١٣٩٩/٠٤/١٦ ١١:٥٩ ق ظ
کد خبر : ٧٢٠٥٠
گزارش سهام انرژی،
عرضه ETF پالایشی و پتروشیمی درگلوگاه وزارت نفت
روز گذشته مدیرعامل شرکت بورس تهران از عرضه ETF دارا دوم برای نمادهای فلزی و خودرویی خبر داد درحالیکه قرار بود در این عرضه نمادهای پالایشی وپتروشیمی نیز به صورت صندوق ETF دوم از سوی دولت اعلام شود.
به گزارش سهام انرژی، زمانی که دولت از عرضه سهام دولتی خود به صورت صندوق ETF خبر داد، در همان زمان طبق برنامه ریزی های صورت گرفته از سه صندوق  ETF پرده برداری کرد. ابتدا دارایکم که شامل نمادهای مالی و پولی بود که عرضه شد و این روزها نیز در وضعیت معامله قرار دارد. پس از آن نیز دولت اعلام کرد با یک تا دو ماه تاخیر ETF پتروشیمی، پالایشی و فلزات را در دستور عرضه قرار می دهد و صندوق ETF سوم یعنی خودرو و سایر گروه ها نیز به ترتیب عرضه خواهند شد.
اما پس از عرضه دارایکم، زمانی که نوبت به عرضه دارا دوم رسید سازمان خصوصی سازی از عدم آمادگی وزارت نفت در تعیین تکلیف عرضه شرکت های این وزارتخانه خبر داد و عرضه دارا دوم را با تاخیر چندماهه یعنی اواخر مرداد ماه امسال اعلام کرد اما روز گذشته( 15 تیرماه) صحرایی مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران از اعلام عرضه ETF دوم فقط در قالب گروه فلزات و خودرو خبر داد و این طور به نظر می رسد که فعلا از عرضه ETF پالایشی و پتروشیمی خبری نیست و این عرضه در گلوگاه وزارت نفت جا خوش کرده است.
ادعای سازمان خصوصی سازی از این روست که اخیرا اعلام کرد زمان دقیق برای عرضه ETF پتروشیمی و پالایشی ها مشخص نیست زیرا این موضوع به همکاری و آماده سازی وزارت نفت معطوف می شود و این وزارتخانه مسئول هماهنگی چگونگی عرضه را برعهده دارد.این سازمان مدعی شده بود که فعلا کارهای لازم برای عرضه صندوق ETF  پالایشی و پتروشیمی ها انجام نشده است.
دژپسند وزیر اقتصاد عرضه به موقع دارایکم ( نمادهای پولی و بانکی) را به عنوان نمادهای مرتبط با وزارت اقتصاد دانست واین طور به نظر رسید که وزارت اقتصاد به عنوان متولی رسیدگی به  ETF ها، با برنامه ریزی جامع تری توانسته است در عرضه های خود تسریع داشته باشد. اما وزارت نفت به دلیل مشغله این روزها و پیچیدگی ساختارهای آن فعلا نتوانسته است زیرمجموعه قابل واگذاری خود را برای عرضه در ETF دوم هماهنگ کند و این موضوع به ETF سوم موکول شده است.
در عین حال به دلیل جذابیت نمادهای پالایشی و پتروشیمی سهامداران و سرمایه گذاران، ETF این گروه را از بهترین های نماد "داراها" عنوان کردند و منتظر اعلام دولت برای این گروه از عرضه هستند.
البته گروه فلزات و خودرویی ها در نمادهای بورسی از وزنه قابل قبولی در بازار سرمایه برخوردارند  اما با رونق بازار سرمایه بویژه در سال 99 نمادهای پالایشی و پتروشیمی مرکز توجه سهامداران قرار گرفتند که این موضوع می تواند در ETF پالایشی و پتروشیمی نیز مورد توجه قرار گیرد.
با این ادعا این طور به نظر می رسد که سرمایه گذاران در انتظار این عرضه بمانند و با وجودی که قرار بود ETF  پالایشی و پتروشیمی به دارا دوم بپیوندد اما به دارا سوم موکول شد و زمان دقیق آن نیز فعلا معلوم نیست.
وزارت نفت به دلیل ساختار انحصاری تولید و فروش نفت و فراورده بیشترین تعلقات حاکمیتی را بر شرکت ها و زیرمجموعه های خود داشته و دارد و طی سالیان متمادی برای واگذاری ها نیازمند زمان و بررسی های ساختاری است و در این وادی سهامداران برای سرمایه گذاری در این صندوق دولتی باید منتظر اعلام عرضه بمانند به شرطی که این اعلام به زمان های طولانی آینده موکول نشود.    


چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :