١٣٩٦/١٠/٢٠ ٢:٠١ ب ظ
کد خبر : ٧١١٠٩
یک کارشناس بازار انرژی درباره افزایش شاخص بورس به "سهام انرژی" گفت:
دلیل رونق بورس افزایش تقاضا کالادر بازارهای جهانی است
این روزها افزایش شاخص بورس که مرز۹۶هزارواحد را تجربه می‌کند بیشترناشی ازافزایش قیمت کالاهای فلزی،معدنی،پالایشگاهی وپتروشیمی است وربطی به تغییراتی دربخش خاصی ازاقتصاد داخل ندارد.
به گزارش سهام انرژی، دکترعلی صادقین، فعال بازار سرمایه و کارشناس حوزه بازار انرژی به خبرنگار ما گفت: افزایش شاخص بورس تا مرز ۹۶ هزارواحد در حوزه کامودیتی هاست و بخش عمده آن به واسطه رشد تقاضا برای کالاهای جهانی در حوزه فلزات، مواد معدنی، پتروشیمی ها و پالایشگاهی است و این تغییرات به اقتصاد داخل بستگی ندارد.
وی در ادامه افزود: البته شرکت های داخلی که با بازارهای جهانی در ارتباط هستند و قیمت کالاهای خود را بر مبنای قیمت جهانی تعیین می کنند در نتیجه با افزایش قیمت جهانی کالاها و افزایش نرخ ارز در داخل انتفاع بیشتری را کسب می کنند و این امر به رونق بازارهم  دامن می زند.
این کارشناس اقتصاد به دلیل دیگری در رونق بازار بورس اشاره کرد و گفت: دلیل سومی هم مطرح است، اینکه پس از کاهش نرخ سود در بانک ها بخشی از نقدینگی وارد بازار سرمایه شد و این موضوع باعث افزایش تقاضا و افزایش شاخص طی این روزها شده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاز ما در زمینه افزایش قیمت نفت و رونق بازار سرمایه اظهار داشت: افزایش قیمت نفت در بازار سرمایه بسیار تاثیرگذاراست. این افزایش در شاخص کلان اقتصاد و کاهش کسری بودجه دولت، رونق بخش های عمرانی، زیرساخت ها کمک خواهد کرد. پیمانکارانی که طی قرارداد با دولت همکاری می کنند نیز می توانند منتفع شوند و همانگونه که مصرف در اقتصاد افزایش می یابد شرکت ها هم ناشی از فروش کالاها می توانند وارد دوره رونق شوند.
وی در ادامه به گروه شرکت های نفتی اشاره کرد و گفت: در دوره افزایش قیمت نفت شرکت های مرتبط با نفت بویژه پالایشگاهی‌ها می‌توانند سودآورشوند. البته پتروشیمی ها با چالش جدیدی مواجه می شوند زیرابا افزایش قیمت نفت، نرخ خوراک نیز بالاترمی‌رود که این موضوع هم به دلیل افزایش محصولات نهایی شرکت های پتروشیمی نمی تواند خیلی نگران کننده باشد. 
به گفته وی همه این دلایل بر این مبناست که افزایش قیمت نفت هر بشکه نفت خام موقتی نباشد و برای یک دوره یکساله نسبت به مدت مشابه سال قبل آن درحد معقولی ثابت بماند.
صادقین تصریح کرد: پیش بینی قیمت نفت برای سال ۲۰۱۸ رقمی بین ۵۵ تا ۶۵ دلار برای هر بشکه نفت خام تخمین زده می‌شودکه قیمت معقولی است و نسبت به سال ۲۰۱۷ برای بودجه و شاخص کلان تأثیرگذار خواهد بود. اگر این قیمت‌ها ثابت بماند می‌توانیم مطمئن باشیم که به بودجه سال ۹۷ براساس درآمد نفتی دست پیدا خواهیم کرد و اگر درآمد به بالای ۶۵ دلار افزایش یابد مازاد درآمد وارد صندوق‌ها یعنی صندوق توسعه ملی می‌شود که آن هم می تواند به حوزه عمرانی و صدها شرکت‌ واسط کمک کند.
وی نفت شل ها را تهدیدی برای بازارهای آینده عنوان کرد و گفت:‌ با افزایش قیمت نفت عرضه نفت شل ها در بازارهای جهانی بیشتر خواهد شد و این موضوع تهدیدی برای بازار نفت به لحاظ افت قیمت خواهد بود. البته باید دید این میزان عرضه چه قدر خواهد بود و اقتصاد بین المللی چه تدبیری را لحاظ خواهد کرد.
این کارشناس بازار سرمایه، تهدیدهای رئیس جمهور آمریکا و خروج آمریکا از برجام را یه نکته منفی در اقتصاد ایران دانست و گفت: اگر آمریکا از برجام خارج شود این موضوع در ابتدا به ورود سرمایه گذاران خارجی و دانش فنی به کشور ما لطمه وارد می کند. این موضوع در پروژه های نفت و گاز ما بسیار اثر منفی خواهد گذاشت. برخی از سهام شرکت ها هم متاثر از این موضوع خواهند شد و قطعا رشد اقتصاد ما را کند خواهد کرد. البته این استدلالات در نتیجه خروج آمریکا از برجام است که احتمال زیادی وجود دارد آمریکا از برجام خارج نشود.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :