١٣٩٧/٠١/٢٢ ١٢:٤٤ ب ظ
کد خبر : ٧١١٤٣
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی به سهام انرژی گفت:
دلار تک نرخی و حذف ارز مبادله‌ای مشکلاتی برای تولید کالای ایرانی است
نرخ ارز مبادله ای که دولت در قانون بودجه سال ۹۷ تعیین و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید را امروز با تک نرخی کردن به نوعی لغو کرد. موضوعی که قطعا مشکلاتی را برای تولیدکنندگان داخلی و تامین مواداولیه ایجاد خواهد کرد.
به گزارش سهام انرژی، دکتر سید حمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی در گفتگو با ما، ضمن اعلام تلاش دولت برای اصلاح امور ارزی، این اقدام اخیر را کاملا غیر منطقی و بدور از هر گونه حمایت از کالای ایرانی عنوان کرد و گفت:  این اقدام، آن هم در آغازین روزهای کاری سال ۹۷ شوکی به اقتصاد کشور وارد کرد. در شرایط موجود اقتصادی، تک نرخی شدن ارز جواب نمی دهد. شاید باید تصمیم بهتری گرفته می شد. با تک نرخی شدن ارز که نمی توان نیاز کل بازار و اقتصاد را تامین کرد.
وی در ادامه افزود:‌ نیاز ارزی جامعه متنوع است. دولت می توانست یک ارز مبادله ای را برای حمایت از تولیدکننده ایرانی در نظر بگیرد. با تک نرخی شدن ارز کالای تولید داخل با واردات آن برابر است. تصور کنید محصولی مانند نخ که در بازار با دلار۳۷۰۰ تومان ارز مبادله‌ای تولید می شد الان به یکباره با ارز ۴۲۰۰ تولید شود و واردات همین محصول هم با همین رقم صورت گیرد. این موضوع کاملا با حمایت از کالای ایرانی مغایرت دارد.
حسینی گفت: دولت می توانست قاعده چند نرخی ارز را در نظر بگیرد مثلا یک ارز مبادله ای برای حمایت از تولید و به نوعی اختصاص یارانه تولید باشد و یک ارز برای تسهیل خرید مواد اولیه و یا واردات و امور خدماتی در کشور، ارز دانشجویی و ... در نظر گرفته شود و یک نوع هم ارز آزاد برای کسانی که ارز بیشتری بخواهند با قیمت بالاتری خریداری کنند. به نظر این شیوه تصمیم گیری معقولانه تری بود.
وی درباره تک نرخی شدن ارز تاکید کرد: تک نرخی شدن ارز مشکلات تدوین قوانین جدید در بخش های مختلف اقتصاد را در پی دارد. کمیسیون ها باید از ابتدا قیمت گذاری تک به تک کالاها را انجام دهند؛ باید با صادرکنندگان مذاکراتی را داشته باشند. در مجموع این موضوع کاملا زمان بر است و یک همت اجرایی با نظارت بالا را می طلبد. همسو سازی این نرخ جدید در کل بازار انرژی زیادی از دولت خواهد گرفت.
به گفته وی در سال حمایت از کالا و تولید محصول ایرانی این اقدام شتاب زده حمایتی را از کالای ایرانی نخواهد کرد. تصمیمی که بدون مشورت با بخش خصوصی صورت گرفته است.
حسینی به موضوع پیمان سپاری ارزی اشاره کرد و گفت:‌ از سوی دیگر دولت در نظر دارد ضمانت نامه های ارزی و پیمان سپاری ارزی را احیا کند و صادرکننده را مجبور کند تا ارز حاصل را برگرداند. با توجه به این موضوع در دوره دولت نهم و دهم چنین تجربه ای را داشتیم که متاسفانه پیمان سپاری ارزی باعث شد تمام صادرکنندگان وارد کننده کالا شوند. واردات اقلامی که در حرفه اصلی آن ها نبود. به نظر این موضوع نیز باید از سوی دولت با تامل بیشتری عملیاتی شود.

 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :