١٣٩٧/٠٢/١٩ ١٢:١٤ ب ظ
کد خبر : ٧١١٦٢
مدیرعامل نفت و گاز پارس گفت:
ظرفیت تولید گاز از پارس جنوبی ۵۸۵ میلیون مترمکعب در روز است
مشکین فام اظهار داشت: تولید گاز از پارس جنوبی از سال ۹۲ تا کنون به‌صورت سالانه ۱۷ درصد رشد داشته است. تا پایان نیمه اول سال ۹۷، پنج سکوی فاز پارس جنوبی وارد مدار می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری سهام انرژی, محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در حاشیه نمایشگاه نفت, گاز, پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تعداد چاههای در حال بهره‌برداری میدان گازی پارس جنوبی در سال ۹۲ را ۱۱۰ حلقه چاه بود که این میزان در سال ۹۶ به ۲۵۲ حلقه چاه رسیده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به این که تولید گاز غنی از میدان گازی پارس جنوبی از ۲۸۵ میلیون مترمکعب در سال ۹۲ به ۵۷۰ میلیون مترمکعب در پایان سال ۹۶ رسیده است، افزود: تولید تجمعی گاز از این میدان نیز از ۵۹۶ میلیون مترمکعب در سال ۹۲ به حدود یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون مترمکعب رسیده است.
وی میزان برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی را در سال ۹۶،  ۲۵ هزار بشکه عنوان کرد و با بیان این که پیش از این هیچ برداشتی از این لایه انجام نشده است، تصریح کرد: طی ۲۰ سال گذشته ۲۷ سکو در پارس جنوبی نصب شده که از این میزان ۱۶ سکو مربوط به سال ۵ سال اخیر است.
مشکین فام با بیان این که ایران و قطر هم اکنون به‌صورت مساوی از میدان گازی پارس جنوبی به‌طور روزانه برداشت می‌کنند، گفت: پیش از سال ۹۲، فاصله ایران و قطر در برداشت از این میدان بسیار زیاد بوده است.
وی با یادآوری این که در فروردین ماه سال ۹۶، سه طرح عظیم پارس جنوبی وارد مدار تولید شده است، افزود: همچنین در سال ۹۶، ۴۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری در پارس جنوبی انجام شد.
وی در بخشی از سخنان خود به مشکل مالی پیمانکاران شاره کرد و گفت: هر آنچه به لحاظ مالی برای تکمیل نیاز دارند ارزیابی و در اختیارشان گذاشته خواهد شد.
وی در زمینه این ارزیابی گفت: سازمان حسابرسی متولی رسیدگی به این موضوع است و برای تسویه حساب پیمانکاران بر طبق گزارش این سازمان صورت خواهد گرفت.
به گفته وی پیمانکاران نگرانی از بایت تسویه حساب نداشته باشند زیرا باقیمانده منابع آنها به موقع تسویه خواهد شد.
وی درباره خروج ترامپ از برجام و احتمال خروج توتال از فاز 11 پارس جنوبی گفت: راه ما برای توسعه پارس جنوبی مشخص است و بدون حضور شرکت های خارجی هم راهمان را ادامه می دهیم.
وی افزود: قبل از هرگونه تغییری پیش بینی های لازم در این زمینه شده است و اگر توتال از قرارداد فاز 11 برود شریک چینی این کار را انجام خواهد داد و اگر چینی ها نیز از این قرارداد خارج شوند شرکت پتروپارس کار را دنبال خواهد کرد زیرا پتروپارس در این زمینه توانایی انجام آن را دارد.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :