١٣٩٩/٠٥/٢٦ ١٢:١٥ ب ظ
کد خبر : ٧٢١٣٠
یادداشت،
بورس، بازاری نفسگیر در تلاطم این روزها
چند روزی است که با دستورالعمل های متعدد از سوی دولت منجر به رفتار هیجانی سهامداران و صف های فروش سهم های ارزنده بازار شد که این پدیده تابلو معاملات بازار سهام را در روزهای پی در پی قرمز پوش کرد.
مریم بابایی- بازار سهام از ابتدای سال جاری با روند افزایشی تندی کار خود را آغاز کرد و تداوم یافت و این رویه منجر به ورود نقدینگی سرمایه گذاران تازه وارد به بازار سرمایه شد. از خرید سهام شرکت ها، عرضه اولیه ها  گرفته تا خرید یونیت صندوق های سرمایه گذاری، انواع اوراق و ... شده است و این رویه  باعث شد شاخص کل بورس ها روز به روز با افزایش فزاینده مواجه شوند. افزایشی که در یک مراحلی به زعم کارشناسان غیرواقعی و نگران کننده می آمد درحالیکه ماهیت بازار با ورود نقدینگی می توانست چنین واکنشی را به دنبال داشته باشد.
دولت با استقبال مردم از بازارسرمایه و مشارکت در بورس به صورت پی درپی شروع به اقدامات متعدد از قبیل آزادسازی مرحله ای سهام عدالت  به فواصل کم و فروش آن به کارگزاری ها، بازی کردن با نماد دارادوم با این رویکرد که یک روز تایید به عرضه آن و روز دیگر تکذیب عرضه آن اطلاع رسانی شد. یا از طرفی دیگر فروش اوراق سلف نفتی همزمان با  اعلام فروش داخلی نفت تحت عنوان گشایش اقتصادی و غیره  از جمله اقدامات و دستورالعمل های پی درپی دولت برای حمایت از بازار بود. بازاری که متاثر از این گونه دستورالعمل ها همواره رفتار هیجانی خود را به طور طبیعی در خود دارد بویژه اینکه بازار دارای میلیون ها کد تازه واردینی است که می توانند با این گونه اخبار به تغییر رویه منفی بازار دامن بزنند.
شاید قبل ترها و یا سال قبل همین موقع هر سرمایه گذاری وارد بازار سرمایه می شد باید تحلیل های تکنیکالی و بنیادی سهم را آموزش می دید تا بتواند از این طریق از سودآوری بازار منافعی را کسب کند اما امروز با شرایطی که در بازار سرمایه بوجود امده هیچ گونه تحلیلی از این بازار مترتب نیست و همانطور که شاهدیم سهم های ارزنده نیز با صف های فروش میلیونی در چند روز معاملات مواجه بوده و هستند. فروشی که نه تنها به دلیل موضوعات اقتصادی آن نماد مورد نظر بوده بلکه به دلیل انتشاراخبار و رفتار هیجانی سهامداران صورت گرفته است. رفتارهای هیجانی که هر یک از سهامداران برای پیشگیری از حد ضرر خود انجام می دهند درحالیکه گفته می شود بازار سرمایه بازاری بلندمدت و در نهایت میان مدت است. باوجودی که در ابتدای سال در کوتاه مدت بازار سودآور بوده است اما این موضوع نمی تواند همیشگی باشد بلکه سرمایه گذاران باید ماهیت بازار را بپذیرند وسهامداری کنند.  
و اما در مورد تصمیمیات دولت و تمرکز آن بر بازارسرمایه باید گفت که جمع کثیری از تحلیلگران بازار سرمایه به این موضوع اذعان دارند که دولت اجازه دهد بازار با ماهیت خود پیش برود. تصمیمات و نسخه های دولت با فواصل  مشخصی برای سرمایه گذاران مطرح شود. دولت اجازه دهد بازار با تحلیل های  خود از وضعیت اقتصادی شرکت ها پیش برود. طرح پیش گشایش اقتصادی که همان فروش داخلی نفت به سرمایه گذاران  که همزمان با اعلام خبر عرضه اوراق سلف نفتی از سوی بورس انرژی عنوان شد باعث شد بسیاری از سرمایه گذاران اوراق سلف نفتی را با فروش داخلی نفت اشتباه گرفته و یکی از دلایل فروش سهام ها از طرف سرمایه گذاران حقیقی در روزجاری(26 مرداد) همین موضوع بود و منجر به کاهش 64 هزار واحدی شاخص کل در میانه معاملات روزانه گردید. سرمایه گذارانی که به زعم خرید نفت بشکه ای، سهام ارزنده خود را به فروش گذاشتند و بازار را قرمزپوش کردند. در عین حالی که مدیرعامل بورس انرژی در چندین اطلاعیه اعلام کرده بود فروش اوراق سلف نفتی ربطی به فروش داخلی نفت ندارد اما این موضوع برای تازه واردان به بورس قابل تفکیک نبود.
با وجود این به دلیل اثرات منفی اعلام خبر فروش اوراق سلف نفتی بر بازار، فروش این اوراق از سوی مجلس شورای اسلامی مورد نقد قرار گرفت با این استدلال که فروش این اوراق در بودجه سال 99 منظور نشده است و احتمال دارد فروش آن فعلا منتفی شود ....
تاثیر این خبر و نتایج مرتبط بر آن منجر به ضرر بسیاری از سرمایه گذاران و متاسفانه نگرش منفی به بازار سرمایه شد. از سوی دیگر رفع اعتمادی که باعث تحلیل در اشتیاق سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در بازار سرمایه شد. حال باید منتظر بود و دید دولت برای حمایت چه اقدام دیگری را در دست دارد که امیدواریم هر گونه اقدامی هم باشد به ماهیت بازار لطمه ای وارد نکند و اجازه دهد بازار با تحلیل های تکنیکالی و بنیادی خود پیش برود. 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :