١٣٩٨/٠٤/١٢ ١١:٣٦ ق ظ
کد خبر : ٧١٤٤٥
صدا و سیما ایران ضد منافع ملی عمل کرد
روز گذشته ۱۱ تیر۹۸شبکه سوم صدا و سیمای ایران در یک اقدام عجیب آن هم در یک برنامه صبحگاهی که مخاطبین عمومی هم دارد، مسیر فروش نفت ایران را با تصاویر ماهواره ای تشریح کرد در حالیکه عدم ارائه اطلاعات فروش نفت در زمان تحریم ها بحث مورد نظر منافع ملی بوده است.
روز گذشته ۱۱ تیر ماه ۹۸ شبکه سوم صدا و سیمای ایران در یک برنامه تلویزیونی صبحگاهی که بخش اعظمی از بینندگان این برنامه، عموم مردم را تشکیل می دهند و شاید برای این تعداد از مردم دانستن نحوه فروش نفت مورد توجه نباشد، این برنامه به ارائه گزارش مفصلی از فروش محموله یک میلیون بشکه ای نفت ایران به شرکت ملی نفت چین، پرداخت. با وجودی که مسئولین بویژه وزیر نفت به نمایندگی از فروشنده نفت ایران متذکر شده بود راه های فروش نفت را به هیچ وجه ارائه نخواهد داد به این دلیل که تحریم کنندگان به دنبال بستن راه های فروش نفت ایران و فلج کردن اقتصاد ایران هستند.
این مجری تلویزیونی در گزارش خود به نفتکش سالینا که در شهر بندری جنجو پهلو گرفته بود اشاره کرد و گفت: یک میلیون بشکه نفت در این بندر در حال تخلیه به شرکت پتروچاینا همان شرکت ملی نفت چین است. مجری برنامه به بی اثر بودن تحریم‌ها اشاره کرد که ایران در شرایط تحریم ها هم به راحتی می تواند نفت خود را به وسیله نفتکش ها به مشتریان قبلی خود بفروشد.
سوالی که همواره در زمینه این گونه اطلاع رسانی با انگیزه از رسانه ملی ایران مطرح می شود این است که ما درزمان تحریم‌ها تنها یک محور را مد نظر قراردادیم و آن همدلی و همسو بودن ما در زمان تحریم‌ها برای یافتن راهی که بتوانیم در این  ظرایط هم تجارت بین المللی داشته باشیم. البته شاید ادعا صدا و سیما از پخش و تحلیل چنین تصاویری این باشد که رویترز هم این تصاویر را منتشر کرده است و دلیلی بر نگرانی ایران از انتشار این تصاویر به عنوان اولین رسانه نخواهد بود. اما سوال اینجاست که رسانه ملی به نمایندگی از ما که اسیر تحریم های ظالمانه هستیم به چه دلیل نسبت به بررسی و واکاوی خروج از  این وضعیت به موضوع چنین حساسی می پردازد؟
محمد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، روز گذشته در واکنش به این موضوع به روزنامه شرق گفته بود: امیدواریم این موضوع از روی عمد نباشد، اما این روزها صداوسیما در خیلی از مسائل خلاف منافع ملی عمل می‌کند. ضرری که ممکن است چنین برنامه‌ای به منافع ملی بزند جبران‌ناپذیر است. صدا وسیما برنامه های متعددی خلاف منافع ملی پخش کرده است. وقتی ما مجبور هستیم که نفت را از مسیرهای غیرمتعارف عرضه کنیم، این حد از غفلت قابل‌قبول نیست. درواقع دانستن محرمانه‌بودن چنین اطلاعاتی در حد الفبای کار است.
کاظمی تأکید کرد که باید توجه داشت برنامه ها زیر ذره‌بین جهانی هستند و در این شرایط قراردادن فردی غیرحرفه‌ای و بی‌تجربه در رأس شبکه‌ها اشتباهی نابخشودنی است که چنین عواقبی هم دارد. صدا و سیما در این زمینه باید بازنگری داشته باشد و این موضوع باید در هیئت نظارت بررسی شود.
نکته ای که حائز اهمیت است ، قطعا طراحان تحریم راه های شناسایی درآمد زایی ایران را می دانند و می توانند به آن دست یابند و همه ما می دانیم دشمن در حال به هم ریختگی اقتصاد ایران است اما تنها چیزی که نمی تواند ساختار آن را برهم زند انسجام و همدلی است.
وزارت نفت بارها نسبت به راه های دور زدن تحریم ها و درآمدزایی ایران اشاره کرده و همچنین محرمانه ماندن آن. حال هدف از تحلیل و پخش این برنامه این باشد که ما در شرایط تحریم هم می توانیم نفت خود را بفروشیم و یک دهن کجی به تحریم کنندگان داشته باشیم، این مسئله و واکنش ها در نهایت به ضرر ما تمام خواهد شد. لذا بهترین شیوه تامل و سکوت و مقاومت در زمان تحریم هاست. چیزی که بارها از سوی وزارت نفت به عنوان نهاد مستقیم فروش نفت ایران تکرار و تکرار شده است.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :