١٤٠٠/٠٦/١٣ ١٠:٠٩ ق ظ
کد خبر : ٧٢٧١٢
یک نماینده مجلس خبر داد،
مجلس کلیات بودجه ۱۴۰۰ را به دلیل کسری رد کرد
عضو هیات رئیسه مجلس گفت: در مرحله اول که دولت لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را به مجلس تقدیم کرد، نمایندگان به دلیل کسری 320 هزار میلیارد تومانی، آن را رد کردند چرا که معتقد بودند این بودجه موجب آسیب های جدی به مردم می شود.
به گزارش سهام انرژی از خانه ملت محمد رشیدی با اعلام این خبر گفت: نمایندگان معتقد بودند این کسری 320 هزار میلیارد تومانی در جریان اجرای بودجه به دلیل عدم تحقق بسیاری از درآمدها از جمله درآمدهای نفتی به بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، همان چیزی که در شرایط کنونی اتفاق افتاده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه با رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت ناچار به اصلاح این لایحه شد، ادامه داد: با وجود اصلاحات دولت، دومین لایحه بودجه نیز مطلوب مجلس نبود و با کسری همراه بود اما از آنجا که به اواخر سال نزدیک شدیم، مجلس به منظور جلوگیری از افزایش مشکلات مردم این لایحه را تصویب کرد.
عضو هیات رئیس مجلس تصریح کرد: بودجه سال ۱۴۰۰ از اساس و در لایحه تقدیمی دچار مشکل بود و مجلس با اقدامات خود درآمدهایی که محقق نمی‌شد را اصلاح کرد که اگر این اقدامات انجام نمی‌گرفت، کسری بودجه بیش از رقم کنونی می‌شد.

صرفه جویی با کاهش حدود ۳۵ هزار میلیارد تومانی کسری بودجه
مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره نقش مجلس در کاهش کسری بودجه سال ۱۴۰۰، تصریح کرد: پس از رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ در مجلس و اصلاح آن در دولت، حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان در لایحه صرفه جویی اتفاق شد و دولت هزینه ها رو کاهش داد. در واقع کاهش ۳۵ هزار میلیارد تومان از کسری بودجه سال ۱۴۰۰ ثمره مقاومت مجلس بود.
وی با بیان اینکه لایحه بودجه سال۱۴۰۰ کسری تراز عملیاتی داشت، افزود: برای جبران کسری بودجه در وهله نخست باید دولت در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند و دوم آنکه منابع درآمدی دولت تقویت شود در صورت عدم تحقق این امور معمولا به سراغ انتشار اوراق می‌روند تا کشور با بدهی اداره شود که با تداوم این رویه، بدهی‌های گذشته را با بدهی‌های جدید جبران خواهند کرد که مسیر غلطی است و در نهایت به ورشکستگی می انجامد.
وی اضافه کرد: علاوه بر انتشار اوراق، دولت‌ها برای جبران کسری بودجه به سراغ فروش نفت رفتند که از آنجا که همیشه اوضاع فروش نفت کشور خوب بوده کسری تراز عملیاتی از طریق فروش نفت جبران می‌شد اما در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات موجود در مسیر فروش نفت و انتقال درآمدهای نفتی به داخل کشور، کسری بودجه بیشتر خود را نشان داد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: باید به منظور رفع مسئله کسری بودجه در بودجه ۱۴۰۱ که آذر ماه به مجلس می آید، دولت قرارگاه عملیاتی تشکیل دهد تا منابع درآمدی جدید ایجاد و صرفه جویی‌های مناسبی انجام شود تا ریشه اصلی رشد نقدینگی و موتور تورم زایی در اقتصاد ایران خاموش شود.
طغیانی افزود: نمایندگان به دنبال کاهش کسری بودجه در مجلس بودند اما از آنجا که زمان کافی برای بررسی بودجه پس از رفت و برگشت لایحه کم بود و در اسفند ماه بودیم  و قانون بودجه برای سال جدید باید مراحل را طی می‌کرد ورود به بیشتر به جزئیات برای نمایندگان امکان پذیر نبود.
وی ادامه داد: اصلاح ساختار بودجه یکی از اساسی ترین اصلاحات موردنیاز است که امیدواریم دولت سیزدهم این موضوع را با جدیت پیگیری کند ما نیز در مجلس به تحقق این مهم کمک می‌کنیم.
اخیرا، نمایندگان مجلس درباره لایحه بودجه 1400 اعلام کرده بودند که، دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ فروش روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت را پیش‌بینی کرده بود موضوعی که اجرا و تحقق آن غیر ممکن بود زیرا در سال ۹۹ بیشترین میزان فروش نفت برابر با ۸۰۰ هزار بشکه در روز بود. این ارقام غیرمنطقی موجب شد که مجلس لایحه بودجه را رد کرده و به دولت باز گرداند تا دولت تعداد بشکه‌های نفت فروخته شده و سایر درآمدهای غیر واقعی را اصلاح کند.
همچنین دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به ازای فروش اموال دولتی رقم سنگینی را پیش‌بینی کرده بود که تحقق آن امکان‌پذیر نبود، تمام موارد مذکور موجب کسری بودجه شد.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :