١٤٠١/٠٧/١٠ ٩:٤٩ ق ظ
کد خبر : ٧٣٢٣٨
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تاکید کرد:
اصلاح قیمت خوراک، پتروشیمی های متانول ساز را احیا می کند
مهدوی گفت: چندی است که افزایش قیمت خوراک در دنیا و به تبعیت آن در ایران منجر به تعطیلی واحدهای متانول ساز شده که این هم به ضرر بازار سرمایه و هم منجر به کاهش صادرات می شود. بنابراین دولت با اصلاح قیمت خوراک می تواند به کمک این واحدهای پتروشیمی بیاید.
احمد مهدوی ابهری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفتگو با بازار انرژی، ضمن تاکید این موضوع به تعطیلی چند واحد متانول ساز پتروشیمی اعم از پتروشیمی های کاوه، کیمیای پارس خاورمیانه و سبلان اشاره کرد و افزود: تحولات بین المللی منجر به افزایش قیمت خوراک در دنیا شده است اما این موضوع برای پتروشیمی های ما بیش از قیمت های جهانی تمام می شود به طوری که اگر در دنیا قیمت خوراک گاز به بیش از3 یورو رسیده اما این موضوع در داخل برای پتروشیمی ها بیشتر است. بنابراین نرخ خوراک باید از سوی وزارت نفت به گونه ای اصلاح شود که تولیدکننده ما ضرر نکند. قیمت خوراک گاز برای تولیدکننده داخلی عینا با همان نرخ های جهانی محاسبه می شود که این مورد منجر به زیان متانول سازها شده است.
وی برای توضیح بیشتر تشریح کرد: اگر متانول سازها محصولات شان در بندر مقصدی مثلا کشور چین 300 دلار در هر تن به فروش می رسد براساس نرخ خوراک داخل کشور این رقم برای متانول سازها 400 دلار تمام می شود. بنابراین با مقایسه این اعداد متوجه می شویم تولید برای آن ها به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و آن ها ناچار به تعطیلی شده اند.
مهدوی ادامه داد: دولت می تواند با مدیریت حداقل کوتاه مدت و با ظرفیت قانونی که دارد قیمت خوراک را اصلاح کند. قانون تاکید می کند قیمت خوراک باید طوری تعیین شود که بتواند قابل رقابت با دنیا باشد در حالیکه الان قیمت خوراک ما قابل رقابت با دنیا نیست. انتظار می رود که وزارت نفت در این مقطع که حتی سهام متانولی ها در بورس دچار تلاطم است قیمت خوراک را حداقل برای شرکت های متانول ساز اصلاح کند که این هم به صلاح اقتصاد و هم به افزایش صادرات کمک می کند.
مهدوی خبر داد: البته صحبت هایی با مدیران شرکت ملی نفت صورت گرفته و قول هایی هم داده شده و ما فقط امیدواریم با اصلاح قیمت خوراک از تعطیلی واحدها جلوگیری شود و با برنامه ریزی نگذارند این مجموعه ها زیان ده شوند.
دبیرکارفرمایی صنعت پتروشیمی به حجم قابل توجه تولیدکننده متانول در کشور اشاره کرد و گفت: درست است که ما در گذشته با برنامه ریزی های نادرستی که انجام دادیم و مجوزهایی برای تولید متانول صادر کردیم، اما الان کاری که شده پس چاره ای نداریم که از این واحدها حمایت کنیم. برای تکمیل زنجیره ارزش از متانول می توانیم با برنامه ریزی بلند مدت به تکمیل این صنعت کمک کنیم.
وی در پایان تاکید کرد: دولت می تواند با اصلاح قیمت خوراک برای واحدهای پتروشیمی بویژه متانول سازها به ارزآوری بیشتر از طریق صادرات کمک کند که این از موضوعات مهم و حیاتی است.   
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :