١٣٩٦/١٢/٠٧ ١٢:٠٢ ب ظ
کد خبر : ٧١١٣٥
گزارش"سهام انرژی"ازعملکرد شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس دربازار سرمایه:
۱۱ درصد سهام بازار بورس دراختیار پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس
هلدینگ خلیج فارس و  شرکت های زیرمجموعه آن مجموعا در تالار بورس ۱۱ درصد از سهم بازارسرمایه ایران را به ارزش بازار معادل ۳۵۱.۷۲۵ میلیارد ریال در اختیار دارد که رتبه اول شرکت های بورسی را به خود اختصاص داده است.
صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از بخش‌های اصلی صنعت کشوردرایجاد ارزش افزوده منابع نفت و گاز است. این صنعت باداشتن مقام اول در صادرات غیر نفتی کشور توانسته است همسو با شکوفایی اقتصادی، توسعه پایدار بویژه در بخش صنایع تکمیلی و اشتغال‌زایی گام بردارد. همچنین این صنعت با استفاده از تنوع خوراک می تواند محصولات جدید و مورد نیاز دیگر بخش‌ها را تولید کند. یکی از این مجموعه‌ها که از سال۱۳۹۲ با ساختار بخش خصوصی پیشگام بوده شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است.
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، متشکل از۶۰ شرکت تولیدی، مهندسی، بازرگانی، سرمایه گذاری، آموزشی و خدماتی به عنوان بزرگترین هلدینگ تخصصی پتروشیمی در سال ۱۳۸۹ با مدیریت دولتی به صورت سهامی عام تاسیس شد و درسال ۱۳۹۲ از مدیریت دولتی به بخش خصوصی واگذار گردید.
هلدینگ خلیج فارس از زمانی که سیاست خصوصی سازی را برگزید چیدمانی را در ساختار مدیریتی خود هدایت کرد تا کلیه شرکت ها با یک سمت و سوی یکسان و هماهنگی پیش روند. این همخوانی در تولید به شکلی عملیاتی شد که توانست رتبه خود را درمدت زمان کوتاهی افزایش دهد. به طوری که این رتبه شرکت در دنیا از۸۲ در سال ۱۳۹۲ به ۳۴ در سال ۱۳۹۶ ارتقا یافته است. همچنین هلدینگ خلیج فارس توانسته است در خاورمیانه نیز مقام دومین شرکت را به لحاظ اعتباری ثبت کند.
این شرکت طی چهارسال گذشته، با تغییرات اساسی در اعمال مدیریت سیستمی، تدوین برنامه راهبردی برای خود و کلیه شرکت های زیرمجموعه، تنوع و سرمایه گذاری در سبد سرمایه جهت بالابردن ضریب سودآوری، تولید متنوع محصولات و فرآورده های شیمیایی و پتروشیمیایی، دراختیار گرفتن فروش، صادرات و واردات محصولات بدون حضور واسطه، اجرای طرح‌های فرایندی فنی و توسعه‌ای در مجتمع ها، دستیابی حداکثر ظرفیت اسمی تولید در مجتمع ها و اخذ تسهیلات مالی و فاینانس در حوزه های مختلف را به اجرا درآورده است.
همچنین از سال ۹۲ تاکنون این شرکت با مدیریت سیستمی و یکپارچه خود توانست به میزان قابل توجهی تولید خود را افزایش دهد به طوری که تولید در واحدهای موجود شرکت های تابعه این هلدینگ، از۷۱ درصد ظرفیت اسمی در سال ۹۲ به ۸۵ درصد این ظرفیت درآذر۱۳۹۶ رسیده است. از سوی دیگردر این مدت چهارسال ظرفیت تولید از ۶۸ درصد به ۸۵ درصد رسیده است.
بر اساس آمارهای به دست آمده، از مهم ترین علل رشد چشمگیر تولیدات در این شرکت می توان به اجرای برنامه‌های تنظیمی برای رفع موانع تولید اشاره کرد که با اجرایی شدن برنامه استراتژیک در هلدینگ خلیج فارس ۱۴ درصد ظرفیت خالی در خط تولید قرار گرفته است و حدود ۳.۵ میلیون تن افزایش تولید نشان می دهد که این میزان معادل ارزشی حدود ۱.۸ میلیارد دلار شده است.
سبد سهام در هلدینگ خلیج فارس
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در تاريخ ۹۱.۱۲.۱۸ در فهرست شرکت هاي پذيرفته شده شرکت بورس اوراق بهادار تهران درج و ۵ درصد از سهام شرکت در تاريخ ۹۲.۰۱.۲۷با نماد فارس عرضه شد.
با میزان سرمایه گذاری هلدینگ خلیج فارس ازسال۹۲ تاکنون، به نظر می‌رسد که این مجموعه در آینده بتواند درصد بیشتری از سهامداران خرد را در بازار سرمایه، تحت پوشش قرار می‌دهد. علاقمندی مدیران شرکت‌های تابعه این هلدینگ و راس مدیریت آن، عادل نژاد سلیم به عنوان مدیرعامل شرکت، این موضوع  بیش از پیش مورد توجه قرار دارد که حضور بیشتردر  بورس از اهداف پیش رو است. در واقع تحقق این امر به اعتقاد تحلیلگران منجر به هدایت نقدینگی‌های مردم به سمت بازار سرمایه خواهد شد و این شیوه راهی برای توسعه پایدارکشور بویژه در حوزه پتروشیمی است. با این توضیح، هلدینگ خلیج فارس با  شرکت های زیرمجموعه خود در تالار بورس، ۱۱ درصد از سهم بازارسرمایه ایران را به ارزش بازارمعادل ۳۵۱.۷۲۵ میلیارد ریال در اختیار دارد که رتبه اول شرکت های بورسی را به خود اختصاص داده است. از این رو با گسترش طرح های موجود و ورود شرکت های تابعه هلدینگ خلیج فارس به بورس، این امید وجود دارد که در آینده سهم این شرکت در بازار بورس روند افزایشی داشته باشد.
از دیگرمولفه‌های این شرکت، ایجاد زمینه‌های سرمایه گذاری ازطریق بازارسرمایه بر مبنای مدیریت سیستمی در کلیه شرکت‌های تابعه آن بوده است. این مدیریت سیستمی شرکت برای تامین مالی پروژه ها، گزینه‌های متنوعی را انتخاب می‌کند تا راه توسعه را برای خود و شرکت‌های تابعه هموار ‌کند.  
با ورود یک به یک شرکت های پتروشیمی به بازار بورس روشن است که علاوه بر رونق این بازار منجر به سنگین شدن وزنه صنعت پتروشیمی دربازار سرمایه خواهد بود. البته ایران با وجود داشتن منابع عظیم نفت وگاز انتظار این می رود که توسعه بازار سرمایه توسط صنعت پتروشیمی چشمگیرتر باشد و با رونق بازارفضایی ایجاد شود که حتی سرمایه گذار خارجی هم برای خرید سهام از طریق بورس ایران ترغیب شود.
میزان جذب مشارکت تامین مالی در هلدینگ خلیج فارس
در بخش تامین مالی خارجی اقدامات متنوعی صورت گرفته است بر اساس گزارشات دریافتی از پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس، این طور نشان می دهد که بلافاصله پس از تعهدات برجام این شرکت قراردادی را در قالب یوزانس سه ساله با کشور ژاپن به مبلغ ۹۶۰ میلیون یورو با گارانتی هلدینگ خلیج فارس منعقد کرده است تا در ادامه طرح های توسعه ای این هلدینگ عملیاتی شود همچنین در بخش فاینانس خارجی برای طرح لردگان به میزان ۵۰۲ میلیون یورو از کشور چین تامین مالی شده است.
در بخش تامین مالی داخلی نیز برای طرح پالایشگاه گاز بیدبلند به میزان ۲.۲ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی توسط کنسرسیومی متشکل از بانک های سپه، تجارت، ملت، پارسیان و صنعت و معدن تامین مالی شده است. پالایشگاه بید بلند از سرمایه گذاری‌های به موقع هلدینگ خلیج فارس برای تامین خوراک پتروشیمی‌هاست.
همچنین طی چهارسال گذشته تاکنون طرح پتروشیمی گچساران نیز به میزان ۲۲۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی تامین مالی شده است که از جمله طرح‌های توسعه ای هلدینگ خلیج فارس به شمار می رود.  
توسعه در بازار سرمایه و خرید سهام شرکت‌هایی که توجیه اقتصادی دارند
از جمله طرح های توسعه این شرکت توسعه در بازار سرمایه و خرید سهام شرکت هایی بود که توجیه اقتصادی داشته و دارند. از سال ۹۲ تاکنون فعالیت هلدینگ خلیج فارس در قالب بخش خصوصی و مدیریت سیستمی، طرح‌ها و سهام این شرکت‌ها مورد مشارکت قرار گرفت. این طرح‌ها عبارتند از:
- خرید ۲۰ درصد سهام بزرگترین تولید کننده اتیلن کشور شرکت پتروشیمی کاویان با هدف ارتقا سهم الفین ها در سبد محصولی هلدینگ خلیج فارس
- خرید ۵۰ درصد سهام پتروشیمی همت
- خرید ۱۶ درصد از سهام شرکت استراتژیک پایانه و مخازن پتروشیمی
- خرید ۴۰ درصد از سهام پارس تامین مجد( مالکیت ۵۰ درصد از سهام شرکت پلیمر آریا ساسول را در اختیار دارد)
- خرید ۶۵ درصد از سهام شرکت گروه سرمایه گذاری ایرانیان
- تاسیس شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس
- عرضه موفقیت آمیز شرکت های پتروشیمی مبین و فجر در بازار بورس اوراق بهادار تهران
- خرید ۱۰۰ درصد سهام پالایش گاز یادآوران خلیج فارس (NGL3200)
- خرید ۹۹.۶ درصد پالایش گاز بید بلند
کل مبلغ سرمایه گذاری در این دوره ۶۲۰۷۹ میلیارد ریال بوده است.
مزایای رقابتی در بورس
از جمله مزایای رقابتی شرکت صنایع پتروشیمي خليج فارس از منظر بورس عبارتند از:
 سرمایه گذاری در بیش از ۸۰ شرکت فعال در صنایع پتروشيمي به صورت مستقيم و غير مستقيم
تنوع فعالیت در شرکت های زیرمجموعه ( تولیدي، يوتيليتي، بازرگاني، مهندسي ساخت و توسعه اي، خدماتي، آموزشي و ...)
قابلیت نهفته در عرضه سهام شرکت های زیر مجموعه در بازار بورس و فرابورس
مشارکت در ساخت و راه اندازی طرح های توسعه ای شرکت های پتروشيميايي و تکميل کننده زنجيره ارزش
تولید محصولات پتروشیمی جدید در مجتمع ها با توجه به نياز بازار
 دسترسی آسان به خوراک،سوخت و منابع اولیه مورد نیاز
  اصلاح و بهبود مداوم تکنولوژی های تولید
  وجود بازارهای مصرف رو به رشد داخلی و خارجی محصولات تولیدي
  قابلیت افزایش ظرفیت تولید مجتمع هاي پتروشيمي و زيرمجموعه هلدینگ خلیج فارس است.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :