١٣٩٨/٠٧/٢١ ١:٠٢ ب ظ
کد خبر : ٧١٦٣٢
توسط وزیر نیرو،
سامانه جامع پایش آنلاین وضعیت نیروگاه‌های کشور افتتاح شد
فاز اول سامانه جامع پایش آنلاین وضعیت نیروگاه‌های کشور(مدیریت بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات واحدهای نیروگاهی )، امروز یکشنبه( 21 مهرماه 98 )با حضور وزیر نیرو در شرکت تولید برق حرارتی افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی از این مراسم، رضا اردکانیان وزیر نیرو، حائری معاون وزیر در حوزه برق و انرژی، طرز طلب مدیرعامل برق حرارتی، نیز حضور داشتند وپس از افتتاح سامانه تولید داخل مدیریت بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات واحدهای نیروگاهی کشوربه دست متخصصان ایرانی ، به تالار اجتماعات رفته و  سخنانی را در زمینه این دستاورد و گسترش توانمندی ساخت داخل در حوزه برق ارائه دادند. 
رضا اردکابیان وزیر نیرو در این مراسم با بیان اینکه امروز  دو موضوع تاسیس و بهره برداری از سیستم پایش و بحث عیب یابی و کنترل و درمان نیروگاه های دولتی و خصوصی کشور به عنوان سیستم مرکزی سرویس دهی رونمایی شد، گفت: در فاز اول برآوردها حاکی از صرفه جویی و درآمد در حدود 170 میلیارد تومان در سال است که اقدام بسیار ارزشمندی در حد ارتقا و مدیریت دیتاست و این موضوع باعث ارتقا توربین های گازی  و بالابردن راندمان تولید برق خواهد بود.
وی گفت : رسیدن به افزایش توان یک هزار مگاوات، دستاورد بزرگی است و شروعی برای تکمیل زنجیره و اتفاقات خوب در جهت افزایش بهروه وری خواهد بود.
وی در زمینه تحریم ها گفت: تحریم ها تک تک افراد را هدف گرفته و همانطور که جنگ به ما تحمیل شد و از جنگ فرصت هایی را خلق کردیم و نتیجه آن وابستگی به توان داخل بود و قطعا از تحریم ها هم افراد در صنعت برق، دانشگاه ها، دانش بنیان ها می توانند بهره ببرند.
اردکانیان در زمینه پویش" الف ب ایران" که از هفته گذشته در وزارت نیرو آغاز شده است گفت: این پویش برای سیر آبادنی تمام نشدنی سرزمین ایران است و هر هفته با بهره برداری و آغاز طرح ها تداوم خواهد یافت. هفته گذشته در تهران و این هفته در ایلام و سپس در دیگر استان ها ادامه دارد.
ضریب آمادگی حوزه برق تا 98 درصد
حائری معاون وزیر نیرو در حوزه برق و انرژی، در ادامه این مراسم نیز ضمن ایراد سخنانی گفت: ضریب آمادگی حوزه برق رسانی ما از 88 درصد امسال تابستان به 98 درصد افزایش یافته است که این موضوع جدود 2 هزار میلیارد تومان برای ما صرفه جویی مالی داشته است.
وی در زمینه دستاورد حوزه نیرو در بخش علمی و پژوهشی گفت: در این سال ها به دلیل دستاورد تحریمی ما در حوزه دانش روز به روز با رشد مواجه هستیم و توانستیم کلیه تکنولوژی در صنعت برق را درداخل بومی کنیم.
وی در زمینه دیسپاچینگ ملی و طرح نیروگاه ملی گفت: دیسپاچینگ ملی را با کمک پژوهشگاه و با استفاده از متخصصین طراحی می کنیم و در دهه فجر افتتاح خواهد شد و در ادامه نیز طرح نیروگاه ملی را تا پایان سال ارائه می دهیم که این طرح مربوط به تمام فعالیت های صورت گرفته با آخرین تکنولوژی خواهد بود.

17 سند راهبردی که منجر به 50 پروژه اولویت دار شده است
طرز طلب مدیرعامل برق حرارتی نیز در این مراسم اظهار داشت: طی امضا تفاهم نامه همکاری برق حرارتی  با پژوهشگاه نیرو 17سند راهبردی، رویکرد جدید در راستای تقویت ساخت داخل است.
وی ادامه داد: 17 سند راهبردی که منتهی به 50 پروژه اولویت دار بود که مدیریت آن به پژوهشگاه نیرو سپرده شد که یکی از آن ها پره توربین بخار است که با استفاده از مواد آلیاژی نانو ساخته خواهد شد.
طرز طلب در زمینه صرفه جویی ارزی در زمینه بومی سازی برخی از تولیدات که قبلا وارداتی بودن وامروز با تولید داخل صورت می گیرد، توضیح داد: قرارداد 700 میلیارد تومانی ساخت داخل منعقد شده است که با امضای این قرارداد صرفه جویی ارزی به دنبال داشت. اعداد و ارقام وارداتی آن بالغ بر 1100 میلیارد تومان بود و با بومی سازی این موضوع 4380 میلیارد تومان صرفه جویی ارزی داشتیم.
بنا براین گزارش، سامانه جامع پایش آنلاین وضعیت نیروگاه‌ها به منظور مدیریت واحدهای ناوگان نیروگاهی کشور به ارائه گزارش‌­های برخط از وضعیت ناوگان نیروگاهی کشور، ایجاد شبکه متخصصان و ارائه انواع سرویس‌­های مورد نیاز نیروگاه‌­ها و نیز کاهش هزینه­‌های بهره­‌برداری، نگهداری و تعمیرات از طریق پایش مستمر وضعیت واحدها، پیش­‌بینی خرابی­‌ها و ارائه راهکار جهت حل مشکلات می پردازد.
در انتهای مراسم امروز نیز از طرح ارتقای اساسی توربین‌های گازی برای تطبیق با شرایط محیطی محل نصب به کمک بازچینی پره‌های ثابت کمپرسور، توسط وزیر نیرو در پژوهشگاه نیرو رونمایی شد.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :