١٣٩٨/١٠/٠٧ ١:٠٤ ب ظ
کد خبر : ٧١٧٤٣
گفتگوی "سهام انرژی" با عضو کمیسیون انرژی مجلس،
عرضه برق در بورس، مشروط به تغییر عملکرد وزارت نیرو
قره خانی گفت: صلاحیت پیمانکار فقط در وزارت نیرو تعیین می شود؛ کاری که می خواهند به پیمانکار بدهند را هم وزارت نیرو تعیین می کند؛ تحویل گیرنده کار هم خودشان هستند؛ قیمت گذار و بهره بردارهم خودشان هستند و در نهایت هم انتظار داریم رقابت شفاف و عرضه برق در بورس اتفاق بیفتد که این امکان پذیر نیست.
اسدالله قره خانی نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار "سهام انرژی" در زمینه عملکرد وزارت نیرو و تغییر در این رویه گفت: در بورس انرژی یک سری تولیدکننده برق داریم که می خواهند کالای خود را در یک فضای شفاف، عرضه و به فروش برسانند و وقتی قیمت گذار و خریدار و عرضه کننده برق وزارت نیرو هست این کالا چگونه می تواند در بورس مورد معامله قرار گیرد.
وی در ادامه توضیح داد: وقتی تولیدکننده برق نیروگاه می بیند که میلیارد ها تومان هزینه کرده تا برق تولیدکنند و تنها خریدار ان وزارت نیرو است مجبور می شود برق را به وزارت نیرو بفروشد چون در غیر این صورت با چنین حجم سرمایه گذاری، کاری نمی تواند انجام دهد.
وی در زمینه بورس برق گفت: در حال حاضر بورس برق وجود ندارد و به هیچ وجه عملیاتی نیست و تا زمانی که ما نهاد رگولاتوری جدا از عملکرد و فعالیت وزارت نیرو وتوانیر ایجاد نکنیم نمی توانیم در حوزه قیمت گذاری، راندمان تولید و توسعه حرفی بزنیم، چون همه تحت اختیار وزارت نیرو است.
قره خانی  نهاد رگولاتوری را یک سازمان مستقل که متشکل از اتحادیه های بخش خصوصی، ارگان های پژوهشی و دانشگاهی، نماینده مجلس، ارگان های نظارتی دانست و افزود: در این نهاد رگولاتوری تعیین می شود که مثلا یک کیلو وات ساعت چه قدر قیمت تمام شده دارد؟ برای تولید این کیلو وات ساعت وزارت نیرو چه امتیازاتی را می گیرد؟ آیا راندمان نیروگاه ها همین است که در حال حاضر هست؟ برای بالابردن راندمان چه باید کرد؟ برای دریافت یک لیتر گازوئیل و یا مترمکعب گاز چه مقدار BTU که ارزش حرارتی است تولید می شود؟ در یک کشور پیشرفته و متوسط، نیروگاه خصوصی چه میزان راندمان تولید دارد؟ همه این آمارها باید ارزیابی شود.
وی در ادامه به اهمیت نهاد رگولاتوری گفت: مثلا نیروگاه ها می گویند برای تولید یک کیلو وات ساعت 80 تومان هزینه کرده اند درحالیکه 60 تومان فروخته اند در نتیجه زیان ده هستند؛ این ارقام در این نهاد رگولاتوری محاسبه می شود. یا از سوی دیگر قیمت واقعی برق هم در این نهاد قابل ارزیابی است.
قره خانی ضمن انتقاد از عملکرد وزارت نیرو گفت: باید از وزارت نیرو سوال کرد که چرا در خطوط انتقال و شبکه توزیع برق پرت انرژی دارد؟ چرا راندمان نیروگاه گازی 32 است؟ چرا بر اساس تکلیف قانونی یعنی برنامه پنجم توسعه جهت احداث و راه اندازی چند هزار مگاواتی سیکل ترکیبی اقدام خاصی نکرده است؟ چرا انرژی های تجدید پذیر را پیگیری نکرده است تا به تولید 5 هزار مگاوات برق می رسیدیم؟ چرا کلاس توربین ها را تغییر نداده است که حداقل راندمان تولید به 60 برسد؟ اینها همه جای سوال است.
این عضو کمیسیون انرژی به تولید هزار مگاوات برق در سال جاری اشاره کرد و گفت: قرار بود برای 10 هزار مگاوات برق در سال جاری، ما افزایش تولید داشته باشیم که 4 تا 5 هزار مگاوات از طریق  مدیریت مصرف بود و یک مقدار انرژی های تجدید پذیر و یک مقدار تولیدبخش خصوصی و یک مقدار سیکل ترکیبی باشد تا خاموشی نداشته باشیم که وزارت نیرو از دو ناحیه مورد خوش شانسی قرار گرفت یکی اقبال تولید برق در نیروگاه های برق آبی بود و دوم رکود صنایع و پایین رفتن مصرف برق صنایع بود.
وی گفت: تولید 10 هزار مگاوات برق محقق نشده است و وزارت نیرو اگر با این رویه پیش برود دچار مشکلات عدیده ای خواهد شد. چون اولا بیشتر نیروگاه ها فرسوده است و این اورهال و به روز کردن آن ها قصه دیگری است و دوم اگر نیروگاه ها سوخت مجانی مانند گاز و ... دریافت نکنند آیا می توانند به راحتی برق تولید کنند؟ وزارت نیرو برق را در قبال حق العمل از نیروگاه می خرد و این نیروگاه دار هم اجازه ندارد برق خود را به غیر از وزارت نیرو در جای دیگری بفروشد.
وی در زمینه طرح این سوالات و انتقادات وارده به وزارت نیرو اظهار داشت: من این سوالات و انتقادات خود را در کمیسیون انرژی بیان کردم و پاسخ هایی هم دریافت کردم اما آن پاسخ ها خیلی قانع کننده نبودند.
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :