١٤٠٣/٠٥/١٧ ٦:٥٠ ب ظ
کد خبر : ١٠٣٧١٥
رئیس انجمن صنعت پالایش نفت خبر داد:
مطالبات 168 هزار میلیارد تومانی پالایشگاه ها از دولت
عاشوری گفت: مطالبات پالایشگاه های کشور از محل تهاتر نفت، کارمزد و فروش وکیوم باتوم سرجمع 168 هزار میلیارد تومان از دولت است.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی، ناصر عاشوری دبیر انجمن صنفی پالایش صنعت نفت عصر امروز در نشستی خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود با بیان مطالبات پالایشگاه به موضوع سودآوری و درآمد پالایشگاه ها در سال 1402 اشاره کرد و گفت: در سال 1402 مجموع سود پالایشگاه های کشور 141 همت است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل آن کاهش داشته است.
وی پرداخت مالیات مستقیم پالایشگاه ها گفت: در سال 1402 پالایشگاه های کشور در حدود 31 هزار میلیارد تومان مالیات مستقیم بدون ارزش افزوده به دولت پرداخت کرده اند.
عاشوری در بخش دیگری از توضیحات خود به همکاری پالایشگاه ها با دولت جدید در جهت رفع ناترازی اشاره کرد و گفت: ما به عنوان انجمن پالایش نفت با کمک هیات مدیره و صاحبان سهام بناداریم از دولت حمایت کنیم و با سرعت بخشیدن در پروژه ها به ناترازی سوخت کمک کنیم.
وی در خصوص پروژه ها گفت: چندین پروژه در پالایشگاه های کشور در حال اجراست که این پروژه ها درصد پیشرفت بالای 80 درصد دارند و می توان به اجرای پروژه ارتقا کمی و کیفی پالایشگاه های شیراز و تبریز اشاره کرد و یا بنزین سازی و کیفی سازی پالایشگاه تهران، اجرای پروژه کک سازی شازند، اجرای پروژه فاز 2  و4 کیفی سازی بنزین پالایشگاه آبادان و غیره است.
وی به تغییر الگوی مصرف سوخت وانرژی در کشور اهتمام ورزید و از آن به عنوان الگویی اشتباه یاد کرد و گفت: بخش عظیمی از ناترازی به مصرف نادرست است و این به چند بخش بستگی دارد. مثلا تولید خودروهای پرمصرف و یا ترافیک های وسیع شهری، کاهش خودروهای عمومی و افزایش خودروهای شخصی همه و همه به افزایش مصرف دامن زده است که این الگو باید اصلاح شود.
به گفته وی یکی از مشکلات فرهنگ عمومی مصرف در جامعه است و این ناترازی ربطی به پالایشگاه ها ندارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر مصرف سوخت 112 میلیون لیتر است درحالیکه تولید 98 تا 104 میلیون لیتر است و این رشد مصرف از سال 1399 تا 1402 نزدیک به 38 درصد رشد داشته است.
وی به تامین برق پالایشگاه ها نیز به عنوان بازوی حمایتی تولید برق در کشور اشاره کرد و گفت: از 10 تا 11 هزار مگاواتی که دولت بنادارد تولید برق را به صنایع واگذار کند، پالایشگاه ها 4 تا 5 هزار مگاوات آن را تولید می کنند و در حال حاضر پالایشگاه تهران در صدد احداث مزرعه خورشیدی تا 500 مگاوات است و پالایشگاه آبادان نیز تا هزار مگاوات در نظر دارد این مزرعه خورشیدی را احداث کند که با ادامه این روند، دیگر پالایشگاه ها نیز ظرف یک تا دوسال آینده تولید برق خورشیدی را تا 5 هزار مگاوات عملیاتی می کنند.   
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :