١٤٠٢/٠٤/١٢ ٥:٥٠ ب ظ
کد خبر : ٧٣٤٧٣
دبیرکارگروه متانول عصر امروز در نشست خبری تاکید کرد:
افزایش قیمت خوراک، تاثیر منفی در صورت های مالی شرکت ها و شاخص بورس خواهد داشت
یکی از فاکتورهای اصلی شرکت های بورسی، سودسازی و حاشیه سود است و در صورت تثبیت افزایش نرخ خوراک این موضوع در صورت های مالی شرکت ها زیان نشان داده خواهد شد و تاثیر منفی بر بازار سرمایه می گذارد که بیشترین نگرانی ما متانول سازها از این زیان بازار سرمایه است.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی, عصر امروز 12 تیرماه ، 9 شرکت تولید کننده متانول،  به همت انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در یک نشست خبری صمیمانه ای با اصحاب رسانه، به طرح موضوعات و دردل های خود مبنی بر تبعات افزایش نرخ خوراک که اخیرا از سوی دولت اعلام شده بود پرداختند و هر یک از مدیران قبل از طرح سوالات خبرنگاران، تثبیت افزایش نرخ خوراک را به احتمال توقف تولید و تعطیلی کامل اشاره کردند.
یکی از موضوعاتی که بیشتر این مدیران شرکت های پتروشیمی و متانول ساز زیان سهامداران خرد بوده است.
متین دیداری رئیس کارگروه متانول انجمن صنفی و مدیرعامل شرکت پتروشیمی زاگرس در ابتدا به نگرانی خود از زیان ده شدن صورت های مالی شرکت های بورسی متانول و یا زنجیره تولید متانول به دلیل افزایش نرخ خوراک و به تبع آن زیان سهامداران خرد اشاره کرد و گفت: این افزایش نرخ خوراک دقیقا بازار سرمایه را هدف قرار داده است و سرمایه گذاری را در آینده به شدت مختل خواهد کرد.  
وی گفت: نرخ خوراکی که بتواند بودجه را تکمیل کند ایده نادرستی است و سال گذشته نسبت به این موضوع با کمیسیون تلفیق جلساتی را برگزار کردیم و مجلس هم به این نتیجه رسید و قیمت را در 5 هزار تومان تثبیت کردیم و هر نوع تغییر را به دولت واگذار کرد تا اینکه دولت در سال جاری افزایش قیمت خوراک را اعلام کرد.
وی ادامه داد: کل تولید متانول در کشور از مصرف 3.5 درصد گاز کشور است درحالیکه تولید و ظرفیت عملیاتی متانول 9 میلیون تن در سال است. از سویی دیگر ارزآوری 2.5 تا 3 میلیارد دلار شرکت های متانول ساز بوده است. حال با این توجیه، آیا به حق است که مجموعه هایی که تنها 3.5 درصد گاز کشور را مصرف می کند و 3 میلیارد دلار ارز برای کشور می آورند با افزایش نرخ خوراک آن ها را به توقف تولید و یا تعطیلی بکشانیم.
رئیس کارگروه متانول ضمن اشاره به تعطیلی های متانول ساز در سال گذشته به دلیل کمبود گاز نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته این شرکت ها مجبور به توقف تولید 80 روزه به دلیل کمبود گاز در فصل زمستان بودند و این موضوع منجر به از دست رفتن بازارهای صادراتی نیز می شود و جبران دستیابی به همان بازارها برای ما کاری بسیار دشواری است. پس با این توضیحات می بینیم که متانول سازها از هر جهت تحت فشار برای تولید هستند.
یکی از موضوعات اصلی در افزایش نرخ خوراک ذینفعان و سهامداران ما مانند تامین اجتماعی، نیروهای مسلح، صندوق ذخیره فرهنگیان و سایر ارگان های مرتبط هستند که در صورت متضرر شدن ما این شرکت ها و نهادها نیز متضرر شده در نتیجه بخش وسیعی از سهامداران و ذینفعان نیز متضرر خواهند شد.
متین دیداری در پایان اعلام کرد که دولت باید بازنگری در نرخ خوراک را با نگاهی به دغدغه بازار در نظر بگیرد و همین حال حاضر نیز شرکت های متانول ساز زیان ده هستند و هیچ متانول سازی با این نرخ گاز به رشد درآمد عملیاتی نخواهد رسید.
در ادامه این نشست، مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی مانند متانول کاوه، کیمیای پارس خاورمیانه، سبلان، مرجان، فناوران و غیره  نیز با انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری نرخ گاز، به تبعات آن برای تولیدکنندگان متانول پرداختند و در خصوص احتمال توقف تولید واحدهای تولید متانول، ضربه به تولید، ارزآوری و اشتغال سخن گفتند و خواستار تعیین نرخ بر اساس فرمول شدند.
مدیران‌عامل پتروشیمیهای متانولی نوع قیمت‌گذاری فعلی را نوعی مرگ تدریجی برای مجموعه‌های پتروشیمی دانستند که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند به ظرفیت‌های لازم برسند ‌ برخی از آن‌ها باید اقساط فایننس خود را هم پرداخت کنند.
به گفته آنها ما درگیر اشتباهات تکراری در تصمیم گیری ها هستیم که در ابتدای هر دولت پیش می آید.
این تولیدکنندگان متانول تاکید کردند: ما هیچ رانت و سوبسیدی نمی خواهیم فقط تقاضا داریم نرخ خوراک به نرخ جهانی باشد تا بتوانیم با تولیدکنندگان جهان رقابت کنیم.

برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :