١٤٠٣/٠٨/١٦ ١٢:١٦ ب ظ
کد خبر : ١٠٣٧٩٦
بازار انرژی گزارش می دهد،
متوسط راندمان نیروگاه های حرارتی در ایران چگونه است؟
بازدهی و راندمان نیروگاهی به معنی میزان درصدی از انرژی کل سوخت نیروگاه است که به برق تبدیل می‌شود و این میزان راندمان به طور متوسط در ایران 39.53 درصد بوده درحالیکه متوسط راندمان نیروگاه های حرارتی جهان 39.4 درصد بوده است و این نشان می دهد متوسط راندمان نیروگاه های حرارتی ایران بالاتر از متوسط جهانی است.
پایگاه خبری بازار انرژی- راندمان نیروگاهی موضوعی است که این روزها با کمبود سوخت مورد هدف قرار گرفته است که این میزان سوخت تحویلی بایستی در نهایت امکان مورد استفاده قرار گرفته و در نیروگاه ها بویژه حرارتی تبدیل به انرژی برق شود و اگر این اتفاق رخ نمی دهد نیروگاه ها این سوخت حیاتی را در شرایط ناترازی به هدر می دهند، درحالیکه موظفند نسبت به افزایش و ارتقای راندمان اقدامات سازنده ای انجام دهند.
به دلیل اهمیت موضوع و اینکه این میزان راندمان تا چه حد در هدررفت سوخت موثر است، بازار انرژی، بررسی کوتاهی در خصوص میزان سوخت تحویلی به نیروگاه ها انجام داده است:
 
بر اساس گزارش بین المللی ACEEE (American Council for an Energy Efficient Economy) از راندمان عملی نیروگاه های حرارتی در دنیا این طور به نظر می رسد که متوسط راندمان نیروگاه های حرارتی در ایران 39.53 درصد و نزدیک به 40 درصد میانگین جهانی است و از برخی از کشورهای دارای تکنولوژی نیز این راندمان به طور میانگین بالاتر است.
بر اساس جدول فوق متوسط میانگین راندمان جهانی 39.4 درصد است و این نشان می دهد که ایران با 39.5 در رتبه بندی راندمان نیروگاهی کشورها، در رتبه پانزدهم جهان قرار دارد و این میزان راندمان نیروگاهی در شرایط مناسبی است و دسترسی آن برای رسیدن به شرایط ایده آل قابل دستیابی است.
روشن است که سهم تولید برق ایران توسط نیروگاه‌های حرارتی صورت می گیرد و این مهم توسط ۱۴۶ نیروگاه و در قالب ۶۲۹ واحد نیروگاهی انجام می‌شود. به عبارت دیگر ۸۲ درصد از ظرفیت نیروگاهی کشور به نیروگاه‌های حرارتی اختصاص دارد و به طور کلی بیش از ۹۴ درصد از سهم تولید و تأمین برق پایدار کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی انجام می‌شود.
با این رویکرد راندمان و ظرفیت تولید از جمله موضوعاتی است که نشان می دهد نیروگاه ها میزان توان تولید با سوخت دریافتی را چگونه به برق تبدیل می کنند و هر چه قدر این ظرفیت افزایش یابد برق بیشتری وارد مدار خواهد شد.
رسیدن به ارتقای بالای 40 درصد و یا تجربه راندمان 50 درصد نیازمند به ارتقای تجهیزات و فناوری های جدیدی است تا این راندمان به حد ایده آل خود برسد که وزارت نیرو برای ارتقای راندمان و ظرفیت تولید نیروگاه‌های حرارتی از طریق رفع محدودیت، ارتقای توان عملی و به مدار آوردن واحد‌های جدید نیروگاهی با تکنولوژی کلاس F که جدیدترین و به روزترین تکنولوژی‌های دنیاست در برخی از نیروگاه ها به اجرا گذاشته است.
احداث و راه‌اندازی نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی کلاس F که راندمان بالای ۵۸ درصدی دارند، گامی در راستای افزایش متوسط راندمان نیروگاهی کشور است. همچنین اقدامات اثرگذار جهت افزایش راندمان نیروگاه‌ها با احداث بخش بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی و اجرای کامل برنامه تعمیرات نیروگاه‌ها، ارتقای توان تولید برق واحدهای گازی و آرایش بهینه تولید نیروگاه‌ها از جمله این اقدامات اثرگذار است.
گفتنی است که آرایش نیروگاه های حرارتی فعلی در کشور بیشترین ظرفیت آن مربوط به نیروگاه های سیکل ترکیبی است، به عبارتی سهم عمده تولید برق در تابستان و زمستان با نیروگاه های سیکل ترکیبی است و با توجه به تکنولوژی های موجود در کشور گفته می شود که عمده این نیروگاه ها در محدوده راندمان ۴۷ الی ۵۱ درصد قرار دارند؛ و در زمانی که کشور با محدودیت سوخت به دلیل ناترازی بویژه در فصل زمستان مواجه است بیشتر از نیروگاه های سیکل ترکیبی که راندمان بالاتری دارند، مورد بهره برداری قرار می گیرند.
نیروگاه های بخار به دلیل تکنولوژی خاصی که دارند از راندمان 35 الی 38 درصد و کمتر از نیروگاه های سیکل ترکیبی برخوردارند اما این نیروگاه ها بعضا از سوخت مازوت می توانند تولید برق کنند و در فصل زمستان این بخش از نیروگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند تا کشور با کمبود انرژی برق مواجه نشود.
لازم به ذکر است که سوخت مازوت که سوختی مکمل و جایگزین گاز برای نیروگاه هاست در شرایطی که وزارت نفت با محدودیت عرضه گاز در زمستان مواجه است، گاز نیروگاه ها به دلیل نیاز و مصارف خانگی قطع و سوخت جایگزین گازوئیل و مازوت به نیروگاه ها داده می شود و این نیروگاه ها در مواردی ناچار به استفاده از سوخت مازوت در برخی از نیروگاه های واقع در خارج از شهرها می شوند. اما گفتنی است که اخیرا وزرات نیرو اعلام کرد، شهرهای بزرگ بویژه تهران نیروگاه مازوت سوز ندارند و نیروگاه های مازوت سوز تهران یا پلمپ یا به زمین فوتبال تبدیل شده اند.
در عین حال، موضوع راندمان از مسائل وابسته به هر نیروگاهی در جهان است و بیشتر مرتبط با سطح کیفی تجهیزات نیروگاهی است که تبدیل نیروگاه ها بویژه نیروگاه های فرسوده به سیکل ترکیبی، راه خروج از راهبرد نیروگاه هایی با راندمان پایین است.  
بنابراین راهبری نیروگاهی در ایران با راندمان بالا از سوی پژوهشگاه نیرو نیز که قطب پژوهشی در صنعت برق به حساب می آید و در حال پیگیری است . پژوهشگاه نیرو ارتقای راندمان و ظرفیت نیروگاهی کشور را با بهره‌مندی از توان پژوهشگران و شرکت های فناور و دانش‌بنیان را چند سالی با همراهی شرکت برق حرارتی دنبال می کند. این مجموعه پژوهشی چندین نقطه نیروگاهی را شناسایی کرده است. با اصلاحاتی در توربین های نیروگاهی در جهت افزایش راندمان و دیگر اقدامات صورت گرفته، در صدد ارتقا راندمان نیروگاهی در قالب پژوهشی است. زیرا بخش اعظمی از ارتقا راندمان نیروگاهی فناوری و تجهیزات است که گاهی بدون نیاز به سرمایه گذاری جدید تنها با تعمیرات و یا جابه جایی تجهیزات به راندمان نیروگاهی افزوده می شود. همکاری پژوهشی می تواند این مهم را به راحتی پیش ببرد.
بنابراین راندمان نیروگاهی موضوعی است که در کشور به دلیل نیاز به انرژی در حوزه سوخت و برق، به جد دنبال می شود تا این مجموعه های تولید انرژی در کشور علاوه بر تولید برق بیشتر، با وجودی که از متوسط راندمان جهانی عبور کرده اند بتوانند به حد مطلوب و ایده آل برسند.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :