١٣٩٨/٠٩/٢٣ ١١:٥٩ ق ظ
کد خبر : ٧١٧١٩
گزارش سهام انرژی از برگزاری نمایشگاه نفت خوزستان،
گردهمایی صنعتگران در زادگاه واقعی نفت ایران
روز گذشته جمعه 22 آذرماه 98 یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری با حضور سازندگان و شرکت های کوچک و بزرگ صنعت نفت و گاز در شهر اهواز گشایش یافت.
به گزارش سهام انرژی این مراسم که با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، فرخ علیخانی معاون تولید شرکت ملی نفت ایران، احمد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و دیگر مدیران ارشد و فعالان صنایع نفت و گاز افتتاح یافت بیشتر در حوزه بومی سازی تجهیزات صنعت نفت به عنوان سیاستگذاری حمایت از صنایع داخل و همچنین اهمیت به استان خوزستان به عنوان شهری که زادگاه واقعی صنعت نفت در این شهر و استان جای دارد مورد اهمیت قرار گرفت.
راه‌اندازی شهرک انرژی در استان خوزستان
احمد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب طی سخنانی در مراسم افتتاح این نمایشگاه و گردهمایی سالانه صنعت نفت در استان خوزستان ضمن اظهار امیدواری نسبت به ایجاد شهرک انرژی در استان خوزستان، گفت: آرزو دارم این شهرک راه‌اندازی شود تا شرکت‌های صاحب‌نامی که در جنوب و جنوب غرب کشور رشد یافته و صاحب برند شده‌اند بتوانند بخشی از خط تولید خود را به آنجا منتقل کنند. این کار نه تنها به صنعت نفت کمک می‌کند تا اگر قطعه‌ای نیاز به تعمیر و بازساری داشته باشد صنعت‌گران در نزدیکی آن بخش حضور داشته باشند، می‌تواند صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج کشور را نیز به همراه داشته باشد.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تاکید بر اینکه هدف یادشده با همراهی همه بخش‌های مرتبط با بخش صنعت نفت و انرژی قابل تحقق است، گفت: باید به سویی گام برداریم تا خوزستان که زادگاه نفت است بتواند به جایگاه واقعی خود برسد. ما تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم اما برای تحقق آن باید یاریگر هم باشیم. شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و بخش خصوصی باید بدانند که خواسته و نیاز صنعت نفت چیست و کمبودها و نقایص در کجاست، با این رویکرد می‌توان با شتاب بیشتری به سوی وضعیت مطلوب حرکت کرد.
وی خوزستان را به عنوان مرکز صنعت نفت ایران و خاورمیانه، شایسته برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت دانست و افزود: البته به زیرساخت‌هایی نیاز است تا استان خوزستان و شهر اهواز بتوانند از همه صاحبان صنایع و صنعت‌گران این حوزه بسیار مهم یعنی صنعت نفت پذیرایی کنند. در کنار بخش دولتی می‌توان خوزستان را به قطبی برای برگزار کردن دائمی نمایشگاه‌های نفت تبدیل کرد. باید به سویی پیش رویم که نمایشگاه‌های بین‌المللی نفت و انرژی را در این استان برگزار کنیم.
محمدی به بومیسازی بیش از ۱۲ هزار انواع قطعه و تجهیزات پیچیده و پرکاربرد صنعت نفت اشاره کرد و گفت: امروز این صنعت با حمایت‌های مسئولان ارشد نظام، وزارت نفت و همت کارکنان، به ویژه با تاکیدهای مداوم وزیر نفت، از قطعه‌سازی صرف به مرحله بومی‌سازی تجهیزات پیچیده نفتی رسیده است.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب به اقدام‌های عظیم بخش خصوصی در زمینه داخلی‌سازی اقلام مورد نیاز صنعت نفت اشاره و تصریح کرد: در بعضی قسمت‌ها به دانش تجهیزات پیچیده‌تری که هنوز فرصت بومی‌سازی آنها فراهم نشده است نیاز داریم و امیدواریم با شتاب سال‌های اخیر کشور در توسعه روند بومی‌سازی اقلام و تجهیزات، بتوانیم به استقلال صنعتی که حق کشور ماست و از سوی مقام معظم رهبری به درستی و هوشمندانه به عنوان شعار سال‌های اخیر با عناوین رونق تولید، حمایت از ساخت داخل و خوداتکایی معطوف شده است، دست یابیم. ما نیز باید با حداکثر توانی که در داخل کشور داریم به این سمت و سو حرکت کنیم تا به استقلال صنعتی برسیم.
وی با اشاره به اینکه دستیابی به این هدف از ساخت کارگاه‌های کوچک قطعه‌سازی در کنار همه بخش‌های صنعت نفت در جنوب کشور آغاز شد، اظهار کرد: اکنون با افتخار اعلام می‌کنیم صنعت نفت با حمایت‌های مسئولان ارشد نظام، وزارت نفت و همت بلند کارکنان صنعت نفت به ویژه با تاکیدات مداوم مهندس زنگنه، وزیر نفت، از قطعه‌سازی به مرحله بومی‌سازی تجهیزات مهم رسیده است؛ به عنوان مثال دو مورد از توربین‌های پرمصرف صنعت نفت، برخی پمپ‌های درون چاهی که برای جلوگیری از افت تولید و رساندن نفت به پالایشگاه‌های فرآورشی باید به کار گرفته شوند، سنسورهای پیچیده‌ای که به دست جوانان خوزستانی با چند سال کار مداوم بومی‌سازی شده و به تولید انبوه رسیده‌اند و بسیاری قطعات و کالاهای دیگر مانند مواد شیمیایی، همه به دست پرتوان بخش خصوصی بومی‌سازی شده‌اند. این هدف جز با همراهی بخش خصوصی و راهبردهای عالی نظام و کشور میسر نمی‌شد.
وی درباره اقلام بومی‌سازی شده صنعت نفت توضیح داد: تاکنون بیش از ۱۲ هزار انواع قطعه و تجهیزات پیچیده و پرکاربرد صنعت نفت بومی‌سازی شده و با دستور وزیر نفت مبنی بر اجباری شدن تولید کالاهای مورد نیاز صنعت نفت در داخل کشور، بخش عمده ۱۰ گروه کالاهایی اساسی را نیز بومی‌سازی کرده‌ایم. این اقدام کمک به بخش خصوصی است تا اقلام یادشده به مرحله تولید انبوه رسیده و وارد صنعت نفت شوند، افزون بر این در بخش تولید ۱۲ هزار قلم کالای بومی‌سازی شده صنعت نفت، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ قلم توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و نوظهور تولید شده است.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تاکید بر اینکه نیاز صنعت نفت باید به صورت شفاف به صنعت‌گران عرضه شود، اظهار کرد: بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ قطعه، کالا و تجهیزات در قالب یک لوح فشرده به سازندگان، صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه خواهد شد تا نیازهای صنعت را بدانند.
به گفته محمدی، وزارت نفت دو طرح مهم در دست اقدام دارد که شامل طرح جمع‌آوری گازهای مشعل و طرح ملی افزایش و نگهداشت تولید است. بر این اساس طرح جمع‌آوری گازهای مشعل با هزینه تقریبی ۱.۲ میلیارد دلار اجرا خواهد شد که حدود ۸۰ درصد آن مربوط به استان خوزستان است و در اسناد و شرح خدمات و پیمان این طرح تاکید شده که واردات کالاهای بومی‌سازی شده از خارج کشور ممنوع است. این طرح، اشتغال، منافع زیست محیطی و ارزش افزوده قابل توجهی برای کشور به همراه دارد.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره طرح ملی افزایش و نگهداشت تولید نفت توضیح داد: در طرح ملی افزایش و نگهداشت تولید که در مناطق نفت‌خیزجنوب با عنوان طرح ۲۸ مخزن شناخته می‌شود نیز حداکثرسازی استفاده از تجهیزات ساخت داخل به دستور وزیر نفت و شرکت ملی نفت ایران هدف‌گذاری شده است. این یک طرح ایرانی است که در صنعت نفت با این حجم و گستردگی بی‌سابقه بوده است.
وی افزود: طرح یادشده در مناطق نفت‌خیز جنوب طراحی و نهایی شده سپس با تهیه اسناد مناقصه در اختیار پیمانکاران ایرانی قرار داده شده است تا آن را با کالای ایرانی و نیروی کار ایرانی اجرا کنند. در این طرح به بهره‌مندی از حضور نیروهای بومی جنوب توجه خاص شده است.
حمایت مالی، حقوقی و فنی از سازندگان داخلی
در این مراسم نیز فرخ علیخانی معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران بر لزوم حمایت فنی، حقوقی و مالی از سازندگان صنعت نفت تاکید کرد و معرفی نیازمندی‌های جدید صنعت نفت و حمایت همه جانبه از سازندگان داخلی را از جمله اهداف این نمایشگاه برشمرد.
معاون شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تولید ایمن و پایدار از جمله دستورکارهای اصلی این شرکت است، گفت: همسو با این الزام، باید اهدافمان در سایه یک تعامل دوجانبه میان مسئولان و دست اندرکاران دولتی و سازندگان داخلی محقق شود.
وی در ادامه به طرح بزرگ افزایش و نگهداشت تولید نفت و طرح ملی انتقال نفت خام گوره-جاسک اشاره و اظهار کرد: با توجه به ظرفیت کشور، این دو طرح در تمامی ابعاد از سوی سازندگان داخلی انجام میشود که بخش بزرگی از آن سهم شرکت‌های فعال در استان خوزستان است.
ظرفیت بیشتر استفاده از نفت و گاز برابر با قدرت سیاسی بیشتر
در ادامه این مراسم نیز همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اهمیت صنعت نفت به عنوان پیشران اقتصاد ایران گفت: اکنون در قرن بیست‌ویکم از اهمیت نفت به عنوان منبع انرژی کاسته نشده است اما با بررسی شرایط دو قرن 19 و 20 متوجه می‌شویم قدرت سیاسی کشورهای صاحب منابع طبیعی یا کشورهایی که به این منابع دسترسی بیشتری داشتند بیشتر بوده است.
وی با اشاره به اینکه در قرن کنونی، اهمیت منابع طبیعی در دنیا کمتر شده و تنها ماده طبیعی که اهمیت راهبردی خود را حفظ کرده نفت و گاز است، ادامه داد: هر کشوری که بتواند از ظرفیت نفت و گاز خود استفاده بیشتری کند قدرت سیاسی بیشتری را نیز برای خود خواهد داشت زیرا هنوز از بشکه‌های نفت قدرت حاصل می‌شود، ما نیز باید از ظرفیت بزرگ نفت و گاز کشور استفاده بهینه کنیم.
این نماینده خانه ملت افزود: از آنجا که بخش قابل توجهی از ذخایر نفت ایران در حوزه زاگرس جنوبی متمرکز شده، بنابراین اگر ما بخواهیم آینده سیاسی، امنیتی و اقتصادی بهتری برای کشور متصور باشیم باید به حوزه زاگرس جنوبی توجه ویژه کنیم.
یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری ۲۲ تا ۲۵ آذرماه با همکاری شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران در محل دائمی نمایشگاه‌ بین‌المللی خوزستان است.
 
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :