١٣٩٨/٠٤/٠٢ ١٠:٥٢ ق ظ
کد خبر : ٧١٤٣٥
روز گذشته با افتتاح موزه دروازه دولت تهران،
تنها جایگاه سوخت دوران ملی شدن صنعت نفت زنده شد
جایگاه عرضه سوخت دروازه دولت شمیران با گذشت رویدادهای تاریخی بویژه در صنعت نفت به لحاظ ظاهری دچار دگرگونی های اساسی شده است. این بنا شاهد اتفاقات گذشته و همچنین نسل مختلفی از تجهیزات صنعت نفت بوده است و می توان گفت که تنها جایگاه به جای مانده از دوران ملی شدن صنعت نفت به شمار می‌رود که روز گذشته اول تیر ۹۸توسط موزه ها و اسناد صنعت نفت ایران بازآفرینی و به عنوان یک بنای تاریخی در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.
از دهه های ۱۳۰۰ شمسی و یا شاید هم قبل تر، با افزایش ماشین و یا به اصطلاح امروز خودروهای شخصی، نیاز به سوخت این ماشین ها سبب شد تا احداث جایگاه های بنزین به فاصله کمی از هم در تهران و برخی از نقاط کشورمورد توجه قرار گیرد. یکی از این جایگاه ها به دلیل دستاورد تاریخی و همخوانی با ملی شدن صنعت نفت و همچنین به دلیل مرکزیت و تجمع جمعیت و کسبه در پایتخت، جایگاه سوخت دروازه دولت تهران بود که روز گذشته اول تیر ۹۸پس از یک دوره بازسازی و مرمت توسط موزه ها و اسناد صنعت نفت ایران، افتتاح گردید.
انچه که امروزدر این جایگاه به عنوان موزه در معرض دید علاقمندان آثار تاریخی قراردارد بخشی از آثار و ادوات عرضه سوخت است که سال ها مورد استفاده قرارمی گرفتند و امروز با دیدن آن ها هر بیننده ای را به دوران گذشته و نسل های قبل می برد. این اماکن یاداور ایامی است که نشان می دهد نفت و این صنعت همواره مورد توجه بوده و هست و با وجود قدمت همچنان یادآور تلاش گذشتگان است.
روز گذشته اول تیرماه ۹۸ پس از دوران بازسازی بنا و ادوات جایگاه پمپ بنزین دروازه شمیران، دو گروه حوزه صنعت نفت و حوزه شهری با هم پیوند خورد. مراسمی که برای افتتاح این جایگاه ترتیب داده شده بود از دو طیف مدیران و دست اندرکاران حوزه صنعت نفت، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی بودند.
درافتتاح این مراسم اکبر نعمت الهی مدیر موزه ها و اسناد صنعت نفت ایران در سخنانی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی موزه پمپ بنزین دروازه دولت از سال ۹۶ گفت: موزه پمپ بنزین دروازه دولت ششمین پمپ بنزین قدیمی شهر تهران است که خودروهای قدیمی شامل اتومبیل شهید محمدجواد تندگویان، وزیر سابق نفت کشورمان، تاکسی‌های دوره پهلوی و انواع پمپ‌ها و تجهیزات پمپی و انواع سوخت‌ها را در خود جای داده است.
وی همچنین با اشاره اینکه تاکنون ۱۲۴ ابنیه صنعت نفت ثبت میراث فرهنگی شده است که مایه افتخار است، افزود: علاوه بر آن ۱۱۰ ابنیه دیگر در آستانه ثبت در شورای معاونت سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.
مدیر موزه‌ها و اسناد صنعت نفت تاکید کرد: برای جمع آوری اسناد تاریخی در صنعت نفت تیمی در نظر گرفته شده و تاکنون ۲۰ میلیون برگه سند از مکان های فراموش‌شده صنعت نفت جمع‌آوری شده است.
نعمت‌الهی همچنین در این مراسم از شناسایی و مرمت ۱۰ هزار شیء شامل پمپ‌های قدیمی و ... در مرکز موزه‌ها و اسناد صنعت نفت خبر داد و گفت: ایجاد ۲۸ موزه نفتی در فهرست برنامه‌های این مدیریت قرار دارد.
در این مراسم وکیل زاده مدیرعامل شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی در سخنرانی کوتاهی به اهمیت احداث موزه صنعت نفت به عنوان بناهای به یادگار مانده از گذشتگان اشتاره کرد و گفت: موزه ها پلی از گذشته به آینده است.
 وی درزمینه قدمت شرکت ملی پخش گفت: این شرکت در آستانه ۹۰ سالگی قرار دارد.
پیروز حناچی شهردار تهران نیز در این مراسم حضور داشت و طی سخنانی اظهار داشت: مایه مباهات است که امروز صنعت نفت به عنوان یکی از دستگاه‌های پیشرو نقش مهمی در حفظ اسناد خود ایفا کرده است.
وی آثار تاریخی را ارزش‌های یک شهر و نشانه سیر تحول و تغییرات یک شهر در طول تاریخ عنوان کرد و افزود: از ۱۰ پمپ بنزین نسل اول شهر تهران فقط دو تا باقی مانده که یکی همین پمپ بنزین دروازه دولت است و دیگری پمپ بنزین خیابان پانزده خرداد که همچنان فعالیت می‌کند.
حناچی از مجموعه وزارت نفت قدردانی کرد و افزود: ایجاد این مراکز، خود موجب ایجاد جاذبه مضاعف در شهرهایی نظیر آبادان و مسجدسلیمان شده است.
شهردار تهران همچنین از تلاش‌های موثر مجموعه وزارت نفت به دلیل بهبود کیفیت سوخت تولیدی و کاهش آلایندگی سوخت خودروها تشکر و قدردانی و تاکید کرد: شهرداری تهران به همراهی خود در این مسیر برای حفظ تاریخچه صنعت نفت ادامه خواهد داد.
در پایان این مراسم تمبر یادبود افتتاح موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران به تیراژ ۲۰۰ هزار قطعه رونمایی شد.
 
      
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :