١٣٩٨/٠٩/١٢ ١٢:٥١ ب ظ
کد خبر : ٧١٧٠٠
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پالایش نفت به "سهام انرژی" گفت:
نگران زیان ده شدن پالایشگاه ها هستیم
عاشوری اظهار داشت: یکی از آیتم های تعیین قیمت فرآورده پالایشگاهی قیمت نفت است و پالایشگاه ها با دریافت نفت ارزان مجبور به کاهش قیمت نهایی محصولات خود می شوند که در نهایت این کاهش سود به زیان پالایشگاه ها می انجامد.
ناصر عاشوری دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در گفتگوی اختصاصی به خبرنگار سهام انرژی گفت: اگر با این شیوه فروش محصولات پیش برویم نگران آینده پالایشگاه ها هستیم زیرا قطعا زیان ده خواهند شد.
وی ادامه داد: بر اساس موافقت هیات وزیران در سال 97 قیمت گذاری محصولات پالایشگاهی به خود پالایشگاه ها سپرده شد که این چند پالایشگاه به خاطر وحدت رویه، انجمنی تشکیل دادند که همه به قیمت واحدی برسند. به عبارتی از چند نرخی شدن و یا گران فروشی جلوگیری کنند. مبنا قیمت گذاری هم بر اساس فرمولی که 40 سال مد نظر بوده تعیین شد و انجمن فقط بر اساس قانون و مقررات آن را اجرا می کند. یکی از آن آیتم ها قیمت نفت است که اگر افزایش یابد قیمت محصول نهایی افزایش و اگر کاهش یابد قیمت نیز کاهش می یابد. حال با وضع موجود که قیمت نفت کاهش می یابد محصول نهایی مثلا نفت کوره و غیره هم ارزان می شود و این به ضرر تولید کننده است.
عاشوری به تقاضای انجمن مبنی بر تغییر رویه قیمت گذاری گفت: ما متقاضی تغییر فرمول قیمت گذاری هستیم و معتقدیم باید عرضه و تقاضا به گونه ای باشد که حاشیه سود معقولی در انتها به تولید کنننده برساند. البته پالایشگاه های ما امروز زیان ده نیستند اما سود مطلوبی هم کسب نمی کنند که بتوانند پاسخگوی سهامداران خود باشند.
وی در ادامه تاکید کرد: سود پالایشگاه ها  6 تا 7 درصد است و این سود با توجه به حجم سرمایه گذاری عظیمی که برای ساخت پالایشگا ها شده بسیار ناچیز است.
وی در زمینه ادعای اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت و پتروشیمی مبنی بر انحصار در قیمت گذاری انجمن صنفی پالایش نفت و در نتیجه افزایش قیمت محصولات دربازار گفت: اولا اگر اتحادیه ویا انجمنی مخالفتی نسبت به قیمت گذاری دارند می توانند این موضوع را مکتوب مطرح کنند و ما هم استقبال می کنیم. دوم در زمینه مخالفت آنها باید گفت که ما بر اساس قانون و مقررات این قیمت ها را تعیین می کنیم. ما سلیقه ای عمل نمی کنیم حتی خودمان نیز نسبت به این قیمت معترض هستیم و از طریق دستگاه های نظارتی و کار کارشناسی، در صدد واقعی کردن قیمت ها هستیم تا از زیان ده بودن پالایشگاه ها جلوگیری کنیم.
دبیر کارفرمای صنفی صنعت پالایش نفت در زمینه فروش محصولات و فراورده در بورس گفت: ما معتقدیم فروش محصولات باید از طریق تنظیم بازار عرضه و تقاضا در بورس شکل بگیرد و به هیچ وجه بازار غیر بورسی را به صلاح نمی دانیم چون بازار غیر بورسی یک بازار دلالی و ناسالم است. در حال حاضر شرایط فروش فراورده های نفتی در بورس شرایط عادی است.
وی در زمینه سودآور بودن فروش محصولات در بورس گفت: همانطور که گفتم ساختار قیمت به نفع دیگران و به ضرر پالایشگاه ها است چون حاشیه سودی که مترتب است بین 6 تا 7 درصد است. بنابراین به دنبال اصلاح و واقعی کردن قیمت ها با سازوکار قانونی هستیم.
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :