١٤٠٢/٠٣/٠١ ٦:٥٦ ب ظ
کد خبر : ٧٣٤٣٢
دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش به خبرنگار "بازار انرژی" گفت:
طلب 97 هزار میلیارد تومانی پالایشگاه ها از دولت
عاشوری گفت: پالایشگاه های تولید فرآورده در کشور تا به این لحظه 97 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند.
ناصر عاشوری دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت در گفتگو با خبرنگار "بازار انرژی" در حاشیه نمایشگاه صنعت نفت با اعلام طلب 97 همتی پالایشگاه ها از دولت گفت: بخشی از طلب پالایشگاه ها مقداری از سال قبل و همچنین امسال بوده که تسویه نشده است.
وی درباره وعده پرداخت این مطالبات گفت: دولت وعده پرداخت مطالبات را داده اما ما به دنبال راهکاری هستیم تا بتوانیم پیشنهاداتی به دولت بدهیم تا این پالایشگاه ها بتوانند هر چه سریع تر مطالبات خود را تسویه کنند که این موضوع برای تداوم و پایداری تولید آن ها ضروری است.
عاشوری درباره چگونگی این مطالبات تصریح کرد:  پالایشگاه ها بخشی ازفرآورده را به دولت می فروشند، مثلا وکیوم باتوم که تکلیف مجلس به پالایشگاه ها برای کارهای عمرانی کشور است باعث شده است که این پالایشگاه ها  25 هزار میلیارد تومان کالایی که می توانستند نقدا در بورس کالا بفروشند را به دولت می دهند. در واقع پالایشگاه ها با دولت و منافع ملی همیشه همراه بوده و هستند.
وی ادامه داد: درواقع محصول و کالایی که پالایشگاه ها به دولت می دهند در قبال دریافت نفت خام است اما این اختلاف تبادل کالا باعث مطالبات پالایشگاه ها از دولت تا به این لحظه بوده است.  

نهایت تولید بنزین پالایشگاه ها 115 میلیون لیتر در روز
عاشوری در پاسخ به سوال خبرنگار "بازار انرژی" که بالاخره این میزان تولید پالایشگاه ها و ناترازی سوخت و نیاز به واردات بنزین چگونه است؟ گفت: نهایت تولید بنزین پالایشگاه های کشور 115 میلیون لیتر در روز است و این کل ظرفیت تولید است و اگر در جایی ارقام تولید کم یا زیاد اعلام می شود به دلیل اورهال بودن پالایشگاه هاست که رقم را کم تر نشان می دهد. در واقع در حال حاضر تولید 100 میلیون لیتر و نوسان 10 تا 15 میلیون لیتر است که همواره وجود دارد.
وی ادامه داد: بارها گفته ایم و موضوعی تکراری است که باید دولت و مجلس فکر اساسی در زمینه جایگزینی سوخت داشته باشند. از جمله تقویت سی ان جی که راهکاری عملی است.
عاشوری گفت: در حال حاضر دو میلیون و 500 جایگاه سی ان جی در کشور وجود دارد که بیش از 50 درصد ظرفیت این جایگاه ها غیرفعال است و ظرفیت کمی هم نیست. بنابراین باید از ظرفیت جایگاه های سی ان جی برای جبران سوخت استفاده شود.  
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :