١٣٩٧/١٠/٢٢ ٢:٥٩ ب ظ
کد خبر : ٧١٢٧٣
عرضه گاز به بورس نیز در حال بررسی است
مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: اخیرا با هماهنگی شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز قرار شد به عنوان اولین عرضه گاز به بورس، گاز مازاد در فلرها را به جای هدررفت آن در بورس عرضه کنیم.
به گزارش سهام انرژی، حسن منتظر تربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران امروز (۲۲ دی ماه)در نشست خبری شرکت ملی گاز در پاسخ به سوال خبرنگار سهام انرژی مبنی بر اینکه عرضه گاز به بورس با چه سازوکاری همراه است و نتایج جلسات شرکت ملی گاز با بورس انرژی چه بوده است؟ گفت: گاز مازاد فلرها موضوعی است که مدت ها در جلسات شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز مطرح بوده تا از هدررفت این گاز جلوگیری شود و یکی از بخش هایی که می توان این گاز را عرضه و به فروش رساند بورس انرژی است.
وی در ادامه افزود: در جلساتی که شرکت ‌های گاز، نفت و بورس انرژی داشته است به نتایجی رسیده ایم اما هنوز نیازمند بررسی بیشتر موضوعی آن هستیم که پس از انجام بسترسازی های آن نتایج این بررسی ها را متعاقبا اعلام خواهیم کرد.
تولید گاز در دهه سوم انقلاب شتاب گرفت
تربتی در این نشست خبری که به مناسبت چلمین سال انقلاب اسلامی برگزار می شد به بررسی تاریخچه تولید گاز در کشور پرداخت و گفت: تولیدات گاز ایران در ۱۰ سال اول انقلاب اسلامی بیشتر از ۳۵ میلیون متر مکعب بیشتر نبود یعنی در آن سال‌ها اتفاق خاصی در تولید گاز نداشتیم تا اینکه از سال ۱۳۶۸ به بعد این رشد آغاز شد و از این سال ها شتاب بیشتری گرفت. در دهه سوم انقلاب تولید گازعسلویه وارد شبکه شد و توسعه گاز رسانی رشد قال توجهی یافت.
وی در ادامه افزود: از سال ۱۳۸۲ به بعد انقلابی در تولید گاز به همراه رشد صنعت این رشته را شاهد بودیم به طوری که امروز به ۱۱۳۹ شهر کشور گازرسانی صورت می گیرد و بخش عمده نیاز صنعت گاز کشور در داخل تامین می شود در زمینه خطوط لوله، ایستگاه های تقویت فشار و غیره در داخل تولید و به کار برده می شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز میزان رشد مصرف داخلی را به طور سالانه ۶ درصد اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر تولید گاز به طور روزانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب است که این رقم، معادل ۵ میلیون بشکه نفت در روز است و از این میزان، ۳۷ درصد مربوط به حوزه نیروگاهی، ۲۵ درصد بخش خانگی، ۳۰ درصد حوزه صنعت و ۴ درصد مربوط به تامین نیاز بخش CNG است که این رقم ۴ درصدی، معادل صرفه جویی ۲۰ تا ۲۳ میلیون لیتر بنزین در روز است.
تربتی تصریح کرد: عرضه گاز به نیروگاه‌ها تا پایان اسفندماه امسال به ۷۰ میلیارد مترمکعب می‌رسد. در بخش تامین گاز صنایع مشکل خاصی وجود ندارد. وزارت نیرو، گاز دریافتی را در قالب هدفمندی دریافت می کند و هزینه ای بابت گاز پرداخت نمی کند فقط تنها هزینه پرداختی از سوی نیروگاهها به شرکت ملی گاز در ارزش افزوده است.
وی همچنین درباره گازرسانی به منطقه مکران در سواحل دریای عمان به منظور توسعه صنعت گفت: ۳۰ کیلومتر از این خط لوله احداث شده است اما به طور کلی پروژه احداث این خط لوله به بخش خصوصی واگذار شده که اجرای آن در حال انجام است.
افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی ظرفیت انتقال گاز
این مقام مسئول میزان ظرفیت انتقال گاز کشور را ۷۵۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: تا پایان امسال و ابتدای سال آینده، به این ظرفیت ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب اضافه می شود.
منتظر تربتی سوآپ گاز ترکمنستان را در دست بخش خصوصی دانست و گفت: توان سوآپ گاز با حجم بالا را داریم اما ممکن است به دلیل تغییرات فصلی در حال حاضر میزان سوآپ گاز ترکمنستان کاهش داشته باشد؛ اما چند شرکت بخش خصوصی در حال مذاکره با شرکت گاز این کشور است.
ایران سومین تولیدکننده واحد بودار کننده گاز
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: کارخانه تولید ماده بودارکننده گاز در پارس جنوبی به‌زودی توسط رئیس جمهوری افتتاح می‌شود. این تکنولوژی فقط در اختیار فرانسه و روسیه بود اما ایران نیز به عنوان سومین کشور در دنیا توانست به این تکنولوژی دست پیدا کند و این واحد در پارس جنوبی برای تولید آماده بهره برداری است.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :