١٣٩٨/٠٤/١٧ ٢:٤٧ ب ظ
کد خبر : ٧١٤٥٠
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت:
استقبال بخش خصوصی ازمشارکت در پروژه‌های آب نیرو
مرادی گفت: بر اساس تبصره ۱۹ قانون حمایت از تولید، دولت محور اجرای پروژه ها قراردارد، لذا شرکت آب نیرو بر مبنای این تبصره، فراخوانی برای مشارکت بخش خصوصی در پروژه های کوچک و متوسط ارائه داد که با وجود وضعیت نامناسب اقتصاد امروز، مورد استقبال بخش خصوصی قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، بهروز مرادی مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در نشست خبری در پاسخ به سوال سهام انرژی که مشارکت بخش خصوصی در حوزه آب نیرو آیا مختص سرمایه گذاران بزرگ است و تا چه میزان برای حضور سرمایه گذاران کوچک‌تردر پروژه ها سهمی در نظر گرفته شده است؟ گفت: بر اساس تبصره ۱۹ در سال ۹۷ و ۹۸ در حوزه وزارت نیرو ۷ پروژه مهم در بخش برق آبی به عنوان پروژه مشارکت بخش دولتی و خصوصی تعریف شده است. در واقع سیاست آب نیرو مشارکت پروژه های کوچک و متوسط با جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی است که طی فراخوان برای جذب این سرمایه ها با استقبال خوبی از سوی بخش خصوصی برخوردار شد.
وی ادامه داد: البته این سرمایه گذاران کوچک می توانند به صورت کنسرسیوم نیز یک پروژه ای را هدایت کنند.
وی به سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ تر اشاره کرد و گفت: پروژه های بزرگ از طریق فاینانس تامین مالی می شوند که این پروژه های بزرگ در حال اجراست .
مردای گفت: شرکت آب نیرو در سال ۹۸ و ۹۹ ،۴ پروژه با مشارکت بخش خصوصی پیش خواهد برد.
نیروگاه برق آبی سردشت به زودی وارد مدار می شود
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: در راستای کمک به پایداری شبکه برق کشور نیروگاه برق آبی سردشت به زودی وارد مدار می شود.
وی افزود: با اتمام عملیات اجرایی خط انتقال برق، یکی از پیش نیازهای راه اندازی نیروگاه طرح سد سردشت به بهره برداری رسید و امکان اتصال نیروگاه سردشت به شبکه برق سراسری کشور در آینده ای نزدیک میسر شد.
مرادی اظهار داشت: ظرفیت نصب نیروگاه برق آبی سردشت برابر 150 مگاوات (سه واحد 50 مگاواتی) بوده و توان تولید 421 گیگاوات ساعت برق در سال را دارد که پیش بینی می شود اولین واحد این نیروگاه در زمان پیک مصرف برق (تا پایان تیرماه) وارد مدار شده و 2 واحد دیگر نیز پس از آن به بهره برداری برسد.
وی در خصوص سایر طرحهای شرکت آب نیرو گفت: عملیات اجرایی سد سرنی و تصفیه خانه در استان هرمزگان که در شرایط تحریم به صورتی موثر از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی تأمین مالی می شود، رو به اتمام است و به زودی شاهد آبگیری این سد و افتتاح تصفیه خانه جهت تأمین آب شرب منطقه خواهیم بود. این طرح از آن رو حائز اهمیت است که به واسطه نظارت دقیق، یکی از کمترین انحراف ها را از برنامه زمان بندی تعیین شده دارد.
رئیس هیئت مدیره شرکت آب و نیرو در خصوص دیگر اقدامات انجام گرفته بیان داشت: از ابتدای سال جاری بهره برداری و افتتاح طرح‌های توسعه منابع آب و خاک در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت. این طرح‌ها که در قالب 61 طرح و 120 پروژه در 12 استان کشور در حال اجراست چشم انداز مناسبی را برای توسعه اقتصادی ایجاد کرده است و نقش مهمی در ارتقای معیشت و فقرزدایی، تأمین آب شرب و صنعت، بهبود استانداردهای زندگی مردم و توزیع درآمد مناسب ایفا خواهد کرد.
وی افزود: در راستای اجرایی شدن اولین گام این بخش، طرحهای شرکت آب و نیرو در این حوزه شامل تونل نوسود و قطعه اول سامانه گرمسیری، سد ازگله، سد و نیروگاه داریان، سد هیروی در استان کرمانشاه و سد سردشت و تصفیه خانه های مربوطه در استان آذربایجان غربی در ابتدای سال جاری همگی توسط رییس جمهوری به بهره برداری رسیدند.
مرادی درخصوص سایر اقدامات شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اضافه کرد: همچنین بهره برداری از خط 230 کیلوولت دومداره «سیمره آبدانان» به دهلران، آمادگی جهت بهره برداری از پل سه بلوطک، تعمیر اساسی واحد دوم نیروگاه لوارک، اخذ مجوز شورای اقتصاد برای طرحهای بختیاری، چمشیر، خرسان 3، تلمبه ذخیره ای رودبار و نیز گشایش اعتبار اسنادی افزایش 25 درصد طرح چمشیر از دیگر اقدامات این شرکت است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در آستانه ورود به نهمین سال بهره برداری از طرح گتوند هستیم، اظهار داشت: خوشبختانه در تمامی سالهای پس از آبگیری سد گتوند، میزان کشت محصولات کشاورزی در تمامی اراضی آبیاری شده از محل این سد رشد داشته که نشان از مکان یابی مناسب این طرح بزرگ ملی است.
تکمیل مطالعات سد و نیروگاه بختیاری
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در ادامه با بیان این‌که مطالعات سد و نیروگاه بختیاری در حال تکمیل است، ادامه داد: این مطالعات با مشارکت مشاور ایرانی و خارجی وارد فاز دو شده است. اجرای آن به دو میلیارد یورو سرمایه نیاز دارد که امکان تأمین آن از منابع عمومی و دولتی امکان پذیر نیست.
به گفته وی طرح سد بختیار توسط مشاور داخلی و با نظارت یک مشاور سوئیسی در حال انجام است.
بررسی راهکارها برای کاهش تبخیر آب پشت سدها
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در ادامه درباره موضوع تبخیر آب پشت سدها توضیح داد: اکثر سدهایی که تبخیر دارند در خوزستان واقع شده‌اند. آمار تبخیر سالیانه سدهای خوزستان چهار تا هفت درصد است. درواقع هرچه مخزن سد در مناطق کوهستانی باشد، میزان تبخیر کم‌تر می‌شود. برای مثال میزان تبخیر سد کارون دو تا سه درصد حجم آب ورودی به سد است.
مرادی ادامه داد: در کشور سدهایی وجود دارد که میزان تبخیر آنها ١٥ تا ٢٠درصد است. مخصوصاً سدهایی که در فلات مرکزی ایران واقع شده‌اند.
وی درباره اقداماتی که برای کاهش تبخیر آب پشت سدها در حال انجام است توضیح داد: در این راستا با مراکز و مؤسسات مختلف در حال مذاکره هستیم. یکی از این راهکارها استفاده از مواد مصنوعی است که به صورت غشا روی سطح آب قرار می‌گیرند اما از آنجایی که این آب برای شرب مصرف می‌شود، باید سازمان‌های مربوطه سلامت مواد را تأیید کنند.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران درباره راهکار دیگر توضیح داد: راهکار دیگر که کم‌تر از یک سال و نیم است که مطرح شده نصب پنل‌های شناور خورشیدی روی سدها است که هم برق تولید می‌کند و هم میزان تبخیر را کاهش می‌دهد. فعلاً در این فاز هستیم که احتمالاً کارون ٤ را به عنوان پایلوت برای این طرح انتخاب کنیم.
مرادی با بیان این‌که به طور کلی ١٢هزار و ٢٠مگاوات برق توسط نیروگاه‌های برق آبی کشور تولید می‌شود، گفت: از این میزان ٨٥٢٠ مگاوات توسط شرکت آب و نیرو تولید می‌شود و تا پایان سال ٩٩، ١٥٠مگاوات به ظرفیت نیروگاه سردشت و ٢١٠مگاوات به ظرفیت چمشیر اضافه می‌شود.
وی ادامه داد: طرح‌های دیگر توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود و در این راستا برای نیروگاه برق آبی ارس فراخوان سرمایه‌گذار داده‌ایم. امیدواریم ٦٤٠مگاوات کارون دو را از طریق بخش خصوصی وارد فرایند اجرا کنیم.
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :