١٣٩٦/١١/٠٣ ٦:١٦ ب ظ
کد خبر : ٧١١١٨
در گفتگو"سهام انرژی"با انجمن صنایع پلیمرمطرح شد:
مصرف‌کنندگان واقعی پلیمر،دربورس کمرنگ‌تر دیده می‌شوند
بورس ایران تنها مرجع فروش محصولات پتروشیمی وانواع پلیمرهاست.صنایع تکمیلی باید مواد اولیه خود را از بورس تهیه کنند؛ اما وجود خریداران غیرواقعی و با قدرت چانه زنی بالا شرایط را به گونه‌ای رقم زده است که این مواد اولیه به دست تولید کننده واقعی نمی‌رسد.
به گزارش سهام انرژی، بیوک صحاف امین، مدیرعامل انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمرایران درحاشیه نمایشگاه تهران پلاست به خبرنگارما گفت: در همه جای دنیا صنایع تکمیلی می‌توانند با پتروشیمی‌ها در ارتباط باشند و محصولات خود را مستقیما و براساس نیازواقعی با قراردادهای بلندمدت خریداری کنند اما با ورود این محصولات، صرفا در بورس کالا باعث شده است خریدارانی به خرید این محصول اقدام کنند که الزاما همه مصرف‌کننده واقعی نیستند و به عنوان واسطه این محصولات را خریداری می کنند.
وی در ادامه افزود: همه انواع پلیمرها که در بورس عرضه می شود باید بر اساس نیاز واقعی مصرف کننده باشد به عبارتی با برنامه ریزی در زمان پیک مصرف،(ظروف یک بار مصرف و یا نیاز پوشاک) پتروشیمی‌ها می‌توانند براساس شناخت بازار و نیازموجود این مواد اولیه را دراختیارمصرف‌کننده واقعی قراردهند.
وی در پاسخ به سوال ما مبنی بر اصطلاح خریدار واقعی وغیرواقعی گفت: سایت "بهین یاب" وزارت صنایع که از سال ۱۳۱۰ تاسیس شده است اسامی تولید کنندگانی را ارائه می‌دهد که پروانه بهره برداری دارند و اگر شرکتی عضو این سایت معتبرصنعتی باشد می تواند برای تولید محصول مواد اولیه خریداری کند. اما دراین سایت، اسامی شرکت‌هایی وجود دارد که برخی از آن‌ها الزاما غیرفعال و یا تعطیل شده‌اند و یا برخی پروانه تولید خود را در اختیار واسطه‌گران قرار می دهند و یا حتی خود به جای تولید اقدام به واسطه گری در این امور می کنند. بنابراین روش است که  می گوییم اینها الزاما نمی توانند خریدار و یا مصرف کننده واقعی باشند.
صحاف امین ادامه داد: برای رفع این مشکل راه حلی را مطرح کردیم که اگر کسی از بورس کالا خرید کند باید گزارش فروش محصولات نهایی خود را تا مدت ۳ ماه بعد به وزارت صنایع ارائه دهد، اما متاسفانه تاکنون این راه حل هم عملیاتی نشده است.
وی درباره بازار فروش مواد اولیه گفت: تولید پلیمر توسط پتروشیمی‌ها از ابتدای سال تاکنون ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است و کل خرید تولید کنندگان صنایع مصرفی پلیمر۳ میلیون تن است. با این آمار می توان فهمید که ۵ میلیون تن آن اضافه بوده که قطعا توسط واسطه گران صادرشده است.
این مدیر انجمن به مشکل پیش رو در زمینه لغو معافیت های مالیاتی گفت: با گذشت مدت ۱۰ ساله از سال ۹۷ یک به یک مجتمع های پتروشیمی با لغو معافیت های مالیات عملکرد مواجه خواهند شد وطبعا درصدی از پرداخت مالیات را در قیمت تمام شده محصول لحاظ می کنند و ما با افزایش قیمت زیادی مواجه می شویم.
وی افزود: پتروشیمی ها همواره از شرایط مساعدی برخوردار بوده اند به طوری که می بینیم امروز مجتمع های پتروشیمی خوراک را با ارز رقابتی دریافت می کنند اما محصول نهایی را با دلار آزاد در خارج می فروشند. این امر بسیار برای شرکت های پتروشیمی سودآور بوده است اما صنایع تکمیلی که همواره باید مورد توجه تصمیم گیران قرار گیرد همواره دراین چرخه با مشکلات عدیده ای مواجه بوده وهستند.
وی به مزیت نسبی صنایع پایین دستی اشاره کرد و گفت: مدیران بالادست وزارت صنعت و معدن و پتروشیمی‌ها باید برنامه‌ریزی اساسی برای حمایت بیشترصنایع تکمیلی داشته باشند تا صنایع پایین دست، مواد اولیه را با مشکلات کمتری به دست آورند و بتوانند محصولات نهایی را صادر کنند. قطعا مزیت نسبی درتولید محصولات جدید و رقابت در بازارهای بین‌المللی است.
وی افزود: در حال حاضر صنایع تکمیلی سالانه یک میلیارد و۵۰ میلیون دلار درآمد دارد، درحالیکه ما با همین ظرفیت می‌توانیم بیش از۳ میلیارد دلار درآمدزایی داشته باشیم و این رقم در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار اشتغال زایی را به همراه دارد. بنابراین باید در برنامه‌ریزی‌ها به تقویت این بخش از صنعت بیش‌ازپیش توجه شود.

 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :