١٤٠١/٠٣/٠١ ٤:٣٨ ب ظ
کد خبر : ٧٣٠٨٤
مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد خبر داد:
چهار پروژه در دست اقدام آبفای مشهد در زمان پیک امسال
اسماعیلیان گفت: استفاده از خطوط جمع آوری چاه های مشهد، حفر چاه آب و استفاده از مخازن برای پیک امسال از جمله پروژه های در دست اقدام برای تامین آب این شهر است.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، حسین اسماعیلیان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد صبح امروز اول خرداد 1401 در بازدید خبرنگاران از پروژه های آب و فاضلاب شهر مشهد با اعلام این خبر گفت: با توجه به جمعیت 3/5 میلیون نفری جمعیت مشهد و یک میلیون و 500 هزار نفر جمعیت حاشیه نشین این شهر و همچنین حضور ده ها میلیون زائر و مسافر در این شهر نیاز به تامین آب شهروندان بسیار مورد توجه است.
وی افزود: به طور متوسط برای تامین آب شهر مشهد از منابع آب زیر زمینی استفاده می شود و این تامین آب از جهات مختلفی صورت می گیرد.
به گفته وی 50 درصد تامین آب از حلقه چاه و الباقی از طریق سدها صورت می گیرد. همچنین استفاده از یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب ذخیره آبی یکی دیگر از منابع مختلف برای تامین آب مشهد است.
اسماعیلیان با توجه به شرایط خشکسالی کشور و درگیری شهر مشهد به خشکسالی به دلیل موقعیت خشکی منطقه گفت: شهر مشهد در وضعیت خشکسالی قرار دارد و کاهش بارندگی در سال آبی به دلیل موقعیت این شهر در اقلیم خشکی نیاز به تامین آب در آن به شدت احساس می شود.
وی گفت: در سال آبی گذشته 30 درصد کاهش بارندگی در شهر مشهد تخمین زده می شود و در محدوده مشهد نیز بیش از 60 درصد کاهش بارندگی بوده است. امسال نیز که در ماه هشتم سال آبی هستیم نزدیک به 21 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته برآورد می شود.
وی در توضیح جبران تامین آب و اجرای سیاستگذاری های جدید در این خصوص گفت:  در این مورد پروژه هایی در دو حوزه توسعه ای و مدیریت مصرف را در راس برنامه ریزی ها قرار دادیم که با ترکیب این دو هدف بتوانیم پروژه هایی را به  بهره برداری برسانیم تا حداقل شرایطی برای جیره بندی آب نداشته باشیم.
وی به پروژه های در دست اقدام اشاره کرد و گفت: ابتدا خطوط جمع آوری چاه های مشهد است که در این زمینه 250 حلقه چاه در مشهد وجود دارد که به طور مستقیم اینها به هم وصل بوده و این باعث می شود تا بتوانیم 120 کیلومتر انشعاب آب داشته باشیم.
وی به پروژه های بعدی اشاره کرد و گفت: دیگر پروژه ها مانند حفر چاه آب برای تامین آب مورد نیاز مشهد است و احداث مخازن ذخیره آب است. در خصوص محازن آب می توان گفت 3 باب مخزن با گنجایش 30 هزار متر مکعب که جمعا 90 هزار مترمکعب را ایجاد می کنیم  که ظرف یک تا دو ماه آینده این مخازن تکمیل می شود و برای پایداری شبکه آب بویژه در زمان قطعی احتمالی برق این مخازن می توانند جبران کننده تامین آب برای آن ساعات باشد.
اسماعیلیان تاکید کرد: به دلیل کرونا و محدودیت ها در سال های گذشته، کاهش مصرف آب نسبت به دوره های مشابه گذشته وجود داشت. مثلا در سال 1399 این کاهش نسبت به سال 1400 کاملا محسوس بود و در سال 1400 به دلیل بازگشایی ها میزان مصرف آب به طور متوسط افزایش 7 درصدی داشته است و پیش بینی می کنیم با مدیریت کرونا و بازگشایی ها و حضور بیشتر زائرین در مشهد در پیک امسال رشد 8 درصدی مصرف آب در مشهد را داشته باشیم.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :