١٤٠٣/٠٣/٢٩ ٢:٥٨ ب ظ
کد خبر : ١٠٣٦٩٧
در نشست خبری عنوان شد،
عضویت در سازمان های بین المللی استاندارد، رویکرد جهش تولید و افزایش صادرات
عضویت در سازمان های بین المللی استاندارد مزایای افزایش صادرات، رفع موانع تولید محصولات داخلی، رونق کسب و کار، ارزیابی و انطباق محصولات داخلی با محصولات خارجی و غیره است.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی، صبح امروز 29 خرداد ماه، نشست خبری با موضوع مزایای عضویت سازمان استاندارد در مجامع بین المللی با رویکرد جهش تولید با حضور احمد کمالی مدیرکل دفتر تدوین استاندارهای بین المللی و مطالعات تلفیقی، محسن میرصدری رئیس کمیسیون کسب وکار نوین و دانش بنیان اتاق ایران و رئیس کمیته ملی برق و الکترونیک سازمان ملی استاندارد و ابهری نایب رئیس کمیته برق و الکترونیک سازمان ملی استاندارد برگزار گردید.
احمد کمالی در ابتدا به اهمیت و تقویت نظام استاندارد اشاره کرد و گفت: استاندارد سازی، ارزیابی انطباق و تایید صلاحیت از جمله برنامه ریزی هایی است که بر دوش سازمان ملی با رویکرد تحول در این بخش واگذار شده است و در این خصوص از فرصت های بین المللی استفاده کنیم تا در تجارت، کمک به بخش خصوصی و تولید کنندگان با رویکرد رفع موانع تولید آن ها اقداماتی را فراهم کنیم که بر این اساس برنامه سازمان ملی استاندارد عضویت و ارتقا در سازمان های بین المللی استاندارد است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه افزایش اعتبار در مجامع مختلف و افزایش صادرات ما منوط به عضویت ما در این سازمان های بین المللی است گفت: سازمان ملی استاندارد در برخی از سازمان های بین المللی استاندارد عضو است و عضویت سازمان با هدف ایجاد روابط بین المللی فنی با کشورها بوده است.   
به گفته وی جلوگیری از خروج ارز در جهت ارزیابی و انطباق قطعات، تجهیزات الکترونیکی و غیره توانسته است شرایطی را فراهم کند که دیگر نیازی به واردات تجهیزات نبوده و تولید محصولات داخلی به دلیل انطباق با نمونه خارجی توانسته است این نیاز داخلی را نیز تامین کند.

عضویت ایران در سازمان های بین المللی در جهت نیل به اهداف دانش بنیان ها
محسن میر صدری در این نشست اظهار کرد: ما برای نیل به اهداف دانش بنیان نیاز به یک سری ابزارهای قانونگذاری و تنظیم گری برای شرکت های دانش بنیان هستیم. کاهش قیمت نهایی تولید، ارتقا کیفیت، و افزایش پیچیدگی و عمق فناوری در کشور از ضروریات است.
وی ادامه داد: بر این اساس نیازمند موضوع ارزیابی انطباق و استانداردسازی و صدور گواهی کیفیت هستیم. در واقع اگر بخواهیم فروش را افزایش دهیم پیشنهاد آن پذیرش سیستم های ارزیابی انطباق است. برای صادرات باید شرایطی فراهم شود که ارزیابی در مبدا نهایی شده و گواهی نامه ای دریافت شود که مورد تایید مقصد باشد که نشان می دهد در همه این ارزیابی ها ردپای ارزیابی کیفیت دیده می شود.
میرصدری به مدیریت سازنده سازمان ملی استاندارد اشاره کرد و گفت: سازمان ملی استاندارد رویکرد بین المللی دارد و در مرحله اول عضویت اِپیک را انجام داده است که این عضویت 26 سال به تعویق افتاده بود؛ در واقع این نهاد فرامنطقه ای است.
وی افزود: پس از اپیک اقدام به عضویت در آیلک را کردیم که کشورهای منطقه ایران همه تقریبا عضو این سازمان بین المللی هستند و با عضویت در این سازمان دیگر آزمایشگاه ها و شرکت های بازرسی در داخل کشور مورد پذیرش واقع می شوند.
وی ادامه داد: مهم ترین مزیت و شعار این سازمان (آیلک) این است که اگر یک بار در آیلک پذیرفته شدید در همه جا پذیرفته شده هستید. 
میرصدری گفت: در مرحله بعدی آزمایشگاه های ما بود که مورد پذیرش واقع شد. برای صادرات محصولات فنی، الکترونیکی، خانگی و غیره نیاز است که در هر کشوری ارزیابی کیفی و انطباق صورت گیرد تا از طریق آن مجوز واردات به آن کشور فراهم شود و با این گواهی و انطباق کیفی، تست ریپورتر ایران نیز مورد تایید قرارمی گیرد که این خود برای صادرات محصولات ما مزیت است.
عضو هیات مدیره سندیکای برق گفت: با توجه به مزایای گفته شده، به نظر باید با سرعت بیشتری پیش رفت و نظر به نقش مهم احداث نیروگاه های تجدیدپذیر در کاهش ناترازی برق در صورت موافقت ریاست سازمان ملی استاندارد باید پیاده سازی سیستم IECRE جهت ارزیابی محصولات و نیروگاه های تجدیدپذیر نیز در دستور کار قرار گیرد.
   
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :