١٣٩٧/٠١/٢٦ ١٢:٤٣ ب ظ
کد خبر : ٧١١٤٤
مدیرعامل جدید هلدینگ خلیج فارس گفت:
برنامه‌های هلدینگ خلیج فارس، انجام پروژه های سودآور است
سیاست اصلی هلدینگ خلیج فارس، اقتصادی کارکردن است و همه پروژه ها باید سودآور باشد. در بازار سرمایه حضور داریم معنا ندارد که زیان‌ده باشیم زیرا در این صورت این به زیان سهامداران نیزخواهد بود.
به گزارش سهام انرژی، ربیعی مدیرعامل جدید هلدینگ خلیج فارس در نشست خبری، مراسم نمادین زنگ معاملات پنجمین سالروزعرضه اولیه سهام شرکت هلدینگ خلیج فارس، به حضور بیشتر این هلدینگ در بازار سرمایه و تامین مالی پروژه ها اشاره کرد و گفت: هزینه تامین مالی در انجام پروژه ها برای ما بسیار اهمیت دارد و در این رابطه به تامین مالی آن هم بیش از پیش اهمیت می دهیم.
وی در ادامه گفت: سیاست تامین مالی از طریق بازار سرمایه ایران در هلدینگ خلیج فارس بیش از گذشته دنبال خواهد شد. اما اولویت اصلی تامین مالی هلدینگ خلیج فارس استفاده از مشارکت های خارجی با شرکت های مشابه و فاینانس خارجی است زیرا هزینه تامین مالی برای ما مهم است.
وی درباره اولویت تامین مالی هلدینگ خلیج فارس گفت: پروژه های هلدینگ فارس معمولا مگا پروژه و درحد تامین مالی میلیارد دلاری است بدین دلیل ما اولویت را ابتدا به مشارکت با شرکت های خارجی می دهیم سپس اولویت دوم فاینانس و تامین مالی خارجی است.
ربیعی درباره دلیل اولویت تامین مالی فاینانس به جای بازار سرمایه گفت:‌ هزینه تامین مالی از طریق فاینانس ازهزینه تامین مالی از داخل کشور ارزان ترتمام می شود و لذا قیمت تمام شده پروژه ها از این طریق کاهش می‌یابد و در نهایت سودآوری شرکت بیشتر می‌شود. اولویت سوم ما بازار سرمایه در پروژه های سایز کوچک تر است. پروژه هایی که بعضا هزینه‌های آن ریالی باشد در این صورت نیم نگاهی به بازار سرمایه و ابزارهای تامین مالی آن خواهیم کرد.
وی در ادامه درباره سیاست یکسان سازی نرخ ارز گفت: این سیاست در مورد هرشرکتی متفاوت است. زیرا شرکت ها برخی هزینه ها و یا درآمدهای ارزی و یا ریالی دارند و همه ما دیدیم که در زمان تغییرات نرخ ارز برخی شرکت های پتروشیمی  نماد مثبت و برخی نماد منفی داشتند. در عین حال شرکت های تابعه هلدینگ فارس نیز هر یک سیاست جداگانه ای در این زمینه دارند اما در مجموع هلدینگ خلیج فارس با یکسان سازی نرخ ارز محاسبات خود را انجام داده است و این تغییرات را در راستای شفافیت مالی به بورس اعلام خواهد کرد.
ربیعی افزود: با یکسان سازی نرخ ارز در هلدینگ خلیج فارس تغییرات چشمگیری اتفاق نخواهد افتاد و آن میزان سودآوری که قبلا اعلام شده قابل دستیابی است وحتی اگر این ثبات نرخ ارز در بلند مدت تداوم داشته باشد این ثبات به نفع شرکت خواهد بود.
وی در پاسخ به سوالی که هلدینگ چه نقشی در عرضه ارز به بازار دارد گفت: عرضه ارز از طریق هلدینگ خلیج فارس و سایر شرکت های پتروشیمی یک فرایند مداوم است و منحصر به مقطع زمانی خاصی نیست. ارز از محل فروش محصولات شرکت ها به دست می آید و بلافاصله با هماهنگی بانک مرکزی وارد چرخه اقتصادی کشور می شود. ما نیز ارز را مستقیما عرضه نمی کنیم از طریق بانک مرکزی است و در این راستا پتروشیمی‌ها کمک مهمی برای تامین ارز کشور می کنند .
ربیعی گفت:‌هلدینگ خلیج فارس بزرگترین صادرکننده کشوراست. سال گذشته مجموعا این شرکت ۶.۵ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات را به دست آورد که از این میزان حدود ۳.۵ میلیارد دلار خالص وارد کشورشده است. مابه التفاوت آن نیز بازپرداخت فاینانس و یا تامین قطعات یدکی و تجهیزات پروژه بوده و بخشی از آن هم صرف بدهی هلدینگ به شرکت ملی نفت بوده است.
مدیرعامل جدید هلدینگ خلیج فارس در ارائه برنامه های خود در سال ۹۷ گفت: ما برای سال ۹۷ در نظر داریم ۴ شرکت تابعه خود را وارد بورس کنیم که اولین آن شرکت پتروشیمی پارس است. در این زمینه اقدام مقدماتی برای عملیاتی شدن آن انجام شده و به محض آمادگی بورس این نماد آماده عرضه خواهد بود و امیدواریم فصل بهار با پتروشیمی پارس بهاری شود.
وی اظهار امیدواری کرد با ورود این شرکت در بورس انتظارات بازار سرمایه تامین خواهد شد.
وی در ادامه اظهار داشت: دیگر شرکت ها، پتروشیمی بوعلی، پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی نوری آمادگی این را دارند در سال ۹۷ وارد بورس شوند.
ربیعی از برنامه های پیش روی خود گفت: هم اکنون هلدینگ خلیج فارس با ۸۵ درصد ظرفیت اسمی فعال است که بر اساس برنامه ریزی ها قرار است با همکاری وزارت نفت از نظر تامین خوراک پتروشیمی ها ۱۵ درصد الباقی جبران شود. به عبارتی در سال ۹۷ ظرفیت اسمی بالاتر از ۸۵ درصد خواهد بود و این بدان معناست که سودآوری شرکت بیشترخواهد شد.
وی درباره دو پروژه در حال افتتاح هلدینگ گفت: این هلدینگ پروژه های زیادی را در دست دارد که برخی از این پروژه های بزرگ ارزآفرین هستند و در اگر در زنجیره ارزش قرارگیرند تحول بزرگی را ایجاد خواهند کرد که امسال دو پروژه بزرگ بیدبلند و پتروشیمی لردگان به بهره برداری می‌رسد. و از سال آینده بقیه پروژه ها نیز به بهره برداری خواهد رسید.
وی در پایان به سال حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: صنعت پتروشیمی برای تجهیزات مورد نیاز خود در پروژه ها به کالا نیاز دارد و اگر صنعت داخلی بتواند کالای باکیفیت و قیمت مناسب ارائه دهد قطعا مورد حمایت واقع می‌شود. استفاده از کالای ایرانی به همکاران برای اجرا ابلاغ شده است اما قطعا ما در پروژه ها از کالای گران و بی کیفیت استفاده نمی کنیم زیرا هزینه تمام شده برای ما بسیار مورد اهمیت است.
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :