١٣٩٧/٠٩/٢٢ ٩:٥٢ ق ظ
کد خبر : ٧١٢٤٧
وزیر نفت در گفتگوی ویژه خبری سیماگفت:
وزارتخانه‌های نفت و نیرو نباید علیه هم عمل کنند
زنگنه گفت:‌ اگر وزارت نیرو گاز مجانی را که برای مصارف نیروگاه‌ها از ما دریافت می‎کند به برق تبدیل کند و به دیگر کشورها بفروشد در عمل بازار خرید گاز کشور را به هم خواهد ریخت، زیرا در این شرایط دیگر کسی حاضر نیست از ما گاز خریداری کند.
به گزارش سهام انرژی، بیژن زنگنه وزیر نفت کشور شب گذشته( ۲۱ آذرماه) در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اعلام این مطلب افزود: وزارت نیرو نباید بازار خرید گاز را به هم بریزد، بسیاری از کشورها به‌ویژه عراق برای مصرف نیروگاه‌های خود از ما گاز خریداری میکنند و این گاز مصرفی را به برقتبدیل  می‌کنند و سرانجام آن را می‌فروشند.
وی ادامه داد: در این شرایط وزیر نفت با بیان اینکه ما قرار نیست خودمان علیه خودمان عمل کنیم، گفت: بحث این نیست که برق یا گاز فروخته شود، بلکه منظورم این است که این دو صنعت نباید با هم رقابت کنند.
زنگنه اظهار کرد: برق باید از گاز تبعیت کند و به قیمتی فروخته شود که بازار گاز را به هم نریزد و هدف باید خرید گاز برای تولید برق باشد.
عرضه ۶ ماهه نفت در بورس انرژی و فروش ریالی
وزیر نفت درباره وضع عرضه نفت خام در بورس انرژی نیز گفت: پیش از این برای فروش یک میلیون بشکه نفت اجازه صادر شده بود که به دنبال آن هستیم برای عرضه ۶ ماهه و فروش ریالی نیز مجوز بگیریم.
زنگنه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تامین سوخت زمستانی گفت: طراحی ما این است که در ایام اوج مصرف سوخت نیروگاهی تغییر کند و در این باره مشکلی وجود ندارد و خوشبختانه پارسال نیز قطعی گاز نداشتیم.
وی با ابراز گلایه از بی‌توجهی به هشدارها درباره مصرف بهینه گاز در ایام سرد سال گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تقاضای مصرف گاز ما در فصل زمستان به نزدیک ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز برسد.
هنوز تصمیمی برای سهمیه‌بندی یا تغییر قیمت بنزین در دولت گرفته نشده است
سرنوشت بنزین دومین محور گفتگو بود. زنگنه درباره اتفاق‌هایی که امسال قرار است برای بنزین رخ دهد، اظهار کرد: ما بحثی در درون صنعت نفت و دیگر نهادهای مربوطه داشتیم و برآورد شد که حدود ۱۰ میلیون نفر از صاحبان خودرو کارت هوشمند سوخت ندارند یا آن را گم کرده‌اند، زیرا هیچ خودرویی نیست که کارت هوشمند سوخت نداشته باشد. چه موتورسیکلت و چه خودروهای سبک.
وزی نفت با بیان این‌که مفقود شدن ۱۰ میلیون کارت هوشمند سوخت موضوع بسیار مهمی است، ادامه داد: تاکنون مراجعه‌هایی به صورت مستقیم یا از طریق گوشی‌های همراه هوشمند و عادی برای دریافت کارت هوشمند سوخت داشته‌ایم، تاکید می‌کنم که این موضوع جدی است و مردم باید مراجعه و ثبت‌نام کنند که هیچ هزینه‌ای هم ندارد.
زنگنه درباره شمار ثبت نام‌ها برای کارت هوشمند سوخت المثنی در کشور گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد حدود ۱۰ میلیون نفر از دارندگان خودرو و موتورسیکلت برای دریافت کارت سوخت المثنی ثبت نام می‌کنند، اما تا روز چهارشنبه (۲۲ آذرماه) نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برای ثبت نام مراجعه کردند که البته از مردم درخواست می‌کنیم از این روش‌ها که ساده و بدون هزینه است، برای ثبت نام کارت سوخت اقدام کنند.
وی ادامه داد: برنامه دولت این است که وضع خودروها روشن شود، اگر ما اعلام کنیم که سوخت را با کارت هوشمند سوخت خودرو ارائه می‌کنیم، ناگهان عده زیادی بدون کارت می‌مانند و برای مردم نگرانی ایجاد می‌شود، اما این‌که چه زمانی بخواهیم استفاده از کارت هوشمند سوخت را اعلام کنیم باید با هماهنگی دولت باشد.
وزیر نفت درباره تغییر قیمت بنزین یا سهمیه‌بندی توضیح داد: هنوز تصمیمی برای سهمیه‌بندی بنزین یا تغییر قیمت بنزین در دولت گرفته نشده است.
زنگنه افزود: هدف ما از این اقدام روشن شدن وضع خودروها و دارندگان کارت سوخت بود و نگران آن بودیم که اگر استفاده از کارت هوشمند سوخت الزامی شود، عده زیادی کارت سوخت نداشته باشند.
وزیر نفت درباره زمان الزامی شدن استفاده از کارت سوخت برای سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه گفت: زمان آن در صورت هماهنگی با دولت به‌زودی اعلام خواهد شد.
قاچاق روزانه حدود ۴ تا ۵ میلیون لیتر سوخت
وی درباره مقدار قاچاق سوخت در کشور گفت: قاچاق سوخت به هیچ وجه مطابق با ارقام اعلامی در رسانه‌ها از جمله قاچاق ۴۰ میلیون لیتر روزانه نیست، زیرا اگر قرار باشد روزانه ۴۰ میلیون لیتر سوخت که رقمی معادل روزانه ۳۰ هزار تن سوخت در کشور است، قاچاق شود، باید روزانه یک هزار و ۵۰۰ کامیون ۳۰ هزار لیتری به صورت دائم تردد کنند که عددی منطقی نیست، مگر مقدار مصرف کشورهای همسایه چقدر است.
زنگنه با بیان این که فکر نمی‌کنم قاچاق روزانه سوخت (گازوئیل و بنزین) از حدود ۴ تا ۵ میلیون لیتر بیشتر باشد، گفت: افزایش ۵۰ درصدی مصرف سوخت در برخی شهرها و نیز افزایش تقاضا در نقاط مرزی نشان‌دهنده افزایش قاچاق در این نقاط است که متاسفانه سبب مشکلات اجتماعی و اقتصادی فراوانی در این نقاط می‌شود.
لزوم حضور فعال در زنجیره پالایش و پایین‌دستی
وزیر نفت همچنین درباره طرح توسعه پالایشگاه‌ها در مناطق مرزی کشور از طریق صندوق توسعه ملی گفت: برخی فکر می‌کنند ما از نظر صادرات فرآورده در تحریم نیستیم، در حالی که چنین نیست و نه تنها فرقی بین فرآورده و نفت نیست، بلکه شدت تحریم‌ها درباره صادرات فرآورده بیشتر است.
وی با تاکید بر مثبت بودن افزایش ظرفیت پتروپالایشی و پتروشیمی‌ها در کشور و بررسی راه‌های آن گفت: طرح‌هایی برای استفاده از بازار داخلی و ظرفیت‌های مردمی برای توسعه پالایشگاه‌ها در حال بررسی است.
زنگنه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره احداث پالایشگاه در دیگر کشورها برای در اختیار داشتن بازار فرآورده کشورها گفت: یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای بیش از ۶ میلیارد دلار قیمت دارد و ما همیشه محدودیت‌های مالی و مشکل فاینانس داشته‌ایم و افزون بر آن، پالایشگاه‌های احداث شده در دیگر کشورها تابع قوانین حاکمیتی آن کشورها خواهد بود، اما بدون شک ما باید در زنجیره پالایش و پایین‌دستی حضوری فعال داشته باشیم.
صادرات گاز به پاکستان تحت فشار آمریکا، عربستان و امارات است
وزیر نفت درباره سرنوشت خط لوله صادراتی گاز ایران به پاکستان (آی‌پی) گفت: کشور پاکستان تحت فشار سه کشور آمریکا و عربستان و امارات است و باوجود پیگیری‌های گروهی از سوی وزارت نفت به صورت مستقیم، هیچ اقدام عملی در این باره انجام نشده و حتی یک کیلومتر خط لوله نیز در خاک پاکستان احداث نشده است.
زنگنه درباره بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور گفت: متاسفانه هدررفت انرژی در بخش نفت و گاز در کشور بسیار بالاست و نیروگاه‌ها نیز بزرگ‌ترین مصرف کننده گاز کشور هستند.
وی تصریح کرد: نیروگاه‌ها سالانه ۷۰ تا ۸۰ میلیارد مترمکعب گاز مصرف می‌کنند، در حالی که با نیمی از این مقدار امکان اداره آن‌ها وجود دارد و متاسفانه این بحث هدررفت انرژی در خودروها و بخش‌های خانگی نیز مشهود است.
وزیر نفت افزود: بازدهی نیروگاهها در صورتی افزایش می‌یابد که سرمایهگذاریهای لازم در این بخش انجام شود.
زنگنه با اشاره به اینکه گاز به قیمت بسیار اندکی در اختیار نیروگاهها قرار می‌گیرد، اظهار کرد: با توجه به قیمت پایین گاز منطقی به نظر نمیرسد که سرمایه‌گذاریهای لازم انجام شود، هر چند اهرمهای آن مشخص است، اما این مسئله با نصایح اخلاقی یا دستورهای دولتی تحقق نمییابد.
به گفته وی، اینکه امروزه چرا صنایع گاز و نیروگاهی ادغام میشوند به این دلیل است که رقمی بالغ بر ۳۷ درصد مصارف گاز کشور در بخش نیروگاهی است و حال آن‌که این میزان در بخش خانگی ۲۵ درصد و در بخش صنایع اعم از پتروشیمیها و ... ۳۰ درصد است.
وی در ادامه با اشاره به موضوع گازرسانی به مناطق روستایی آن را از جمله طرحهای بزرگ دانست و اظهار کرد: گازرسانی به مناطق روستایی سبب شد که صادرات فرآورده‌های نفتی کشور افزایش یابد.
وزیر نفت تصریح کرد: گاز با قیمت ۲۰ سنتی جایگزین فرآورده ۴۵ سنتی شد و از این طریق ما به سود قابل توجهی دست یافتیم که بخشی از این سود صرف هزینههای گازرسانی به مناطق روستایی و بقیه آن به حساب دولت واریز شد.
جای گلایهای درباره عملکرد پتروشیمیها وجود ندارد
وزیر نفت در ادامه برنامه گفتوگوی ویژه خبری روز چهارشنبه به موضوع عملکرد پتروشیمیها و پایبندی آنها به میزان سهمشان اشاره کرد و گفت: نباید درباره پتروشیمیها بیانصافی کرد، زیرا هماکنون وضع این بخش از صنعت کشور شرایط مطلوبی دارد، همچنین باید به این مسئله نیز اذعان داشت که هماکنون پتروشیمیها بزرگترین واردکننده ارز به داخل کشور هستند.
زنگنه افزود: با توجه به اینکه بنده از سوی رئیس جمهوری، رؤسای مجامع پتروشیمی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی اختیار لازم را برای ورود به موضوع عملکرد پتروشیمیها داشتم، اما هیچ گاه لازم نشد از این اختیارات استفاده کنم، زیرا پتروشیمیها بنا به سهمیه تعیینشده عمل کردند و هیچ گلایهای نمیتوان داشت.
وی تصریح کرد: البته پتروشیمیهای خصوصی نیز اقدامهایی انجام دادند، اما از آنجا که وزن‌شان اندک بود شرایط را تغییر نداد.
وزیر نفت با بیان اینکه نباید واگذاری پتروشیمیها به این شکل انجام میشد، اظهار کرد: ما تمایلی برای بازگشت به شرایط گذشته نداریم و از روز نخست واگذاریها نباید به این روال اتفاق میافتاد.
زنگنه ادامه داد: بهتر بود شرکت ملی صنایع پتروشیمی سهامش را واگذار میکرد تا یک قدرت متمرکز اقتصادی در این بخش باقی بماند.
وی افزود: تلاش همه ما این است که برخی ادغامها در پتروشیمی انجام شود و یک پتروشیمی مادر شکل گیرد تا بتواند سرمایهگذاری قابل توجهی را انجام دهد.
انجام اقدامهای اولیه برای اجرای طرح فراگیر پالایشی سیراف
وزیر نفت در ادامه به احداث هشت پالایشگاه در سیراف اشاره کرد و گفت: اقدام‌های اولیه برای احداث این پالایشگاه‌ها انجام شد و زمانی‌که قرار بود فاینانس‌ها به نتیجه برسد دچار تحریم‌ها شدیم.
زنگنه ادامه داد: هم‌اکنون بستهای برای تامین منابع مالی پالایشگاهها، پتروپالایشگاهها و پتروشیمیها در نظر گرفته شده که تامین منابع مالی برای تکمیل طرح فراگیر پالایشی سیراف نیز در آن بسته دیده شده است.
به گفته وی، وزارت نفت اوراق فروخته است که پایان امسال آخرین مهلت سررسید این اوراق است و مشکلی در این باره وجود ندارد.
عملیاتی شدن ۶ طرح برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت
وزیر نفت در ادامه به عملیاتیشدن ۶ طرح برای جمعآوری گازهای همراه نفت اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرحها، موضوع جمعآوری گازهای همراه نفت در خشکی پایان خواهد یافت.
زنگنه اظهار کرد: ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ دهلران و ان جی ال ۳۲۰۰ در غرب کارون از جمله طرحهایی هستند که کمتر از ۲ سال آینده عملیاتی خواهند شد.
وی با اشاره به طرح ان‌جی‌ال بهبهان به نام طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس گفت: این طرحی بزرگ است که ۵۰ میلیون مترمکعب گاز را شیرینسازی و تفکیک می‌کند و بخشی از آن خوراک پتروشیمیها است و بخش دیگر وارد شبکه گاز خواهد شد.
وزیر نفت ادامه داد: در چند ماه اخیر ۲ قرارداد با پتروشیمی مارون و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس امضا شد که تقریبا هرچه گاز در مناطق خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد را جمع‌آوری کند و به عنوان خوراک در اختیار پتروشیمیها قرار دهد. قرارداد این طرح بیع متقابل است و تا ۲ سال آینده عملیاتی خواهد شد.
وی افزود: امیدواریم با اقدامهای انجام شده تا ۲ سال آینده شاهد سوزاندن گاز در اطراف شهرها و مناطق خوزستان نباشیم.
سهم ۱۴,۵ درصدی شرکت نفت جوابگوی توسعه صنعت نفت نخواهد بود
زنگنه با بیان این مسئله که سهم ۱۴,۵ درصدی شرکت ملی نفت پاسخگوی توسعه صنعت نفت نخواهد بود، گفت: این سهم حداقل باید به ۲۷ درصد افزایش یابد، اما دولت برای تامین منابع مالی خود با کمبود روبه‌روست، بنابراین باید راه‌حلهای دیگری به‌کار برد.
وزیر نفت در ادامه به طرح‌هایی که قرار است در صنعت نفت کشور اجرایی شود اشاره کرد و افزود: سه فاز از طرح‌های پارس جنوبی با ظرفیت ۸۰ میلیون مترمکعب تا پایان سال وارد مدار می‌شود.
به گفته زنگنه، پتروشیمی کاوه که عنوان بزرگترین متانول دنیا را دارد بهمن ماه افتتاح خواهد شد که ۱۰۰ درصد با توان بخشخصوصی اجرا شده است، همچنین طرح استفاده از اتان یک مورد دیگر از طرحهایی است که قرار است امسال به بهره‌برداری برسد.
وزیر نفت در ادامه به روند تکمیل فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد و افزود: فاز سوم این پالایشگاه دی‌ماه امسال وارد مدار تولید می‌شود.
تراز تولید بنزین در کشور شرایط مطلوبی دارد
زنگنه با مثبت ارزیابی کردن تراز تولید بنزین در کشور گفت: تراز بنزین شرایط مطلوبی دارد، اما بنده همیشه تاکید کرده‌ام که تراز بنزین را نباید در پالایشگاهها جست‌وجو کنید، بلکه این تراز باید از سوی صنعت خودروسازی کشور انجام شود.
وی ادامه داد: با افزایش تعداد خودروها سالانه بالغ بر ۱۰ درصد به مصرف بنزین کشور اضافه میشود که باید در این زمینه صنعت خودروسازی پاسخگو باشد.
وزیر نفت افزود: ضرورتی برای تشکیل صندوق سرمایهگذاری نفت در کشور وجود ندارد و سازوکارهای موجود برای تامین منابع مالی جوابگو خواهد بود.
زنگنه در پایان تصریح کرد: بنده به همراه تعدادی از همکارانم شبانه‌روز برای شکستن تحریم‌ها تلاش می‌کنیم. برای ارائه برخی اخبار به مردم به ناچار باید محتاط عمل کنم، زیرا دشمن ممکن است از اطلاعات داده شده نهایت استفاده را ببرد و در مسیر پیشبرد کارها سد ایجاد کند، اما این را بدانید که در این جنگ نابرابر غیرعادلانه هر چه در توان داریم به‌کار خواهیم گرفت تا مشکلات مردم را کمتر کنیم.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :