چالش همه دست به دست هم دهیم تا با هر نوع فناروی و در همکاری با شرکت های دانش بنیان به کمتر شدن میزان آلایندگی تلاش کنیم. زیرا جهان در گذار انرژی به تولید برق بیشتر اهمیت می دهد و رشد فزاینده برقی سازی هم اهمیت تولید برق را نشان می دهد. برای گذار انرژی و تولید برق از سوی تجدیدپذیرها، هیدروژنی و هسته ای در کشورمان نیازمند زمان هستیم پس تا رسیدن به شرایط تولید برقی پاک، بیاییم برقی تولید کنیم که بیشترین بهره و مزایا را برای کشور داشته باشد.