١٣٩٨/٠٤/٢٢ ٩:٣٣ ب ظ
کد خبر : ٧١٤٥٥
در نشست خبری امروز پس از نصب سکو۱۴B مطرح شد:
صرفه جویی ۱۵۰ میلیون دلاری در ساخت سکوهای فاز۱۴
مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی گفت: هزینه مجموع ساخت ۴ سکوی فاز ۱۴ را بالغ بر ۵۵۰ میلیون دلار بود که نسبت به موارد مشابه بیش از ۱۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه داشته است.
به گزارش خبرنگار اعزامی سهام انرژی، محمد مهدی توسلی پور در نشست خبری که بعد از ظهر امروز (۲۲ تیرماه ۹۸) پس از نصب سومین سکوی گازی فاز 14 پارس جنوبی برگزار شد، در جمع خبرنگاران در زمینه دلیل تأخیر در اجرای این پروژه گفت: بخش فراساحل فاز 14 وضعیت مطلوب تری نسبت به دیگر پروژه های همراه این طرح دارد، ولی اگر جمیع این طرح را بخواهیم در نظر بگیریم، در برخی از مقاطع به دلیل محدودیت منابع ارزی، فازهای 19 و 20-21 و سپس فازهای 13 و 22-24 در اولویت توسعه قرار گرفتند و امسال با اولویت بندی مقام عالی وزارت نفت در ابتدای سال 98، با تأمین منابع مالی و با در اولویت قرار گرفتن این پروژه امید است بخش پالایشگاهی فاز 14 در سال 99 تکمیل و در مدار تولید قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه برای انتقال گاز ترش دو سکوی تولیدی فاز 14 پارس جنوبی از ظرفیت آزاد پالایشگاه 12 استفاده شده است، افزود: برای انتقال گاز دو سکوی باقی مانده این طرح که در پائیز98 وارد مدار تولید خواهند شد، برنامه ریزی شده تا از ظرفیت آزاد فازهای 12 و 13 استفاده شود و عملیات شیرین سازی گاز به طور موقت درمحل انجام شود.
توسلی پور پیش بینی کرد، تا پایان شهریور سال جاری خط لوله بین فازی انتقال گاز سکوهای14B&D به فاز 12 تکمیل و آماده بهره برداری شود.
مجری طرح توسعه فاز 14 با تشریح روند توسعه این طرح، از راه اندازی دو سکوی باقیمانده دریایی این فاز تا پایان پاییز امسال خبر داد و گفت: در مجموع ساخت 4 سکوی این طرح، 150 میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه داشته است.
وی گفت: فاز 14 پارس جنوبی در بخش فراساحل دارای 4 سکو است که در هر یک از این سکوها 11 حلقه چاه تعبیه شده است.
وی با اشاره به تولیدی شدن دو سکوی 14A و 14C در اردیبهشت و آبان ماه سال 97 و آغاز برداشت روزانه 28 میلیون مترمکعب گاز ترش از این دو سکو گفت: عملیات هوکاپ و راه اندازی سومین سکوی این طرح در موقعیت 14B که امروز نصب آن به اتمام رسید، طی بازه زمانی یک ماه تا 45 روز به انجام می رسد
دو سکوی 14B و 14D تا پاییز به بهره برداری می رسد
مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی اظهار داشت: آخرین سکوی این طرح (عرشه اقماری 14D  )با پیشرفت 93 درصد در یارد صدرا در بوشهر در حال ساخت است و از نظر پیشرفت ساخت، فاصله زیادی با سکوی فعلی ندارد.
توسلی پور از اتمام عملیات حفاری و آمادگی بهره برداری از 11 حلقه چاه سکوی اصلی 14B و تکمیل راندن لوله های CRA در این موقعیت خبر داد و گفت: برنامه ریزی شده در پاییز امسال دو سکوی 14B و 14D در مدار تولید قرار گیرند.
این مقام مسئول در شرکت نفت و گاز پارس اظهار داشت: خوشبختانه لوله های CRA برای برداشت 500 میلیون فوت مکعب معادل 14 میلیون مترمکعب در روز از هر یک از سکوهای این فاز از سوی شرکت ملی نفت تخصیص داده شده است
پیشرفت کلی فاز 14 پارس جنوبی به ۸۴.۹ درصد رسید
مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی پیشرفت کلی این طرح را ۸۴.۹درصد اعلام کرد و گفت: بخش خشکی این فاز از پیشرفت 81 درصدی برخوردار است، در بخش فراساحل نیز پیشرفت این طرح به 93 درصد رسیده است
توسلی پور همچنین پیشرفت ساخت چهارمین سکوی گازی این طرح را 93 درصد اعلام کرد که به دلیل ادامه عملیات حفاری در موقعیت 14D تا شهریور سال جاری، عملیات نصب و راه اندازی این سکو به مهرماه سال 98 موکول شده است.
به گفته این مجری، مجموع برداشت گاز ترش از فاز 14 پارس جنوبی با نصب این سکو به 42 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد که پیش از زمستان امسال با نصب سکوی چهارم برداشت روزانه گاز به ظرفیت کامل 56 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید
توسلی پور در بخش دیگری از سخنان خود به تأثیر تحریم ها بر پروژه فاز 14 نیز اشاره کرد و گفت: تحریم های یکجانبه آمریکا موضوعی نیست که امروز و دیروز مطرح باشد و عمدتاً کشور در سالهای گذشته درگیر تحریم بوده است، بنابراین ممکن است مسیر دور زدن تحریم ها، فرآیندی را به فرآیندهای دیگر بیفزاید، اما در فاز 14، کالایی که سفارش گذاری و یا تعیین تکلیف نشده باشد، وجود ندارد و تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شده است.
وی افزود: برنامه ای که در سطح وزارت نفت، توسط کنسرسیوم تعهد شده است، در همین شرایط تحریم بوده و پیمانکاران ایرانی این فرآیندها را آموخته اند و از قبل آن را برنامه ریزی و مدیریت کرده اند.
مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی به وضعیت مطالبات پیمانکاران این طرح نیز اشاره کرد و گفت: منابع مورد نیاز توسعه این فاز پیش از این از محل صندوق توسعه ملی دیده شده و هر صورت وضعیتی که از سوی پیمانکار در اختیار کارفرما قرار گیرد، در یک بازه زمانی منطقی و مشخص، از منابع ذکر شده پرداخت می شود
در ادامه این نشست مدیر پروژه شرکت ایزوایکو و مدیرعامل شرکت مبین سازه درخصوص بومی سازی تجهیزات مورد استفاده در ساخت این سکوها گفت: مجموعاً در بخش فراساحل پروژه فاز 14 مراحل مهندسی، ساخت، نصب و راه اندازی کاملاً و به طور صد در صد توسط شرکت های ایرانی انجام گرفته و در بخش تأمین تجهیزات پروژه نیز حدود 55 تا 60 درصد تجهیزات نصب شده روی سکو توسط سازندگان ایرانی ساخته شده است.
بابک عباسپور با اشاره به اینکه خرید تجهیزات پالایشگاهی از کشورهای متفاوتی صورت می گیرد، افزود: تأمین این تجهیزات قبل از تحریم، در حین تحریم و بعد از تحریم عمدتاً از کشورهای اروپایی و بخشی از آن نیز از کشورهای آسیای شرقی بوده است.


برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :