١٣٩٨/٠٣/٠٧ ٧:٤٩ ب ظ
کد خبر : ٧١٤٠٨
"سهام انرژی" گزارش می دهد:
دولت از سهم ۲۰ درصدی پالایشگاه‌ها گذشت
بر اساس جلسه هیات واگذاری سازمان خصوصی سازی که روز شنبه چهارم خرداد ۹۸ برگزار شد، باقیمانده سهام ۱۸ شرکت دولتی تعیین تکلیف شد و دولت بر اساس تصمیم هیات واگذاری سازمان خصوصی سازی، مقرر شد باقیمانده سهم خود از این ۱۸ شرکت که در آن ۶ پالایشگاه و همچنین شرکت هلدینگ خلیج فارس است را به بورس واگذار کند.
به گزارش سهام انرژی طی هفته های گذشته، در خبری از سوی کمیسیون اقتصادی دولت اعلام شد که دولت موافقت کرده است تا سهام چند شرکت پالایشگاهی که متعلق به شرکت مادر تخصصی ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران است به بخش خصوصی و بورس واگذار شود. در عین حال نیز کلیه امور واگذاری سهام این شرکت ها به بورس از طریق سازمان خصوصی سازی صورت می گیرد.
بنابراین گزارش با پیگیری از سازمان خصوصی سازی، جعفرسبحانی مشاور این سازمان در گفتگویی اختصاصی با سهام انرژی در زمینه میزان سهم این شرکت ها و نحوه این واگذاری گفت: در جلسه هیات واگذاری سهام ۱۸ شرکت دولتی اعم از : پالایش نفت لاوان، شیراز، اصفهان ، تهران، بندرعباس، تبریز، هلدینگ خلیج فارس و شرکت های غیر نفتی مانند شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت سرمایه گذاری ملی ایران، فولاد مبارکه اصفهان، شرکت ایران خودرو، سایپا، بانک تجارت، بانک ملت، بانک صادرات، شرکت بیمه خوداتکایی امین و بیمه خوداتکایی البرز و شرکت کشت و صنعت دامپروری پارس، مورد بررسی و واگذاری نهایی قرار گرفت.
وی ادامه داد: البته سهم دولت در برخی از این شرکت ها متغیر است. در برخی ۲۰ درصد و در برخی کمتراز ۲۰ درصد است ولی سهم پالایشگاه‌ها در این واگذاری ۲۰ درصد بوده و قرار است قیمت گذاری هر یک از این سهم ها با توجه به تابلوی بورس و زمان عرضه مشخص شود و در این زمینه نیز سازمان خصوصی سازی در صدد انجام و اجرایی شدن این واگذاری از طریق بورس خواهد بود.
سبحانی در زمینه ارزش هر سهم گفت: تعداد مشخص است اما ارزش هر سهم فعلا مشخص نیست زیرا قیمت بر مبنای کشف قیمت درتابلوی بورس تعیین می شود. ملاک قیمت بر مبنای قیمت یک روز قبل از واگذاری بعلاوه ۲۰ درصد افزایش، نهایی می‌شود. اما ارزش مالی این ۱۸ شرکت بسیار بالاست و شاید هزاران میلیارد تومان باشد.    ‌ 
 قائم مقام سازمان خصوصی سازی در زمینه دیگر شرکت های دولتی و واگذار نشدن این شرکت ها گفت: شرکت‌های دولتی برای واگذاری و خصوصی سازی بسیار زیاد است حتی در جایی رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که بیش از ۶۰۰ بنگاه اقتصادی دولتی هنوز واگذار نشده است؛ حتی شرکت هایی هستند که هنوز۸۰ درصد سهم خود را واگذار نکردند.
وی تصریح کرد: اما نکته اساسی برای این ۱۸ شرکت این است که دولت در نظر داشت سهام این شرکت ها را نگه دارد اما آگاهانه و صرفا برای حمایت سیاست خصوصی سازی و کاهش تصدی‌گری دولتی، باقیمانده سهام این بنگاه ها را نیز واگذار کرد که این تصمیم بسیار مناسبی است.  
وی در زمینه اعضای هیات واگذاری بیان کرد:‌ هیات واگذاری در سازمان خصوصی سازی ۴ عضو اصلی دارد که فقط این چهار عضو حق رای دارند. این ۴ عضو عبارتند از: وزیر اقتصاد، وزیر دادگستری، رئیس اتاق تعاون، رئیس اتاق بازرگانی است. در این هیات، اعضا دیگری مانند رئیس سازمان خصوصی سازی به عنوان دبیر هیات واگذاری و نماینده‌ای از سازمان مدیریت و نماینده‌ای از مجلس شورای اسلامی حضور دارند ولی اینها حق رای ندارند و فقط به بررسی واگذاری ها نظارت می‌کنند.
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :